1555בלט זנבה-אור וגלוריה
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 22/12/16

1555בלט ז'נבה-אור וגלוריה -משכן אמנויות הבמה תא צילומים-יחצןבלט ז'נבה נחשב לאחת הלהקות הבולטות והמובילות באירופה כיום.הלהקה נוסדהלפני למעלה מחמישים שנה ומשנת 2003 מנהל אותה פיליפ כהן שהנו המנהל האמנותי שלהומקפיד להביא ללהקה כוריאוגרפים מפורסמים שונים.אין זו הפעם הראשונה שהבלט מבקר בארץ.הפעם הוא מופיע עם שתי יצירות. אור בכוריאוגרפיה של קן אוסולה שהנו הכוריאוגרף היוצר משנת2010 עבור שתיהלהקות של בלט ז'נבה זו שאנו ראינו אמש והלהקה הצעירה של הבלט.היצירה השניה הנה של אנדוניס  פוניאדאקיס . שני הכוריאוגרפית בחרו במוסיקה קלאסית  ליצירותיהם.הראשון הרקויאם של פורהוהשני מוסיקה מגוונת של הנדל. בשתי היצירות משתתפים 22 רקדני  הבלט.ביצוע של היצירות היה מרשים.גם כושר הגופני של הרקדנים היה מעולה.ראינו שתיכוריאוגרפיות שונות אחת מהשניה אך יחד זאת חלק מהתנועות ומבנה התמונות השונותבכוריאוגרפיות היה ביניהן דמיון רב. מהשאיפיין את הכוריאוגרפיה הראשונה היה האיטיות של המוסיקה ובהתאם גם תנועת וריקודהמבצעים וההליכה האיטית המסוגננתבכוריאוגרפיה השניה היה קצב אחר-מהיר ביותר ,עוצמה ,גיוון ותמונות יפותשנוצרו עיי העמדה יפה של הרקדנים.שתי הכוריאוגרפיות נוצרו לשם הריקוד בלבד ללא תוכן או מסר שאפשר היה לחושולהבין בראיה בלבד מבלי לקרוא את השורות הבודדות בתכניה. נכתב בה שבאור יש''אינטגרציה בין המוסיקה למחול ויכולת לשלב בין שתיהאמנויות'.אפשר להסכים עם הכתוב אך כתוב גם שמשחקי האור והצל שביצירה מעשיריםברגישות את המוסיקה.כתוב גם שהיצירה מביאה לבמה  דיאלוג בין חיים ומות ,בין אורלחושך.כל זה לא הורגש על הבמה כלל וכלל.הורגש עודף של עשן במה שכיסה חצי מהבמה בצד הימני  במבט מהקהל, שרק הפריעלראות את הרקדנים בבירור ועשן זה לא הוסיף דבר. אםזאת היתה כוונת הכתוב אור וצל -אין לי בעיה- אם כי העשן,כאמור, לא הוסיף דברלמחול.הלבושות ז'אן -מרק פויסאן ב'אור' היו יפות מאוד,עוצבו בטוב טעםוהחמיאו לגוף הרקדנים. הןכללו בגד תחתון מעוצב יפה וציור חוט השידרה והצלעות בחזה. שתי הכוריאוגרפיות הצטינו בתנועות רחבות של הידיים. ריקוד זה נראה ונרקד ללא רגש מרגש.גלוריה-היצירה השניה היתה מעולה.היא התחילה כאשר רקדנית יוצאת כביכול מתוךעשן מואר לבושה בשחור ומתחילה בריקוד סולו נהדר.היא רקדה כאשר אור הזרקורים מופנהכלפי מעלה. עיצוב תאורה שעיצב מיקי קונטו שיצר תמונה יפה. כלהכוריאוגרפיה הצטיינה בתמונות יפות והיא נראתה כאילו והורכבה קטעים קטעים ללא קשרנראה לעין ביניהם. רקדן נכנס אל הקטע השני בסיומו של הראשון ,יוצא וממשיך הקטעהשני.ביצוע כב"אור" גם כאן היה נהדר.היו כמה רעיונות יפים כגון קטע קצר שלצלליות כאשר האור בא מאחורה,רקדנית בשחור עם יריעת בד המוחזקת ומכוונת ע'י 9 רקדניםהמחזיקים מקלות המחוברות לבד,קטע  בו 4 רקדנים רוקדים עם רקדנית הנמצאת כל הזמןבאויר מוחזקת ע'י הרקדנים בצורות שונות ועוד.היתה זו כוריאוגרפיה מרשימה מענינת,מלאת מתח וענין. ככל הקהל גם אני חשבתי שהכוריאוגרפיה מסתיימת בקטע הריקוד בהשתתפות הלהקהלצלילי " הללויה' הרקדניות בבגד ים  שלם והרקדנים בתלבושת של יום יום כולם רוקדיםבתמונה יפה שנוצרת  לשניה, דבר הנראה  כסיום המחול, אך מיד רקדנית יחידה ממשיכהלרקוד כשאליה מצטרפים הרקדנים .זהו קטע שנרקד לאחר השיא  אליו הקהל ואני ציפינולסיום והמתח והענין ירד בפתאומיות פלאים.עדיף היה לסיים את הערב מיד אחריהללויה.היה זה ערב יפה,מקצועי ביותר,שכלל רגעים יפים רבים אך הציפיה היתהליותר.לראות או לא לראות;בהחלט לראות והופעה נוספת תתקיים היום 22.12 במשכןהאמנויותנכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,22/12/2016 11:02אלי ליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקראמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article50410.aspx