1717ורתר-מסנה-האופרה הישראלית
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 18/11/18


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press

1717ורטר-אופרה מאת מסנה -פתיחת העונה החדשה באופרה הישראלית צילומים יוסי צבקראמש היתה הפתיחה של העונה החדשה באופרההישראלית.הפתיחה היתה עם האופרה ורתר מאת מסנה.האופרה מבוססת על רומן המכתבים שכתב גתה בשנת 1774בשם'יסורי ורתר הצעיר'. הרעיון בא לגתה כאשר חבר טוב שלו התאבד בגלל אהבהשאכזבה. זה היה הרומן הראשון שגתה כתב ואשר פרסם את גתה מידוהפך אותו למפורסם בעולם כולו. הרומן הפך לדוגמה לזרם הרומנטי באירופה במאותה18,19. הרומן של גתה נאסר בתקופה מסויימת  להפצה בגרמניהכי הביא לגל של התאבדויות בעקבות אהבה נכזבת.אופרה זו נחשבת לגולת הכותרת של האופרה הצרפתיתהרומנטית .זאת דרמה רומנטית בעלת רגש רב עם סוף שונהמהמקובל. בדרך כלל בסוף האופרות האיטלקיות הגיבורה מתה כאןמת הגיבור.המוסיקה של האופרה לא מפורסמת ביותר אך היא נעימהלאוזן.המוסיקה רומנטית ביותר והיתי מסתפק בפחות.שרלוט הנה הבת של נציב המחוז האלמן .היא הולכת לנשףאך ארוסה נמצא בחו'ל ומתלוה אליה ורתר משורר צעיר .הוא מתאהב בה אך שרלוט המאורסתלאלבר לבקשת אמה המנוחה ,אינה מעודדת אותו.בהמשך היא בא בברית הנשואין עם אלבר אךלמרות זאת ורתר מחזר אחריה .לבקשת שרלוט הוא עוזב את הכפר. ורתר מבקש מאלבר את האקדחים שלו כי יוצא למסע,שרלוטמתנגדת אך אלבר ממלא את מבוקשו.שרלוט דואגת וכאשר היא בא אליו הוא כבר השתמשבאקדחים וגוסס בזרועותיה.הפקה זו נעשתה בשיתוף פעולה עם האופרות של מץ,ריימסומאסי ובויימה על ידי פול אמיל פורני.התפאורה שעיצב בנואה דוגרדין היא על פי מהשהבמאי  מדמה עולם מוזיאוני והגיבורים יוצאים ונכנסים למסגרות של התמונותבמוזיאון.בכללותה התפאורה היתה יפה מאוד וחלק מהתמונות נראו כגלויה מצויירת.הבימוימבוסס על הרעיון של עולם מציאותי ועולם דמיוני עולם חיצוני ופנימי של הגיבור הראשיורתר שבסופו של דבר מציאות ודמיון מתמזגים.רעיון זה אם לא קראת עליו מראש לא מורגשבהפקה .התפאורה בנויה משלוש מסגרות אחת חיצונית מחוץ לבמההפתוחה ושתים בתוך הבמה.התפאורה לא משתנה לאורך כל האופרה פרט לשינוי קטן במערכההאחרונה כל העלילה מתרחשת במרחב בין שתי המסגרותשבבמה.הבימוי מאוד סטאטי.כמעט ואין תנועה .הזמרים שרים את האריות או הדואטים בעומדםעל מקום אחד ,כמעט ללא תזוזה. .גם הפעם האופרה נתנה הזדמנות לסולנים צעיריםישראליים לשיר ברוב התפקידים באופרה. בשני הקאסטים ב9 התפקידים הסולניים משתתפים לא פחותמ13 ישראלים החיים בארץ או בחול ומופעיים במיטב בתי האופרות בעולם. לגבי הקולות של הזמרים המשתתפים.רובם טובים עדלטובים מאוד. בתפקיד של שרלוט שהוא בעצם התפקיד הראשי וישהאומרים שהאופרה היתה צריכה להקרא לא ורתר אלא שרלוט,הופיע ה אמש מאיה לחיאני.זהותפקיד עמוק ומורכב מבחינה קולית  וריגשית שבוצע על ידה היטב.קולה מאוד נעים. היא נולדה בישראל אך זו הופעתה הראשונה עם האופרהכאן. היא מופיעה בקביעות במטרופוליטן ואופרות  מפורסמות אחרות בחול.בתפקיד ורתר שמעתי את הקוריאני הו יון צ'ונג.יש לוקול נקי יפה חזק,אך לא התלהבתי יתר על המידה משירתו שהיתה ללא רגש מספיק,קול קצת חדנוטה לצעקנות ואין בו חמימות או רומנטיקה כפי שהתפקיד דורש. יאיר פולישוק כיוהן וקית האריס כאלבר היו טוביםמאוד. התרשמתי מאוד לטובה מנציב המחוז  הקוריאני אינסונגסים. סופי-הילה פחימה היתה נהדרת מכל הבחינות-גם בשירהוגם במשחק.היא עושה חיל בחו'ל.הבמאי הבלגי החליט שאנו נרגיש שהעלילה מתרחשתבמוזיאון .כל תמונה שראינו בתפאורת המסגרות היתה בהתחלה קפואה-דהינו האנשים על הבמהלא זזו-ולאחר מכן הנפשות הפועלות התחילו להתנועע. הבימוי היה כזה שהעלילה היתה מעל הזמןוהמקום. מסנה כתב כ30 אופרות ולא כולם באותו סיגנון אלאבסיגנונות שונים-גדולות במימד,קאמריות ועוד.בזמנו האופרות שלו זכו להצלחה גדולה אךעם הזמן הוא נשכח כאשר כעת הוא חוזר  להיות מוצג ומציגים מקסימום שתיים או שלוש מכלהאופרות שכתב.. כמו וגנר הוא משתמש בקטעי מוסיקה  אינסטרומנטליתלעיתים קרובות  ללא שירה  ופרט למקהלת ילדים קטנה אין באופרה זו מקהלה .האופרה בעלת 4 מערכות כאשר המערכה השלישית בעלתעוצמה ריגשית גדולה ביותר.במערכה זו שתי אריות גדולות של זמרת מצו והיא לדעתי היפהמבין כל המערכות לאופרה עושר תזמורתי אדיר למרות הקאמריותשלה.לראות או לא לראות;אופרה קאמרית,מוסיקה יפה,קולותיפים,מענין לראותה.נכתבעל ידי elybikoret-אליליאון, 13/11/2018 09:41

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article54941.aspx