קנדאנס-פסטיבל מחול קנדי-שי קובלר
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 16/01/19

1726קנדאנס-פסטיבל מחול קנדי-שי קובלר צילומים-יחצ'ןמרכז סוזן דלל חוגג השנה שלושים שנה מקיומו. משך תקופה ארוכה זו התמחה המרכז בהצגת הנעשה במחול הישראלי על ידי שנתן במהללהקות מפורסמות, חדשות ונסיוניות להופיע על בימתו.בנוסף לכך הוא הביא להקות מחולמחול כדי שהקהל הישראלי יראה גם מה מתרחש בעולם המחול בחול. הוא גם שימש חלון ראווה לישראל בשטח המחול בהזמינו נציגים מחול לראות להקותישראליות כדי לענין אותם שיופיעו גםאצלם בחו'ל.השנה הוא פתח את שנת ה30 שלו בפסטיבל בשם 'קנדאנס' כדי להציג בפני הקהלהישראלי שלוש להקות מחול מקנדה . הדבר נעשה בעיקבות שיתוף פעולה מוצלח בין קנדה ומרכז סוזן דלל במה שנוגעלמחול. זהו פסטיבל המחול הקנדי הראשון מסוגו בישראל שמציע לקהל הישראלי טעימה קטנהמהמחול הקנדי העכשוי . שלוש להקות מופיעות בישראל  במסגרת זו. הראשוהנה שכבר הופיעה היתה להקת 'בלט BC'בו הוצגו עבודות מאת קריסטל פייטהחוקרת בעבודתה 'סולו אקו' מוטיבים חוזרים של קבלה ואובדן,עבודה מאת אמילימולנר 'עבודה חדשה'שיצרה תמונות נוף נועזות אך אינטימיות,ומדהי ולרסקי  שהציגה את'פטיט סרמוני יצירה היתולית של תנועה ורעיונות.לצערי הרב,מסיבות שראינן תלויות בי ,לא יכולתי לראות הופעה זו ומדווח עלההופעה מהכתוב ולא מהראיה.הערב צפיתי במופע 'טלמטריה' מאת שי קובלר.ככתוב טלמטריה היא תהליך תקשורתאוטומטי האוסף מידות מנקודות מרוחקות או לא נגישות והמשדר אותן לציוד קולט לצורךניטור. היצירה שראיתי הערב עסקה כנאמר בגוף האדם כטלמטר.כמכשיר שתרגם ושידר תהליכיםלא מוחשיים ובלתי נראים. זאת עבודה המתארת בריקוד היחס בין הצלילים החיים,התאורה והביצוע הפיזי שלהגוף.איך התרשמתי אני  מהיצירה שראיתי. היצירה מתחילה על ידי כך שנברשת חד נורית יורדת מהתקרה למרכז הבמה ומאירהאותו. נשמעים ריקועי רגליים שהזכירו לי נקישות סטפס שרקדן עמד במקום אחד ורקעברגליו.תוך כדי כך  בחושך היו הבזקי אור  של שניה על רקדן בודד שרקד מבלי לתתאפשרות לצופה להתרשם מעבודתו. הנברשת נעהה בכל הכיונים ובכל הצדדים  כאשר  הבזקי אור מסנורים ומטשטשים אתהעיניים ואינם מאפשרים התרשמות מהקפיצות והאקרובטיקה שהרקדנים מבצעים בשניותהבודדות שיש אור כל שהוא על הבמה. הדבר נמשך כ10 דקות ובשלב זה החלטתי שאלה חידושי הבלט המודרני הקנדי לסנוור אתהקהל ולרקוד בכמעט חושך.בהמשך הקצב היה מהיר ביותר,ריקועי הרגליים נמשכו במקצבים שונים והביצוע היהמעולה. כושר הרקדנים היה נהדר וגבל באקרובטיקה. המוסיקה היתה מונוטונית כללה דפיקות שונות וחזרה על עצמה בויראציותשונות.יש לציין שהסינכרון בין האור והתנועה על הבמה היה טוב מאוד. הלהקה שכללה 8 רקדנים רובם גברים  ביצעה תנועות שונות רבות ומגוונות אך רובןחזרו על עצמן. הקצב היה או מהיר או איטי כאשר הרקדנים רקדו כאילו בסלואו מושן-הילוך איטיבעשותם אותם תנועות.היו הרבה התרוצצויות על הבמה של הרקדנים- קפיצות רבות,גילגולים,הרמתאנשים,תנועות ידיים רבות ועוד כאשר הרקיעות אינן פוסקות ומשנות את 'המנגינה'-הקצבבשמשם רוב הזמן כרקע למתרחש על הבמה.יש לציין שהרקדנים לא רקדו כל הזמן לפי קצברקיעות הרגליים.שוב הפעם היה חושך ועלומת אור האירה רקדן בודד .שוב הפעם היה קשה לראותולהתרשם.הרושם היה כללי ביותר מבלי שאפשר היה לראות פרטים או דקויות בריקוד.כל העבודה היתה מיוחדת,חריגה ,אורגינלית בביצוע טוב מאוד אך לא יותר. הדגש והבסיס של העבודה היתה ההתרוצצות על הבמה ,החד גווניות המתמשכתו החזרותעל עצמן בקבוצה,בזוג או ביחידים.לקראת סיום הופיעו שלושה רקדנים ששכבו על הרצפה והתגלגלו .זוג רקד דואטבתנוחות יפות מאוד כאשר הכל היה באור חלש-רומנטי כביכול  שכאמור אינו מאפשר לרדתלפרטים. כל הרקדנים לבשו בגדים שחורים.הרקדן שביצע את ריקועי הרגליים עשה עבודה מקסימה ,מקצועית ויפה שעבורה בלבדהיה כדי לבוא ולראות את המופע.בסוף הקצב התגבר,עוצמת קול המוסיקה  התגברה  אך הדבר נמשך יתר על המידה ולאאיפשר לקהל להתפרץ תוך כדי כך במחיאות כפיים סוערות שהתבקשו כי המוסיקה פתאום נפסקהונשבר המומנטום.לראות או לא לראות;ציפיתי למשהו אחר .מענין ,יפה. ביצוע נהדר אך לא יותרמזה.על העבודה השלישית של דניאל דנוייה-לה קארה דה לומב שתוצג   מחר16.1 וב 17.1בכתבה הבאה.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,15/1/2019 23:01


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article55166.aspx