סוגי קדיש ביהדות
נכתב על ידי: שי בר
תאריך: 30/11/09

קדיש הוא קטע חשוב ומרכזי בתפילה בציבור היהודי בדומה ל"קדושה", הנאמרת בתפילת שמונה עשרה.

במקורו נאמר הקדיש לאחר לימוד אגדה, אך בהדרגה נכנס לתפילות הציבור בבתי הכנסת. הקדיש משולב בד"כ בסוף כל סוג תפילה.

בתחילת ימי הביניים הקדיש תפס מקום בתפילות אבלים ובאזכרות למתים, המנהג לקרוא קדיש למת הפך לנפוץ מאוד עד עצם היום הזה.

סוגי קדיש...

מָתַי אוֹמְרִים חֲצִי קַדִּישׁ? 

א. אַחֲרֵי יִשְׁתַּבַּח, בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ב. אַחֲרֵי תְּפִלַּת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה, בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית בְּיוֹם חוֹל. ג', אַחֲרֵי הַלֵּל, בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית בִּימֵי חֲנֻכָּה.

ג. אַחֲרֵי מִזְמוֹר לְדָוִד ד' רוֹעִי לֹא אֶחְסַר, בְּלֵיל שַׁבָּת לְפִי נֹסַח סְפָרַד חֲסִידִי.

ד. אַחֲרֵי קְרִיאַת הַתּוֹרָה, בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ה. אַחֲרֵי וּבָא לְצִיּוֹן בְּמִנְחָה בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים וְיָמִים נוֹרָאִים.

ו. אַחֲרֵי אַשְׁרֵי בְּמִנְחָה, בִּימֵי חוֹל.

ז. אַחֲרֵי עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ בִּקְהִלּוֹת מָרוֹקוֹ.

ח. לִפְנֵי תְּפִלַּת י"ח בְּמַעֲרִיב בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ט. לִפְנֵי תְּפִלַּת מוּסָף בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ.

י. אַחֲרֵי אַשְׁרֵי שֶׁלִּפְנֵי הַסְּלִיחוֹת בִּימֵי הַסְּלִיחוֹת.

 

מָתַי אוֹמְרִים קדיש יְהֵא שְׁלָמָא? 

א. אַחֲרֵי שִׁיר שֶׁל יוֹם, בְּשַׁחֲרִית בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ב. אַחֲרֵי עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ג. אַחֲרֵי מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד, לִפְנֵי בָּרוּךְ שֶׁאָמַר בְּשַׁחֲרִית לְפִי נֹסַח אַשְׁכְּנַז בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ד. אַחֲרֵי בָּרְכִי נַפְשִׁי בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ.

ה. אַחֲרֵי לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי בְּמַעֲרִיב וְשַׁחֲרִית, מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֱלוּל עַד הוֹשַׁעְנָא רַבָּא, לְפִי נֹסַח סְפָרַד - חֲסִידִי וְאַשְׁכְּנַז, וְיֵשׁ נוֹהֲגִים לוֹמַר כָּל הַשָּׁנָה בְּשַׁחֲרִית לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי.

ו. אַחֲרֵי שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי, בִּתְפִלַּת עַרְבִית בִּימֵי חוֹל לְפִי מִנְהַג סְפָרַד וְעֵדוֹת הַמִּזְרָח וְעוֹד.

ז. אַחֲרֵי לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר שִׁיר, בִּתְפִלַּת מִנְחָה בִּימֵי חוֹל לְפִי מִנְהַג סְפָרַד וְעֵדוֹת הַמִּזְרָח.

ח. אַחֲרֵי הַלְלוּיָ - ה אוֹדֶה ה' בְּכָל לֵבָב, בְּמִנְחָה בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים, כָּל יוֹם טוֹב וּפִרְקוֹ לְפִי מִנְהַג סְפָרַד וְעֵדוֹת הַמִּזְרָח.

ט. אַחֲרֵי קִדּוּשׁ לְבָנָה לְפִי נֹסַח אַשְׁכְּנַז וְנֹסַח סְפָרַד חֲסִידִי.

י. אַחֲרֵי סִיּוּם בְּרִית מִילָה, אַחֲרֵי שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה', לְפִי מִנְהַג סְפָרַד.

יא. בְּבֵית הָאָבֵל, אַחֲרֵי פֶּרֶק מ"ט - לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר, אוֹ פֶּרֶק ט"ז מִכְתָּם לְדָוִד.

יב. אַחֲרֵי קְרִיאַת מְגִלַּת שִׁיר הַשִּׁירִים בְּשַׁבָּת בְּחוֹל הַמּוֹעֵד פֶּסַח.

יג. אַחֲרֵי קְרִיאַת מְגִלַּת רוּת בְּשָׁבוּעוֹת.

יד. אַחֲרֵי קְרִיאַת מְגִלַּת אֵיכָה בְּט' בְּאָב.

טו. אַחֲרֵי קְרִיאַת מְגִלַּת קֹהֶלֶת בְּשַׁבָּת חוֹל הַמּוֹעֵד סֻכּוֹת.

טז. אַחֲרֵי קְרִיאַת פִּרְקֵי תְּהִלִּים בְּצִבּוּר.

 

מָתַי אוֹמְרִים קַדִּישׁ תִּתְקַבֵּל?

 א. אַחֲרֵי חֲזָרַת הש"צ, בְּשַׁחֲרִית בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים וְיָמִים  נוֹרָאִים.

ב. אַחֲרֵי וּבָא לְצִיּוֹן, בְּשַׁחֲרִית בִּימֵי חוֹל.

ג. אַחֲרֵי הַלֵּל בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ.

ד. אַחֲרֵי תְּפִלַּת לַחַשׁ בְּמַעֲרִיב, בְּיָמִים טוֹבִים, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה  וִימֵי חוֹל.

ה. אַחֲרֵי מָגֵן אָבוֹת בִּדְבָרוֹ בְּלֵיל שַׁבָּת.

ו. אַחֲרֵי הַסְּלִיחוֹת, בְּלֵיל יוֹם כִּפּוּר.

ז. אַחֲרֵי סִיּוּם תְּפִלַּת נְעִילָה, בְּיוֹם כִּפּוּר.

ח. אַחֲרֵי חֲזָרַת הש"צ בְּמִנְחָה, בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים וְיָמִים  נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ט. אַחֲרֵי הַסְּלִיחוֹת בִּימֵי הַסְּלִיחוֹת.

י. אַחֲרֵי סִיּוּם תְּפִלַּת יוֹם כִּפּוּר קָטָן, בְּעַרְבֵי רָאשֵׁי חֳדָשִׁים.

 

מָתַי אוֹמְרִים קַדִּישׁ דְּרַבָּנָן?

 א. אַחֲרֵי הַבְּרַיְתָא דְּר' יִשְׁמָעֵאל לִפְנֵי הוֹדוּ בְּשַׁחֲרִית, וּבְסוֹף  הַתְּפִלָּה, אַחֲרֵי אֲמִירַת הַקְּטֹרֶת בְּשַׁבָּתוֹת, יָמִים טוֹבִים, יָמִים  נוֹרָאִים וִימֵי חוֹל.

ב. אַחֲרֵי בִּרְכַּת הַלְּבָנָה לִפְנֵי מִנְהַג סְפָרַד וְעֵדוֹת הַמִּזְרָח,  וְלִפְנֵי כֵן אוֹמְרִים ר' חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא.

ג. אַחֲרֵי דְּרָשָׁה בְּצִבּוּר, בָּהּ נֶאֶמְרוּ דִּבְרֵי אַגָּדָה, לִפְנֵי כֵן  אוֹמְרִים ר' חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא.

 

הלכות קדיש גָּדוֹל? (בְּעַלְמָא דִּי הוּא עָתִיד לְאִתְחַדְתָּא  וְכוּ')

 א. הַיָּתוֹם אוֹמֵר אַחֲרֵי צִדּוּק הַדִּין, בְּלִי עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל  רַבָּנָן, וְאַחֲרֵי דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא מַמְשִׁיךְ יְהֵא שְׁלָמָא.

ב. בְּסִיּוּם מַסֶּכֶת

ג. בְּלֵיל ט' בְּאָב, אַחֲרֵי הוֹדָעַת שְׁנוֹת הַחֻרְבָּן לְפִי מִנְהַג  סְפָרַד.


 
אודות המחבר

רייט קליק, מומחה SEO, קידום אתרים במנועי חיפוש.

בן 30, מנהל מחלקת קידום אתרים ברייט קליק, חברת בניית אתרים ושירותי אינטרנט.

שירותי הקידום של רייט קליק פועלים בעיקר בתחום מנועי החיפוש בתוצאות טבעיות ולא ממומנות על מנת לאפשר לגולשים להגיע לאתר החדש בצורה טבעית ולא דרך פרסומות. לפעמים כדאי לשלב מספר שיטות שיווק יחד על מנת ליצור אפקט מהיר.

שירות הקידום כולל מחקר מקיף של מילות מפתח, ניתוח מתחרים ברשת וביצוע פעולות טכניות ושיווקיות על מנת לאפשר לאתר להנות ממירב הגולשים.

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article6942.aspx