"3 החומרים החיוניים" + 1
נכתב על ידי: טל סמברג
תאריך: 21/07/08

 

"3 החומרים החיוניים" + 1

מאת: טל סמברג dip ac.

www.tal-samberg.co.il

 

צ'י ודם הם 2 משלושת "החומרים החיוניים" בגוף וכן משמשים כבני זוג של yin\yang.

כמו כל אחד מהזוגות של yin\yang בגוף האדם, ובטבע, הם פועלים בשיתוף פעולה על מנת ליצור איזון, דבר שיואיל לצרכיו האישיים של כל אחד מהם.

כמו שאנו מכירים הצ'י מקבל עיגון מהדם ובתמורה הוא מספק לו תנועה.

עד לפה הכל טוב ויפה וכאמור מוכר.

 

כאשר מתבוננים ב "3 החומרים החיוניים" אנו יכולים לצאת לרגע מהמחשבה האוטומטית המוכרת בכל הקשור לזוגיות של צ'י ודם ולהתחיל לחשוב שאולי הזוגיות הזו היא זוגיות שחשובה לנו על מנת להבין את חשיבות ההתנהלות שבין חומר לאל חומר.

אולי כדי לנו לעצור לרגע ולחשוב האם זוהי הזוגיות הדומיננטית ביותר של כל אחד מהם בכל הקשור ל  yin\yang?

 

אולי אם נסתכל על "3 החומרים החיוניים" ונעשה אבחנה מבדלת בינם לבין עצמם וננסה למצוא לכל אחד מהם בן זוג ע"י חלוקתם לחומר ואל חומר נגלה שאין רק "3 חומרים חיוניים" בגופינו אלא 4 ! והחומר הרביעי הוא בעצם בן הזוג הדומיננטי ביותר של צ'י במ"ע היחסים של yin\yang בגוף.

 

חומר

כמו שאנו יודעים כל מרכיבי הגוף והטבע הם סוג של צ'י ברמת דחיסות כזו או אחרת.

משמע נוזלי הגוף הם סוג של צ'י בדיוק כמו הדם רק פחות דחוס.*1

חוץ מזה כ 65% - 70% מגופינו הם נוזלים, עובדה זו הופכת אותם לחשובים לא פחות מהצ'י והדם.

ולכן לא יכול להיות שרק מאחר ומרגע הלידה הם מגיעים ממקור חיצוני ואינם חלק מתהליך ייצור פנימי בגוף הם אינם מקבלים היתייחסות ראוייה כסוג של צ'י אלא מקבלים היתיחסות רבה יותר לתפקידם ולהיותם חומר yini, בהתאם להגדרה של מה זה yin ומה זה yang, מאחר והם עונים על כל ההגדרות של מרכיב yini:

חומריים, איטיים, כבדים וכל אחד אחר ממרכיביו ותכונותיו של אלמנט yini.

אך ברפואה הסינית הכל יחסי!!!

 

אנו יודעים שלכל אחד ממרכיבי הגוף והטבע יש מספר מערכות זוגיות.

לדוגמא: לדם יש גם מ"ע יחסים עם ונוזלי הגוף, הם מדלילים אותו על מנת שלא יעשה סמיך מדי והוא בתמורה מאפשר להם לנוע איתו בכלי הדם. *2

מה שגורם לחשוב אולי נוזלי הגוף הם הבן זוג ה yangi של דם?

אחרי הכל הם במובן מסויים yang באופיין וזאת ממספר סיבות:

  • חלקם מופצים יחד עם ה wei qi בשכבה החיצוני של הגוף ע"י ה lu (מיקום yangi).
  • הם מופרשים כזעה שבעצמה מותמרת לצ'י (מים מתאדים הופכים לצ'י ).
  • הם צלולים יותר (יותר צלול = יותר yang).
  • הם פחות דחוסים ממנו(= יותר קרוב לצ'י = יותר yang).

 

אל חומר

אם כך אז מה הוא בן הזוג של צ'י?

יכול להיות שאם נסתכל טוב ונפתח את הראש לכוונים נוספים ניתן יהיה לראות שיש 4 מרכיבים השייכים "לחומרים החיוניים" ולא שלושה?!

אולי הסינים הקדומים רצו שנתמקד "ב 3 חומרים החיוניים" בלבד ולא בכל "החומרים החיוניים" שבגוף ממספר סיבות:

  • אולי החומר הרביעי עלול להיות בעל תכונות שנחשבות לא כל כך "חיוביות" כמו 3 החומרים האחרים. ואם מתרכזים בחיוביים תהיה יותר תשומת לב לשמירה עליהם.

אחרי הכל הם אלה שיאפשרו לנו להמשיך להתקיים, יתרה מכך לא רק להתקיים אלא למשך זמן רב יותר ובאיכות טובה יותר, הן בהבט הגופני והן בהבטים הרגשי והנפשי.

  • ידוע שדברים שהם תובנות חשובות ועמוקות הם יקרות ערך, על אחת כמה וכמה אם הם קשורות להשרדות הם יקרות מפז ולכן אין משתפים את כולם בסודות הכמוסים ביותר.

 

אולי אחד הסודות הללו הוא שיש מרכיב נוסף ל"חומרים החיוניים" והוא לא האחר מאשר ה steg בכבודה ובעצמה?!!!

 

למה אני מתכוון?

אני מתכוון לזה שאם הרפואה הסינית מדברת על steg כל כך הרבה ועושה כל שביכולתה לשמור על הגוף מאוזן על מנת שהיא לא תגיעה ובכל זאת היא כל כך נפוצה בעולמינו ובחיינו עד כדי כך שהיא נמצאת בכל אחד מאיתנו, במידה זו או אחרת, והיא עלולה "להיווצר" בכל אחד מאיברנו ואף בכל אחד מהתיפקודים של כל אחד מהאיברים ,משמע היא עלולה "להיווצר" בכל מקום בכל זמן, אז אולי היא בכלל לא קיימת רק כפתולוגיה אלא חלק ממרכיביינו ותכונותינו הראשוניים ביותר?!!!

 

הרי אם ה steg היא מצב פתולוגי בלבד ואיננה קיימת בטבע באופן טבעי וראשוני, לא היה צריך להיות יותר קל להגיעה לתנועתיות בכל המובנים של המילה? עם פחות צורך בהשקעה?

אחרי הכל אנו, והטבע כולו, שואפים להיות בתנועה על מנת שתוכל להיות יצירה, צמיחה, התפתחות וכל שאר הדברים החיוביים האחרים שמביעים להמשכיות קיומיינו וקיום עולמינו, כל הדברים הללו דורשים המון השקעה.

 

מה גם ש"עודף" צ'י ותנועתיות הם אינם מצב "בריא" לאורך זמן, מאחר והם היו גורמים לבריאות יותר טובה, יותר מהר ולאורך יותר זמן דבר שבעצמו היה מביא ל steg.

לדוגמא:

  • אריכות חיים בבני האדם שהיתה גורמת לקיום הרבה יותר אנשים לעולמינו בו זמנית.
  • צימצום ומחסור במזון ממקורות טבעיים.

אלה בעצמם גורמים לאורך זמן פיצוץ אוכלוסין, רעב\מזון תעשייתי = steg.

 

יכול להיות שלא רק שה steg היא בעצם מרכיב שנמצא בכל מקום בכל זמן היא אפילו ההבט ה yini של צ'י במערכת היחסים הראשונית, בסיסית ואף הדומיננטית ביותר של yin\yang?

 

הצ'י הוא בעצם זה שמייצג את התנועה בגוף ובטבע והוא אל חומר yangi, אז אולי steg היא ההבט

ה yini של האל חומר ומייצגת את חוסר התנועה?

 

הרי זה מקובל ברפואה הסינית שלכל דבר יש את ההתנגדות שלו ברמה האנרגתית וכתוצאה מכך נוצרת הדינמיקה שמביעה לאיזון בין הדברים.

הרי לא יכול להיות שיש רק תנועה בטבע והיא נקראת צ'י, מאחר וכאמור מצב זה איננו חיובי לאורך זמן.

כל תנועה צריכה שיהיה לה את חוסר התנועה שלה על מנת שתוכל להיות בקרה על מהירות התנועה שתביא לקצב נכון של אותה הזרימה.

 

 

בדיוק כמו שעל מנת שחום גופינו ישאר קבוע יש צורך באיזון בין חום לקור. כך יש גם צורך באיזון בין תנועה לחוסר תנועה על מנת שהזרימה תהיה בקצב נכון.

הרי אם לא היה צורך בחוסר תנועה לאזן את התנועה והצ'י יודע את הקצב התנועה הנכון לכל תפקוד בכל זמן למה צריך את בכלל את  yin\yang? הרי ברגע זה מצאנו דבר שבאופן עצמאי יודע ליצור איזון.

 

אני מבין שהמחשבה מחזירה אותנו שוב להסבר המקובל שדם וכל שאר החומרים הייניים הם אלה שמייצגים את חוסר התנועה בהיותם בני הזוג הייניים של צ'י במ"ע היחסים שלהם איתו.

הסבר זה איננו מספק מאחר והם אינם מזוהים עם שליטה על חוסר תנועה באופן נורמאלי כחלק מתכונותיהם ותפקודיהם, אלא אנו יוצאים מהנחה שהם אלה שמאזנים את התנועה של הצ'י כחלק

מהיותם yin במ"ע היחסים שלהם עם הצ'י.

לדעתי הנחה זו אינה מספקת.

 

ניקח לדוגמא את הדם:

הוא מספק עיגון לצ'י בתמורה לתנועתיות - עיגון מעלייה כלפי מעלה על מנת שלא יווצר מצב של

yang raising ולא על מנת לאזן את מהירות התנועה.

 

הצ'י מתלווה לכל פעולה בגוף על מנת לאפשרה. לדוגמא:

במ"ע היחסים של נוזלי הגוף והדם הוא זה שמאפשר את ההיתערבבות שלהם האחד בשני וכן מאפשר להם את היכולת לנוע.

אז אולי ה steg גם כן מתלווה לכל הפעולות בגוף על מנת לאזן את תנועת הצ'י?

 

אומרים ש: "תנועה מקורה בחוסר תנועה".

אולי הכוונה במשפט זה הוא שלא רק ש steg היא מרכיב ראשוני באדם בדיוק כמו כל אחד

מ "3 החומרים החיוניים" ומהווה את "החומר החיוני" הרביעי. אלא כמו שנוזלי הגוף הם סוג של צ'י בדיוק כמו הדם רק פחות דחוס, כך גם צ'י הוא פשוט שלב אחד לפני נוזלי הגוף בכל בקשור לדחיסות ?

משמע בכלל מקורם של כל מרכיבי הגוף היא ה steg.

ולכן היא כל כך מעוררת ירעת כבוד עד כדי כך שאנו זקוקים לכל שאר מרכיבי האדם והטבע על מנת לאזנה?

אולי היא נמצאת בגוף בכמות קטנה אך עוצמתה גדולה משאר המרכיבים?

אולי זוהי הסיבה שכאשר היא נוצרת אם לא מאזנים את כל שאר המרכיבים בגוף היא במהרה מתעצמת ולאורך זמן גם יוצרת "מעגלי רשע" שמביאים להתפשטותה בכל המערכות? 

 

אחרי הכל ה steg נמצאת בקירבינו עוד משחר ההיסטוריה, אפילו החטא הראשון ביהדות יכול להמחיש את זה:

אם מסתכלים על בריאת העולם לאחר שה' ברא את אדם וחווה ושם אותם בגן עדן, מקום שמסמל צ'י בצורתו האוטופית, הדבר הראשון שהם עשו הוא לאכול את פרי עץ הדעת - הדבר היחיד שסימל את ה steg  בכל גן העדן.

מכאן ניתן ללמוד 2 דברים:

  • ה steg היא ראשונית בדיוק כמו הצ'י!
  • למרות שה steg היא קטנה היא עוצמתית ביותר!

 

כל הכוונה במאמר זה היא להנסות ולהזכיר שכל דבר הוא יחסי ואין שוב דבר שהוא רק yin או רק yang ואפשר להסתכל על כל דבר גם במובן חיובי אפילו על ה steg.

ולכן תמיד צריך לשאול את עצמינו האם ה steg לא באה לפעמים להיות כאות הזהרה חיובי שמאותת לנו שאנו ממהרים\נעים מהר מדי ויש צורך להאיט את הקצב על מנת שלא תקרה לנו steg חמורה יותר בהמשך?

ואולי מסיבה זאת בדיוק נאמרים משפטים כגון:

1)      "חיפזון מן השטן".

2)      "עצור לרגע ותחשוב" וכ"ו.

ועל הכבד שאחראי על הזרימה החלקה של הצ'י בגוף, על הצמיחה וההיתרחבות נאמר שכאשר הוא איננו נמצא תחת בקרה ראוייה הוא יוביל למוות.*

במישפט האחרון ישנו אולי רמז למיהו האיבר האחראי על ה steg.

 


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article1196.aspx