Yin ו Yang
נכתב על ידי: טל סמברג
תאריך: 21/07/08

yin ן yang

מאת: טל סמברג dip ac.

www.tal-samberg.co.il

הסינים הקדומים השכילו להבין שלכל כוח שקיים בטבע ישנו כוח שמנוגד לו, וזאת לא במטרה להפריע לו או לגבור עליו אלא נהפוכו - מטרת הכוחות הללו היא למצוא את העמק השווה על מנת שמערכת היחסים בניהם לא תצא מאיזון, דבר שיאפשר למערכת עצמה ולכל אחד מהצדדים בה להמשיך ולהתקיים לעולמים באיזון וע"י כך לשמור על כוחם בכמות ובצורה האופטימליים  תוך הוצאת מינימום של אנרגיה.

כל מצב אחר בו אחד מהצדדים או שניהם אינם מאוזנים יביא לתהליך של חוסר איזון הולך וגובר במערכת היחסים שלהם. מצב זה של יציאה מאיזון, איננו מצב רצוי בטבע מאחר ומצב זה מכריח את הכוחות להשקיע יותר מאמץ מהנדרש בזמן איזון על מנת לקבל את אותה התפוקה. כל מצב לא מאוזן שכזה בטבע מביא בסופו של דבר למוות מאחר והוא יוצר  מה שנקרא "מעגל רשע". "מעגל רשע" הוא מצב בו ישנה תבנית מעגלית אשר בה 2 מרכיבים או יותר,  ואחד או יותר מהמרכיבים בה אינו מאוזן ולכן גורם למצב של התדרדרות מתמשכת שלו עצמו וכן גורם להתדרדרות של מרכיבים נוספים ככל שהזמן עובר.

דוגמא:

ניקח זוג, גבר ואישה שנמצאים במערכת יחסים כלשהיא (לאו דווקא רומנטית) ונקביל את האישה לתכונות של ה – -yinהמים, ולכן היא הצד הרגוע, השקול, המופנם, הרגשי, המכיל, העדין, הקר, הרך, הרגוע, הכנוע, המתחשב...

ולגבר נקביל את התכונות של ה – yang -האש, ולכן הוא יותר הצד האימפולסיבי, המוחצן, בעל כוח הפיזי, פעיל, חם, קולני, מהיר.....

נניח שלכל אחד מהם יש גם את התכונות של השני אך פחות דומיננטיות מתכונותיו שלו.

כאשר הם נמצאים יחדיו ופועלים בסנכרון הם בעצם משלימים זה את זו וזו את זה על ידי מתן עזרה האחד לשנייה בדברים בהם הצד השני פחות טוב,משמע הם יותר טובים, וע"י כך גם מונעים יציאה של האחר מאיזון.

לדוגמא: אם הגבר בהיותו הצד החזק, המהיר והקולני צועק על בת זוגתו בזמן עשייה זו או אחרת על זה שלא הצליחה לעשות דבר מה שהם עושים במהירות ובעוצמה שנראים לו רצויים לסיום המשימה, היא, על מנת לא להוציא אותם מאיזון (דבר שלא יאפשר להם לסיים את המשימה) יכולה להרגיעו ולרסנו על ידי שימוש בתכונותיה הנקביות כגון: להסביר לו בעדינות, ברוגע ובשיקול דעת למה לה זה לוקח יותר זמן ולמה כדאי לו להירגע בשבילם ובשבילו. בשבילם - כדי שיוכלו לסיים את המשימה ולהמשיך הלאה למשימה הבאה ובשבילו על מנת שלא יגרום לעצמו עצבים, כאבי ראש,צוואר תפוס(כל אלה הם סימפטומים של כעס) דבר שיגרום לו לעוד כעסים, ואז הוא יהיה במצב של עודף מתמשך.

וכן אם הוא יצא מאיזון ויכעס עליה, הוא עלול להוציא אותה מאיזון ע"י דיכויה, ואז היא תהיה במצב של חוסר, דבר שעלול להביא להחרפה במצבו שלו מאחר ואין מי שיתנגד לו ויחזירו לאיזון. מצב זה של "מעגל רשע" מביא בסופו של דבר לתקיעות ותקיעות משמע מוות.

ה – yang הוא החלק הזכרי של העולם החלק שמקושר לתנועה ועשייה וה-yin הוא החלק הנקבי של העולם המקושר יותר לחומריות וסטטיות (חומריות וסטטיות שמביאות לבנייה, ליציבות וליכולת המשך התקדמות ללא היסחפות חסרת שיקול של החלק ה – yangi על מנת להביא את שני החלקים יחדיו למקום של צמיחה והתקדמות).

לאחר שהבנו שמערכת היחסים הנ"ל נועדה על מנת שכל אחד מהכוחות אם ה – yin ואם ה – yang ,שהם החלק הנקבי והזכרי של העולם, הפועלים במטרה להפרות זו את זה וזה את זו וע"י כך יביאו לאיזונו של האחר, לא צריך להסתכל עליהם במובן התחרותי של מי יותר חיוני, מי יותר טוב, מי יותר דומיננטי וכ"ו, ההפך הוא הנכון: צריך להבין שלא ניתן להשוות בניהם במובן תחרותי מאחר וכל אחד מהם עושה חצי מאד שונה מרעהו על מנת ליצור את השלם ולא על מנת לגבור עליו. זה יהיה לא נכון להשוות בניהם בדיוק כמו שזה לא יהיה נכון להגיד מה יותר חשוב המחשבה על דבר מה ,החלק ה – yini, או ההוצאה לפועל של המחשבה, החלק ה – yangi?

מה שווה השכל בלי היכול להוציא לפועל את התובנות הללו ותאפשר לו להמשיך לחשוב, להגיע לתובנות חדשות ולהחליט מה עושים הלאה? וגם ההפך נכון באותה המידה: מה שווה כוח, יהיה גדול ככל שיהיה, מבלי שיהיה מי שיגיד לו מה הוא צריך לעשות? ההבנה העמוקה של הדברים מראה שמה שהופך אותם לשני כוחות עצומים זה לא מי שהם כל אחד בפני עצמו אלא בגלל מה שהם תורמים האחד לשני ולמערכת הזוגית שלהם.

ואם אחרי כל זה יש אישה שעדיין לא מקובל עליה שמדמים אותה ל – yin- מים, לחצי היותר קר וכנוע אז הנה משהו ממה שאמרו לאו טסה  וטאו צ'אנג שנחשבים לגדולי ההוגים הסיניים:

"מתחת לשמיים אין דבר הגמיש, כנוע ורך יותר מאשר המים. עם זאת כאשר הם תוקפים את הקשה, המוצק והחזק, אין דבר המסוגל לעמוד בפניהם. הם חלשים, עם זאת אין דבר השווה להם. רכותם אינה ניתנת לפגיעה וגוברת על החזק. גמישותם שוחקת את הנוקשה והחזק. יתר על כן, אף אחד לא יכול לשחוק אותם. כל אחד יודע שהרך גובר על הקשה, וותרנות מנצחת את הנוקשה. למה אף אחד לא נוהג לפי תורה זו? היה כמו המים. השאר במקומות ובעמדות נמוכים והיה מלך של כל מה שנמצא מתחת לשמיים. אהוב אפילו את היצור הכי חלש והיה אדון לכל מנחה. למה 100 הנהרות נשפכים לתוך הים? כי הוא נשאר באופן טבעי מתחתם".

(לאו טסה)

 



 

"המים הם פנויים אך שולטים בכל, המים מכבים אש, בורחים כאד ולובשים צורה חדשה, מים שוטפים אדמה רכה, עומדים מול סלע איתן וחותרים את דרכם סביב, מים מפנים דרך לפני מכשולים בענווה כוזבת מפני שאין כוח שיכול למנוע מהם לעקוב אחרי נתיבם הצפוי אל הים. מים שולטים באמצעות וותרנות, לעולם אינם תוקפים אך תמיד זוכים בקרב האחרון, החכם המדמה עצמו למים מובחן בשל צניעותו ומאמץ סבילות, פועל מנקודה של חוסר פעילות ושולט על העולם".

 

(טאו צ'אנג)

 

 

ולסיום משהו קטן ממני...

 

"במים יש את יכולת השקיפות וההתבוננות, אם עומדים ליד ים סוער לא רואים את ההשתקפות של עצמך ואי אפשר להתבונן במה חבוי בקרקעית, אך אם עומדים ליד ים שקט המים הם כמו מראה ורואים גם את האוצרות שחבויים בקרקעית.

כשאדם עושה שקט בתוך זוגתו הוא מקבל צלילות ויכולת להתבונן באמת.
כאשר האישה שקטה ורגועה, תוכל להביט בה ולראות את השתקפותך\התנהגותך\את עצמך והיא תאפשר לך לראות את האוצרות החבויים בקרקעיתה."


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article1198.aspx