738עמק המוות-ביקורת-סטודיו יורם לוינשטיין
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 25/11/10

738עמק המוות-סטודיו יורם לוינשטיין צילומים-אלי ליאוןמכון גיטה הנו מרכז התרבות הרשמי של גרמניה ופועל בשמה בכלהעולם. חלק מהמטרות שלו הן הפצת השפה הגרמנית ותרבותהבעולם. המכון בת"א נפתח ב1979 והוא פועל להעמקת היחסים התרבותייםבין גרמניה וישראל. הוא יוזם גם חילופי תרבות בין שתי המדינות.במסגרת זו מתקיימת כעת"העונה הגרמנית"בתיאטרון תמונעובמסגרתה הועלה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין המחזה "עמק המוות"מאת אלברטאוסטרמאייר מחזאי גרמני עכשוי.עמק המוות תורגם על ידי עינת ברנובסקי ובויים על ידי עמיתזרקא.המחזה נמשך שעה ועשרים דקות מרתקות מלאות מתח, ענין והתרחשויות בלתי פוסקות,חלקן הבאות בהפתעה בהן אין רגע משעמם.  יחד עם זאת כאשר רוצה אתה להבין את המתרחשעל הבמה,הכוונה,מה מציאות ומה דמיון יהיה לך קשה לעשות סדר במחשבותשלך.לא קראתי את המחזה ואינני יודע אם הסיבה לכך במחזה עצמו אואולי בהפקתו הנוכחית. מצד אחד זה טוב כי זה נותן דרור לדמיון ,אך מצד שני כאשר אתהרואה מחזה בתיאטרון אתה מצפה להבין את המתרחש,את הכוונה,מה המסר ומה המחזאי רצהלהגיד בכתיבת המחזה. וכדי שאובן נכונה אבהיר את עצמי.אתה לא משתעמם אפילו לרגעוזה במידה רבה ביותר בזכות המשחק המעולה של השחקנים הסטודנטים שנה ג' שלהסטודיו. יתכן ובעיבוד מזערי מסויים התמונה היתה משתנה.ראויה לציון מיוחד התפאורה המיוחדת המתארת מדבר חולי עםמכונית מיושנת התקועה בשום מקום שעיצבה הבמאית של ההצגה. היא ביימה את ההצגה בצורה ריאליסטית ביותר. התאורה היפה של עמיחי אלהרר סייע רבות להפקה.על מה בעצם מדובר במחזה.זהו עירבוב בין מציאותלדמיון,סאדיזם, אכזריות,קמצוץ של אהבה,הרבה דם,ברוטליות וכח. מחזה אבסורדי, אבסטרקטי המערבב בין מציאותלדמיון.דזמונד בביצוע מעולה של תום חגי נתקע במדבר ליד עמק המוותבנסיעתו במכוניתו ללאס וגאס.הוא בחברת ידידתו ולרי-טומי ברמבויים רוצה לחדש את הקשרעמה ונתקל בבעיות.הדלק במכוניתו נגמר. אין להם מים והטלפון הניייד או שהבאטרי שלונגמרה או שאין קליטה במקום והוא אינו פועל. הם פוגשים טיפוסים שונים ומשונים ,ספק במציאות ספק בדמיונםהפרוע עקב היותם צמאים וחשופים לקרני השמש במדבר  הלוהט. אורחים אלו התנהגותם ברוטלית,לא מתקבלת על הדעת והסוףמר. נאמר לי כי המחזאי שאב השראה מהקומדיה האלהית של דנטה אך פרטלשבעת מדורי הגהינום העוברים על דזמונד לא מצאתי כל דמיון כזה.תום חגי משחק נפלא.הוא מנסה לפייס את ולרי ומוכן אפילו לצורךזה לקטוע חלק מאצבעו-דבר שהוא עושה .הוא מלא רגש ,מופתע מההתפתחויות הבלתי צפויותונותן משחק משכנע וסובל בשקט והכנעה את ההתעללות בו הן  מצידה והן מהאורחים הבאיםלמקום.תענוג לראותו משחק.ולרי ערמומית,מפתה, משתמשת ביופיה והחן שלה להשיג את מטרתהולהתעלל בדזמונד מתוך סאדיזם לשמו והנאה פרטית כי לא מוזכרת כל סיבה אחרת מתקבלת עלהדעת להתנהגותה.משחקה מחושב וטוב.היא לא אכפתית מצד אחד ורצינית מצדשני.טרייסי-יעל וקשטיין מצויינת וביט-גיא הירש אכזריים ומתעלליםבדזמונד ללא כל סיבה מובנת. סלי-אוהד טויזר משמש כאתנחתא רגועה למעשים מלאי הדם. אורימזעקי הוא האל פרדיסו וליאור שיקווה הוא ספנסר.שתיים הן ההצדקות להעלאת המחזה הזה.ההצדקה הראשונה להראותלצופה הישראלי משהו מהמחזאות הגרמנית המודרנית ושניה לראות את המשחק המעולה של רובהשחקנים ובראשם שני הגיבורים הראשיים חגי וברמבויים.לראות או לא לראות:מאוד מענין,מאוד אכזרי ומלא דם מבחינהויזואלית.מחזה הנותן דרור בילתי מוגבל לדמיון שלך.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,20/11/2010 08:14 תמונות מההצגה(20 במספר) אפשר לראותבאתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article12100.aspx