749מוריס שימל-ביקורת-חנוך לוין-הבימה
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 14/12/10

749מוריס שימל-חנוך לוין-הבימה תמונות-יחצ"ןלמחזותיו של חנוך לוין הצלחה גדולה הן בארץ והןבחו"ל. לא מזמן היתי באחת מבירות מזרח אירופה ובשלושה מהתיאטראותהגדולים שם הוצגו באותו הזמן שלוש ממחזותיו. גם בארץ כעת מוצג  בכל  תיאטרון מקצועי ראשי לפחות מחזה אחדשלו.לאחר שכבר הוצגו רוב מחזותיו של לוין כעת מוצגים  מחזות שהיו בארכיון ואולי נשכחו ואולי נגנזו על ידי לוין. אין דבר זה מפחית מערכם של מחזות אלו. ראיתי השבוע את המחזה "מוריס שימל" בתיאטרוןהבימה.לא כל אחד אוהב את סיגנונו של לוין ומספיק לרבים רק השם כדילא ללכת ולראות את ההצגה המוצגת. לעומתם יש המכורים למחזותיו ורואים כל מחזה מוצג פעמיםמספר.ב"מוריס שימל" לוין מטפל באכזבותיו של רווק תל אביבי  בן40 הרוצה להתחתן. הוא פסימי, הוא החמיץ את סיכויו לחיים טובים ומאושרים.הואמוקף אנשים אך מרגיש בודד. יש תקוה וחלום שאינם מתגשמים. החיים עוברים.הזמן עובר .המקום נשאר אותו מקום, אך יש דבריםשמשתנים.במקום קו"ח יש מאפיה.נשארים רק הזכרונות.המחזה מוגדר כקומדיה אך כרגיל במחזותיו של לוין הקומדיהמלווה בעצב.האם הצופה ירחם על הדמות האומללה או יצחק ממנה וידחה אותה.לוין משאיר אתההחלטה לצופה כאשר הוא מכוון את ההחלטה לכיוון הרצוי לו. זאת קומדיה אשר מחברה צוחק מאומללותו של האדם שאינו יכוללהסתדר בחיים,שחולם אך אינו עוזר בעצמו להגשמת חלומותיו. אין אצל לוין קומדיה של מצבים.לפעמים אתה צוחק מהדמות שהיאעלובה ותמימה וכך קורה גם במוריס שימל.כאן הקהל אינו צוחק לכל היותר מחייך.ישטראגדיה מסויימת במחזה ובהתאם לכך גם הבימוי.ביימה את המחזה יעל רונן שהצליחה לעדן אותו ולא לומר אתהדברים בצורה בוטא ופוגעת.איבריו המוצנעים של האדם המוזכרים לעתים קרובות במחזותיומוזכרים כאן בצנעה מסויימת. מה שחסר בהצגה ובבימוי הוא הקצב,הצחוק ,התנועה. רונן ביימה אותו ללא כל מתח,אין קשר רצוף ביןהקטעים. הוא נראה איטי,סטטי אם כי אינו כזה.למרות שהמחזה ראה אור לפני מותו של לוין הוא לא הוצג מעולםבתיאטרון מקצועי. כעת הוא מוצג כשיתוף פעולה בין תיאטרון הקאמרי ולתיאטרוןחיפה.מעצבת התלבושות ילנה קלריך עיצבה סידרה של תלבושות המשתלבותעם הדמות .קרן גרנק עיצבה את התאורה ולילי בן נחשון את התפאורה היפה מאוד המורכבתמפריטים קטנים רבים תלויים דמויי חלונות או תריסים המשנים את מיקומם ומצבם.עלהמוסיקה היה אחראי רן בגנו.הדמות המרכזית במחזה הנה תולבריינה- לאה קניג -אימו שלהרווק-מוריס שימל-אבי קושניר,שכרגיל אינה מאכזבת.היא המדריכה את בנה,היא המשפיעההגדולה עליו,היא ,אפשר בהחלט לומר,הסיבה למצבו האומלל.משחקה מצויין.היאשתלטנית,אישה חזקה,דורשת את טובת בנה לפי הבנתה אך התוצאה אחרת לגמרי.דבורה קידר בשני תפקידים שונים באופיים אחד מהשנימצויינת.היא כברבובה כובשת את הקהל בסצינה קצרצרה כזונה מזדקנת לבושה באדוםקצרצר.סצינה הנחרטת בזכרונך.מוריס אינו מוצא את מקומו בארץ,יש לו שתי נשים אחת שהוא יכוללהשיג ואינו משיג ואחרת שלא ניתנת להשגה.מיקי פלג-חולדונקה משתוקקת לאהבה, מוכנהלכל אך לאהבה יש צורך בשני צדדים. קושניר נוסע לשודיה לתקופה ארוכה אך גם שם  אינומוצא את מקומו וחוזר.הוא נוגע ללב ומגלם היטב את האדם העלוב הלאיוצלח.צוות השחקנים מצויין ורק עבורם היה כדאי לבוא ולראות אתההצגה. בנוסף למוזכרים הופיעו עוד יוסי סגל,עמי סמולרצ'יק,אוריהוכמן,תומר שרון,אנה דוברוביצקי ורוברטו פולקלראות או לא לראות:הצגה יפה בסיגנונו המוכר של לוין.לאוהביחנוך לוין ומשחק מצויין של המבצעים. נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,3/12/2010 18:16 יש כמה תמונות מצורפותבאתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article12427.aspx