761ארנני-ביקורת-ורדי-האופרה הישראלית
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 08/01/11

761ארנני-ורדי-האופרה הישראלית צילומים-אלי ליאוןהאופרה הישראלית מציגה כעת את האופרה "ארנני" מאת ורדי. זאת האופרה החמישית שורדי כתב וזאת הפעם הראשונה שהיא מוצגתבארץ. האופרה היא דרמה בת ארבעה חלקים וליברית מאת פרנצ'סקו מריהפיאווה בעיקבות"הרנני " מאת ויקטור הוגו שנחשב לגדול סופרי צרפת. הוא התפרסם בעיקר ברומנים שלו"הגיבן מנוטרדם"ועלוביהחיים".ויקטור הוגו שהיה גם פוליטיקאי היה מיסד זרם הרומנטיקהבסיפרות.האופרה הנה הפקה משותפת של שלושה בתי אופרה שחוברו כדילהפיקה והם האופרה של בילבאו בספרד,האופרה של פוזנן בפולניה והאופרההישראלית.האופרה כבר הוצגה שם וכעת מוצגתבארץ. . העלילה המתרחשת במאה ה16 בספרד כמעט ואין בה משמעות.מדובר עלארבע דמויות ראשיות- ארנני נסיך ספרדי שנושל מרכושו והפך שודד ופורע חוק-פיירוגוליאצ'י או יו סמית המנסה להחזיר לעצמו את הכבוד האבוד,מלך ספרד דון קרלו-קרלוגואלפי או ויטוריו ויטלי,דה סילווה-אציל ספרדי-פאטה בורצ'ולדזה או רמז צ'יקיבילדזהאותו לא שמעתי ואלווירה-אחייניתו של סילווה וארוסתו-מישל קריידר או מירלהגרדינרו.אלוירה אמורה להנשא לסילווה אך מחוזרת הן ע'י מלך ספרד והןע"י ארנני. העלילה היא בעצם הסיפור האישי של שלושת הגברים. הדבר החשוב ביותר באופרה הנם הכבוד,הכבוד האישי,ההבטחהוהמילה הנאמרת שלגבי ארנני עולה לו בחייו. הכבוד,ההבטחה והמילה עומדים באופרה זו מעל הכל. זאת האופרה הראשונה שורדי הכניס בה אינטריגות רומנטיות.יש בהביקורת חברתית על הכבוד המזוייף, ביקורת שורדי המשיך גם בריגולטו.ארנני מאוהב באלווירה.יחסיו עם המלך גרועים.הוא שואףלנקמה.גם סילווה מאוהב באלווירה ובכל זאת מסתיר את ארנני מזעם המלך.האחרון חושדשסילווה מסתיר את ארנני בטירתו והוא מעמיד אותו בפני הברירה או ארנני אוראשו. סילווה מזמין את ארנני לדו קרב אך הוא אינו מוכן להלחם עם אדם מבוגר ממנוומבקש מסילווה לראות בפעם אחרונה את אלווירה לפני שסילווה יהרגו.הוא משכנע אתסילווה ונותן את מילת הכבוד שלו להתאבד ברגע שסילווה ידרוש זאת ממנו .לצורך זה נותןלו קרן צייד שינגן בה ברגע שירצה שיתאבד.קרן זו הופכת לאובססיה הגדלהוגדלה. בינתיים המלך מתמנה לקיסר האימפריה הרומית, חס על חייו שלארנני ונותן לו אפשרות להנשא לאלווירה.במסיבת החתונה מגיע אורח מחופש המתגלהכסילווה וארנני השומע את קרן הצייד אינו מסוגל להפר את מילתו ומתאבד.האופרה מציגה ערכים שהיו מקובלים באותה תקופה אך היום הקהלאינו מוכן לקבל מוות למען כבוד ואי הפרת מילה והבטחה שניתנו. זאת דרמה של אהבה,קנאה,וכבוד. ארבע המדויות אופיינו ע"י ורדי בבחירת גווני הקול שלהם.ארנניהשומר על כבודו -קול טנור הרואי. דון קרלו הסלחן והנדיב-קול בריטון חם. סילווה האכזר והנבל באס קודר. אלווירה הקורבן-סופרן דרמטי. ורדי נתן לכל אחד מהם לפחות שתי אריות. אחת איטית ואחתוירטואוזית המראות את הבלקנטו של השירה.כוונתו  היתה שהקהל יכיר את הדמויותהיטב. אם ננסה לנתח את הדמויות נראה שלאור הנסיבות המלך משנה אתהתנהגותו והופך מרודף את ארנני למחזיר לו את תואר האצולה ומאפשר לו להנשאלאלווירה. סילווה הופך ממגן על ארנני מהמלך לדורש את חייו בגלל מילהשנתן. אלווירה מתנדנדת בין הסכמתה להנשא לסילווה לאהבתה לארנניומותרת לשם כך להיות מלכה. ארנני הוא העיקבי ביותר מאוהב באלווירה,דורש נקמה ושומר עלמילת הכבוד שלו.ביים את האופרה ועיצב את התפאורה יחד עם לואיג'יסקוליו הבמאי הפולני מיכאל זנאנייצקי. הוא העניק  לכל דמות כיסא המאפיין אותו  כדילהראות שלכל דמות שטח ומקום משלה. הכיסא של דון קרלו נמצא כל הזמן בתנועה-הוא משנה את יחסו אלארנני,של אלווירה מעוטר בפרחים-סמל לחלומות שלא מתגשמים,של ארנני -המקהלה מנפצתאותו-סמל שהחברה אינה מוכנה לקבל זר בתוכה. כל הדמויות המרכזיות נמצאות כמעט כל הזמן על הבמה  גם כאשראינם משחקים או שרים.בצורה כזו הוא מקשר ביניהם חזק.הם מתבוננים איש ברעהו ומודעיםעל המתרחש.מה בעצם ראינו באופרה דרמטית זו. רצון לשאת אישה שנדחה על ידה. אהבה שאינה מתגשמת בגלל רדיפה. מלך האוהב והמעדיף את מעמדו הפוליטי על האהבה והסולח בהגיעולתפקיד רם. נקמה על עוול שנעשה בעבר. שמירה על כבוד והבטחה במחיר החיים.התפאורה מרשימה ומתחלפת בכל מערכה.המבנה המיוחד שלה -שיפועתלול ביותר עד כדי כך שהסולנים הולכים בזהירות רבה וכמה מאנשי המקהלה התחלקוונפלו.מבנה זה הכתיב לבמאי בימוי סטאטי ברובו. אין תנועה רבה על הבמה ורוב האריות והדואטים מושרים כאשרהסולן עומד במקום.כרגיל בדרך כלל באופרות, בארנני שני צוותים וכל צוות מופיעלסרוגין. הקולות בשני הצוותים טובים מאוד. כמובן שיש טובים יותר וטובים פחות.טוב עשתה האופרה שלא ריכזהאת כל הטובים ביותר בצוות אחד . וכך יצא,למרות שכאמור כולם טובים ואין טענות לסולןמסויים,בצוות האחד ליו סמית קול מעולה,חזק, נקי והופעה חיצונית מתאימה יותר כדישאלווירה תתאהב בו.לעומתו בצוות השני לאלווירה מישל קריידר קול חם יותר,נעיםיותר,קולורטורי יותר,מלטף.גם לגרדינרו קול יפה אך בטונים הגבוהים הוא נשמע חדבמקצת. לאפרת אשכנזי-ג'ובאנה המשרתת קול קטיפתי טוב מאוד.את יפעתוייסקופ לא יצא לי לשמוע הפעם. הסולנים בשאר התפקידים היו טובים מאוד ללא הבדלים משמעותייםביניהם אם כי ללא סיבה מיוחדת התרשמתי יותר מקרלו גואלפי. כן הופיעו נח בריגר ופליקס ליבשיץ.המקהלה שיש לה תפקיד נכבד באופרה זו שהודרכה ע"י ישי שטקלרהיתה טובה מאוד. המנצח ג'ורג' פהליבניאן שלט היטב בתזמורת האופרה-התזמורתהסימפונית ראשון לציון.הוא ניצח בטמפרמנט חזק ובתנועות מאודאקספרסיביות. מעצבת התלבושות קורנליה  פיסקורק עיצבה תלבושות נאות מאודבצבעים חזקים והשתדלה שהם יהיו בהתאם לתקופה. ראוי לציון מיוחד מעצב התאורה בוגומיל פלביץ שהפך את האופרהגם לחזיון צבעוני מרשים.לראות או לא לראות:מוסיקה נעימה ביותר,קולות טוביםמאוד,תפאורה מרשימה,ביצוע טוב.מומלץ לראות.ההנאה מובטחת. נכתב על ידי elybikoret ,8/1/2011 18:00 הרוצהלראות תמונות מההצגה מוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il
אני מזמין אתכםלהכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי מ1.6.10 והתפרסמו באתרי אינטרנט שוניםבכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובתwww.elybikoret.022.co.il


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article12998.aspx