לאחרונה, בעקבות התעסקות מסוימת בתחום של התקנת מרקיזות, התעוררה בי שאלה שהטרידה את מנוחתי לא מעט. כידוע לכולם, ישנה חשיבות גדולה להתאמה כאשר מתקינים סוככים: התאמה בין המותקן ובין הסביבה שבה מתקינים אותו. עם זאת אני תוהה האם יש להתאים תמיד את המותקן אל הסביבה או שיש מקרים הפוכים שבהם דגם מסוים של מרקיזה, לדוגמא, ראוי לכך שהסביבה שבה הוא מותקן תותאם אליו. באיזה מידה יש להתאים מרקיזות לסביבתן ומתי יש להתאים את הסביבה אליהן? האם לא מתקיים לעיתים תהליך שבו מבלי שנרצה בכך הסביבה מתאימה את עצמה להצללה עצמה? מקרים שבהם סוכך מעצב את הסביבה שלו?
הגישה המקובלת היא שיש להתאים את הבחירה מתוך מגוון הדגמים הקיימים של סוככים לסביבה שבה אנחנו מתכוונים להתקין מרקיזה או סוכך או כל פתרון הצלה שהוא. ההיגיון הוא ברור: כדי ליצור מראה אסתטי וכדי שהחלל יהיה בעל שלמות עיצובית שאינה צורמת למראה הרי שיש להקפיד על בחירת סוככים או מרקיזות שיתאימו מבחינת הצורה שלהם, העיצוב שלהם והחומרים שמהם הם עשויים לחלל שבו אנחנו מתכוונים להתקין אותם. ההיגיון אומר שאם מרקיזה איננה מתאימה לחלל שאליו היא מיועדת הרי שיש לוותר עליה ולחפש דגם בעיצוב שמתאים יותר לחלל ושעשוי מחומרים שמשתלבים היטב בסביבה שבה הוא יותקן.
אלא שיש מקרים שבהם אנחנו נתקלים בדגם של מרקיזות בעיצוב כל-כך מיוחד שאנחנו פשוט לא יכולים בשום פנים ואופן לוותר עליו. דגמים ייחודיים של מרקיזות הם כמעט (ואולי כבר לא כמעט) יצירות אומנות שאנחנו מתאהבים בהם וחייבים להביא אותם אלינו. בחלק מהמקרים הפתרון יכול להיות סביר: שיפוצים מסוימים ומוגבלים בחלל שבו תתוקן מרקיזה מסוימת ושאינם דורשים סכומים גדולים והשקעה מוגזמת. במקרים האלה אנחנו מוכנים לבצע כמה התאמות בחלל כדי שתיווצר התאמה בין הדגם שבחרנו ובין הסביבה שלו. במקרים יותר קיצוניים דגם מסוים של מרקיזה אפילו מצדיק שינויים מן היסוד בסביבה שבה הוא יותקן. אמנם מדובר בהוצאות גדולות, בהשקעה משמעותית ובעבודה רבה, אבל לפעמים יש דגמים כל-כך ייחודיים של מרקיזות שישדרגו את החלל בצורה כל-כך משמעותית שכל ההשקעה הזו מוצדקת.
כמו שהסביבה משפיעה על הדגם של סוכך או מרקיזה שבחרנו, הם בתורם משפיעים בחזרה על הסיבה. על-ידי בחירה של דגמים מסוימים בעיצובים מסוימים אנחנו יכולים להשפיע מאד על החלל שבו הם ממוקמים ולהפוך לחלוטין את האופי שלו למשהו שונה לגמרי. זו הסיבה שלפעמים שווה להשקיע גם בדגם של מרקיזות שאיננו משתלב לכאורה בסביבה: כדי שהוא ישנה את הסביבה וייאלץ אותה להפוך למשהו אחר. זהו מקרה בפני עצמו שבו אנחנו לא מנסים להתאים את ההצללה לחלל או את החלל להצללה אלא יוצרים קונפליקט ביניהם מתוך האמונה שדווקא הדגם של סוככים או מרקיזות שבחרנו יעשה טרנספורמציה בחלל עצמו ונקבל חלל חדש ומחודש גם מבלי להשקיע בעיצוב מחדש שלו באמצעות שיפוצים שונים.
לפעמים אנחנו מתאימים את הדגם המעוצב לחלל, לפעמים אנחנו מתאימים את החלל לעיצוב של הדגם שבחרנו ולפעמים אנחנו מניחים את העבודה בידיהם של חלל ושל מרקיזה כדי שהם יגיעו לפיתרון בכוחות עצמם.