מי מנסה להשמיד את האדם בגוף ובנפש ?
איך היית מרגיש אם היית מגלה שיש מישהו שרוצה להזיק לך ? ואיך היית מרגיש אם היית יודע שזה שרוצה להזיק לך הוא מאוד אכזר והוא רוצה גם לגרום לך לסבל מבחינה נפשית וגם לגרום לכך שתאבד את כל מה שיש לך, את בריאותך, כספך, משפחתך וגם את חייך ? איך היית מרגיש אילו ידעת שהגורם הזה 24 שעות ביממה לא נח ובכל רגע מחדש מנסה לחשוב כיצד להפיל אותך ? ואיך היית מרגיש אילו ידעת שהגורם הזה נמצא ממך קרוב אליך, או אולי אפילו בתוכך ?!
אז כדאי שתעורר ותדע שהגורם הזה אכן קיים ושמו הוא "היצר הרע" שזומם וחורש מחשבות כיצד לגרום לך לנזקים בכל רגע מחדש. לעולם הוא לא נח, לעולם הוא לא מתייאש ולעולם הוא לא מרחם. בכל מקום שהוא יכול להכות הוא מכה ומספיק לו רגע אחד ללא תשומת לב כדי להתחיל בתוכנית הפעולה שלו ...
ואל תטעה לחשוב כי היצר הרע רוצה להשמיד את האדם רק ברוחניות, כי היצר הרע רוצה להשמיד את האדם גם בגשמיות דהיינו בגופו בממונו וכולי. ברוחניות היצר הרע מנסה להפיל את האדם לעצבות, לחוסר שמחה, לכעס, קנאה וכולי, אך גם בגשמיות היצר הרע גורם לאדם להשמיד את עצמו. כי ככל שהיצר הרע פוגע באדם ברוחניות ומשבש לו את מערכת השיפוט והבקרה, כך האדם מתחיל להינזק גם בגשמיות. פתאום האדם מתחיל לחיות בצורה לא בריאה ולא שומר על בריאות גופו, פתאום האדם מתחיל להיכנס לחובות כספיים, פתאום האדם מתחיל לריב עם אנשים סביבו ומאבד את הקשר הטוב עם חבריו וסביבתו ... ולא, אין ליצר הרע אפילו לא טיפונת של רחמים, בכל מקום שתהיה לו הזדמנות לצוד את הבן אדם הוא יצוד אותו ... וכמ"ש קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע שנאמר (בראשית ח) כי יצר לב האדם רע מנעוריו. אמר רב יצחק יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום שנאמר (בראשית ו) רק רע כל היום. ואמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהילים לז) צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו שנאמר אלהים לא יעזבנו בידו
אז מה עושים ? התשובה לכך היא כי מצד אחד אשרי אדם מפחד תמיד וראוי לו לאדם שיזהר תמיד מהיצר הרע שרוצה להשמידו הן ברוחניות והן בגשמיות. אך יחד עם זאת אין סיבה לדאגה, כי גם לרע יש סיבה טובה ולא סתם סיבה טובה אלא אפילו סיבה טובה מאוד (כמ"ש "טוב מאוד זה מלאך המוות") .
כי עיקר מטרת קיום הרע היא כדי לגרום לאדם לטוב אין סופי, שאליו האדם זוכה על ידי כל טיפונת הכי קטנה שהוא מצליח להתגבר על כל טיפה של רע. אפילו טיפונת של רצון חיובי שיש לאדם להתגבר על הרע ולהיות חיובי, הטיפונת של האור הזו כוחה גדול כדי לגרש המון חוש ורע ולהפוך את החושך לאור. ככה שהרע כ"כ גדול, כדי לאפשר לבן אדם לזכות לכל כך הרבה טוב. ולעולם אין מנסים לו לאדם אלא כפי כוחו, ובכל רגע נתון תמיד יכול האדם לחזק את עצמו לפחות במשהו אחד קטן. ועל ידי זה שהאדם מתגבר בדבר הקטן ביותר, על ידי זה האדם פותח לעצמו פתח של אור גדול ...
ובאמצעות מה ניתן להתגבר על הרע ולהפוך אותו לטוב ? את זה כל אדם יכול לעשות על ידי שימוש בשכל הישר שיש לו. כי אפילו טיפה קטנה של השכל של האדם יכולה לעמוד מול כל הרע שבעולם, וכל הרע שבעולם אינו אלא דמיון אחד גדול. והעיקר לא לפחד כלל אלא להתבונן בשכל הישר ולהתגבר על הכל ...
כִּי צָרִיךְ לַעֲבד אֶת ה' בִּשְׁנֵי יְצָרִין, שֶׁיִּהְיֶה הַיֵּצֶר הָרָע כָּפוּף לַיֵּצֶר טוֹב, כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בְּרָכוֹת נ"ד) : "וְאָהַבְתָּ וְכוּ' בְּכָל לְבָבְךָ" - בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ שֶׁיִּהְיֶה לִבּוֹ שָׁלֵם עִם ה' אֱלקָיו, שֶׁלּא יִהְיֶה לוֹ מַחֲלקֶת בֵּין שְׁנֵי יְצָרִין הַיְנוּ שֶׁלּא יִהְיֶה לִבּוֹ חָלָק עָלָיו
היינו שהמעלה היא לדעת להשתמש ביצר הרע לצרכים חיוביים בדיוק באותה המידה שמשתמשים ביצר הטוב ...
וְהוּא מַעְלָה גְּדוֹלָה, כְּשֶׁיֵּשׁ עֲדַיִן יֵצֶר הָרָע לְהָאָדָם, כִּי אָז יָכוֹל לַעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ עִם הַיֵּצֶר הָרָע דַּיְקָא, דְּהַיְנוּ לִקַּח כָּל הַהִתְלַהֲבוּת וְהַחֲמִימוּת וּלְהַכְנִיסוֹ בְּתוֹךְ עֲבוֹדַת הַשֵּׁם, דְּהַיְנוּ לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְחַנֵּן בַּחֲמִימוּת וְהִתְלַהֲבוּת הַלֵּב וְכַיּוֹצֵא וְאִם אֵין יֵצֶר הָרָע לְהָאָדָם, אֵין עֲבוֹדָתוֹ שְׁלֵמָה כְּלָל וְהָעִקָּר - לַעֲצר וּלְעַכֵּב הַחֲמִימוּת בְּעֵת הַתַּאֲווֹת, וּלְהַנִּיחוֹ בְּעֵת הַתְּפִלָּה וְהָעֲבוֹדָה, שָׁם יַנִּיחַ חֲמִימוּתוֹ וְהִתְלַהֲבוּתוֹ לְתוֹךְ הָעֲבוֹדָה כַּנַּ"ל וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ אִישׁ כָּשֵׁר, נִזְדַּמֵן לוֹ לִפְעָמִים, שֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּהִתְלַהֲבוּת, וְזֶה בָּא גַּם - כֵּן מֵחֲמִימוּת הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁיֵּשׁ לוֹ, רַק שֶׁהוּא אֵינוֹ מְקַבֵּל עַל זֶה שָׂכָר אֲבָל מִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְנַהֵג בְּכַשְׁרוּת, הוּא מַעְלָה גְּדוֹלָה כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ עֲדַיִן יֵצֶר הָרָע כַּנַּ"ל:
קיום היצר הרע הוא מעלה בפני עצמו
אַחַר שֶׁאָמַר מַאֲמָר הַנַּ"ל, וְשָׁם מְכַנֶּה וְקוֹרֵא כָּל תַּאֲווֹת הַיֵּצֶר הָרָע בְּשֵׁם כּחַ הַמְדַמֶּה אָמַר אָז: צְרִיכִין לִקְרא לוֹ וּלְכַנּוֹת לוֹ שֵׁם אַחֵר, הַיְנוּ לְהַבַּעַל - דָּבָר וְהַיֵּצֶר הָרָע צְרִיכִין לִקְרוֹת אוֹתוֹ בְּשֵׁם אַחֵר, דְּהַיְנוּ שֶׁלּא לִקְרוֹתוֹ עוֹד בְּשֵׁם יֵצֶר הָרָע רַק בְּשֵׁם כּחַ הַמְדַמֶּה
ע"י השכל ניתן לבטל את היצר הרע שהוא מגיע רק מכוח הדמיון
"בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד", וְכִי הָאִידְנָא וְכוּ'? אֶלָּא עַכְשָׁו מְבָרְכִין עַל הָרָעָה 'בָּרוּךְ דַּיַּן אֱמֶת' וְעַל הַטּוֹבָה 'הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב', אֲבָל לֶעָתִיד יְבָרְכוּ עַל הַכּל 'הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב', כִּי לֶעָתִיד שֶׁיִּתְגַּלֶּה הַדַּעַת, יֵדְעוּ שֶׁאֵין שׁוּם רַע בָּעוֹלָם כְּלָל, רַק כֻּלּוֹ טוֹב וְכֻלּוֹ אֶחָד (יְשַׁעְיָהוּ ה) : "לָכֵן גָּלָה עַמִּי מִבְּלִי דָעַת" וְעַל כֵּן הָיְתָה גְּאֻלַּת מִצְרַיִם עַל - יְדֵי משֶׁה, שֶׁהוּא הָיָה בְּחִינַת הַדַּעַת (שְׁמוֹת ו) : "וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם", כִּי עִקַּר הַגְּאֻלָּה עַל - יְדֵי הַדַּעַת
ככל שיש יותר דעת, כך מתבטל הרע
בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה עַל - פִּי מָשָׁל, שֶׁלִּפְעָמִים כְּשֶׁבְּנֵי - אָדָם שְׂמֵחִים וּמְרַקְּדִים, אֲזַי חוֹטְפִים אִישׁ אֶחָד מִבַּחוּץ, שֶׁהוּא בְּעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחֹרָה, וּמַכְנִיסִים אוֹתוֹ בְּעַל - כָּרְחוֹ לְתוֹךְ מְחוֹל הַמְרַקְּדִים, וּמַכְרִיחִים אוֹתוֹ בְּעַל - כָּרְחוֹ שֶׁיִּהְיֶה שָׂמֵחַ עִמָּהֶם גַם - כֵּן, כֵּן יֵשׁ בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה כִּי כְּשֶׁאָדָם שָׂמֵחַ, אֲזַי הַמָּרָה שְׁחֹרָה וְיִסּוּרִים נִסְתַּלְּקִים מִן הַצַּד אֲבָל מַעְלָה יְתֵרָה - לְהִתְאַמֵּץ לִרְדּף אַחַר הַמָּרָה שְׁחֹרָה דַּוְקָא, לְהַכְנִיס אוֹתָהּ גַם - כֵּן בְּתוֹךְ הַשִּׂמְחָה, בְּאפֶן שֶׁהַמָּרָה שְׁחוֹרָה בְּעַצְמָהּ תִּתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה שֶׁיְּהַפֵּךְ הַמָּרָה שְׁחֹרָה וְכָל הַיִּסּוּרִין לְשִׂמְחָה, כְּדֶרֶךְ הַבָּא לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה, שֶׁאָז מִגּדֶל הַשִּׂמְחָה וְהַחֶדְוָה מְהַפֵּךְ כָּל הַדְּאָגוֹת וְהָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחֹרָה שֶׁלּוֹ לְשִׂמְחָה נִמְצָא שֶׁחוֹטֵף הַמָּרָה שְׁחֹרָה וּמַכְנִיס אוֹתָהּ בְּעַל - כָּרְחָהּ לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה, כַּמָּשָׁל הַנַּ"ל וְזֶה בְּחִינַת (יְשְׁעַיָה ל"ה) : "שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" - שֶׁהַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בּוֹרְחִים וְנָסִים מִן הַשִּׂמְחָה, כִּי בְּעֵת הַשִּׂמְחָה דֶּרֶךְ הַיָּגוֹן וָאֲנָחָה לַעֲמד מִן הַצַּד כַּנַּ"ל, אֲבָל צָרִיךְ לִרְדּף אַחֲרֵיהֶם דַּיְקָא, וּלְהַשִּׂיגָם וּלְהַגִּיעָם, לְהַכְנִיס אוֹתָם דַּוְקָא לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה כַּנַּ"ל וְזֶהוּ: "שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ" וְכוּ' - שֶׁהַשָּׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְיִתְפְּסוּ אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהֵם נָסִים וּבוֹרְחִים מִן הַשִּׂמְחָה, לְהַכְנִיס אוֹתָם בְּעַל - כָּרְחָם לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה כַּנַּ"ל כִּי יֵשׁ יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁהֵם הַסִּטְרָא - אָחֳרָא, שֶׁאֵינָם רוֹצִים לִהְיוֹת מֶרְכָּבָה אֶל הַקְּדֻשָּׁה, וְעַל - כֵּן הֵם בּוֹרְחִים מִן הַשִּׂמְחָה עַל - כֵּן צָרִיךְ לְהַכְרִיחַ אוֹתָם לְתוֹךְ הַקְּדֻשָּׁה, דְּהַיְנוּ הַשִּׂמְחָה בְּעַל - כָּרְחָם, כַּנַּ"ל:
עיקר המעלה היא להפוך גם את העצבות לשמחה. דהיינו לא להדחיק את הדבר שיוצר את העצבות / רע, אלא להפוך גם אותו לשמחה ולשמוח גם ממנו.
וּכְנֶגֶד הַתַּאֲווֹת הַמַּטְרִידִים אֶת הָאָדָם בֶּאֱמֶת אֵין נִמְצָא שׁוּם תַּאֲוָה כְּלָל כִּי אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה הוּא הֶכְרֵחַ לְקִיּוּם הַגּוּף, וְגַם בָּנִים מֻכְרָחִים לְהוֹלִיד, וְכָל זֶה הָאָדָם מֻכְרָח וְאִם - כֵּן אֵין שׁוּם תַּאֲוָה כְּלָל רַק שֶׁצְּרִיכִים לְהִתְנַהֵג בָּהֶם בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה וְהַשֵּׂכֶל שֶׁל הָאָדָם יָכוֹל לַעֲמד כְּנֶגֶד כָּל הַתַּאֲווֹת כִּי הַקָּדוֹשׁ - בָּרוּךְ - הוּא יָהֵב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין כִּי יֵשׁ לְכָל אֶחָד חָכְמָה בְּכחַ, רַק שֶׁצְּרִיכִין לְהוֹצִיאָם מִכּחַ אֶל הַפּעַל וּבָזֶה הַשֵּׂכֶל לְבַד שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד בְּכחַ חָכְמָתוֹ דְּהַיְנוּ מַה שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֵעֶצֶם בְּרִיאָתוֹ, מִלְּבַד מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מוֹסִיף לִתֵּן חָכְמָה לַחַכִּימִין, בְּכחַ חָכְמָתוֹ לְבַד יָכוֹל גַּם - כֵּן לַעֲמד כְּנֶגֶד הַתַּאֲווֹת וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁכְּבָר נִמְשַׁךְ אַחַר תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה וְעָבַר מַה שֶּׁעָבַר, וְנִפְגַּם שִׂכְלוֹ וְנִתְבַּלְבֵּל וְנִתְמַעֵט, אַף - עַל - פִּי - כֵן בִּמְעַט מְעַט שֵׂכֶל הַנִּשְׁאָר יָכוֹל גַּם - כֵּן לַעֲמד וַאֲפִלּוּ נְקֻדָּה אַחַת מִן הַשֵּׂכֶל יְכוֹלָה לַעֲמד כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם עִם הַתַּאֲווֹת וּבְכָל מָקוֹם שֶׁהוּא יְכוֹלִין לִהְיוֹת סְמוּכִין לַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר (קיא) מִזֶּה שֶׁגַּם בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת חַס וְשָׁלוֹם, יְכוֹלִין לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ וּלְעָבְדוֹ יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת
ע"י טיפה קטנה של השכל ניתן לעמוד כנגד כל הרע ולכן צריך כל הזמן לחזק את אותה טיפת שכל שיש באדם ...
קרא עוד על נפש , יצר הרע , עצבות , תאוות , דמיון , שכל , גוף האדם , שמחה ועוד ...
מאת להצליח בכח המחשבה breslev.eip.co.il