בכל דבר קיים אלמנט כוח החיים כפי שעוד בעולם הקדום יחסית בתחילת עידן הרפואה הסינית אמר Qi Bo רופאו האישי של הקיסר הצהוב Huang Ti , "...בין השמיים לבין הארץ לא קיים דבר, פרט ל – Qi".
מכאן כמו גם מהבנות הפיזיקה התיאורטית המודרנית, כל דבר מגולם באנרגיה וחושינו קולטים רק חלק מזערי מהאנרגיות כאשר כמו גלי הרדיו , שדות חשמליים ואלקטרוניים, קווי אנרגיה גיאופיזיים, קווי אנרגיה מסוג הרטמן ואחרים כך גם הצ'י , זו אנרגיה המגולמת כאנרגיית החיים של הגוף החי ובתהליכי טאי צ'י צ'ואן וצ'י גונג או צ'י קונג, אנו מניעים אנרגיה זו. ככל שנהיה מודעים לה , כך נוכל לכוונה מתוך המודע והלא מודע, מתוך תהליך פיזי או מנטאלי, מתוך חיבור לגוף או חיבור למערכות האתריות הנמצאות בנו או סובבות אותנו.
בתרגול הטאי-צ'י אנו ממשים את זרימת אנרגית הצ'י ואחרות על כל ההיבטים, תוך האיזון בין Yin ל – Yang. רצף התנועות ההרמוניות בחלקן מעגליות, מעברי הגוף והנשימה בין רמות גובה זוויות הגוף, נמוך לגבוה, פנימה וחוצה, שאיפה או נשיפה, מתח להרפיה, עוצמה לרגיעה ועוד, שינויים אלו מבטאים את תכלית זרימת האנרגיה והמעברים בין: Yin ל – Yang וההפך.
מצב ידיים תוך תנועה, מעלה –מטה, חוץ-פנים,תמיד השלמת היפוכים ואיזון הרמוני תוך אפשור לזרימה מעגלית בלתי-פוסקת של Yin ו – Yang.
בתהליכי ביצוע הטאי-צ'י צ'ואן או הצ'י קונג והכוונה מודרכת של תנועות הגוף על פי עקרונות ה- Yin וה – Yang , אנו מזרימים את כוח החיים בקווי/צינורות האנרגיה בכיוונם הנכון, ומחזירים את האיזון ההרמוני של ה – Yin וה – Yang לרמתם המקורית מהלידה עד כמה שאפשר.
מכאן ברור כי פעילות תנועתית מורכבת כמו תרגול הטאי-צ'י, מאפשר לנו איזון ועוצמה של זרימת ה- Qi בקווי האנרגיה, תוך איזון בין Yin ל – Yang. איזון זה הינו במילה אחת – בריאות גוף נפש. תהליכי הנשימה, שגם הוא בהבנה סינית נחשב ל- Qi , תוך כדי תרגול כל תורות התנועה ובמיוחד טאי-צ'י צ'ואן וצ'י קונג Qigong - Taiji תוך הרמוניה והתאמה עם תנועות הגוף, מהווה זרז של מעבר כוח החיים ה- Qi הנמצא בגוף ומאפשר לנו חחים מאוזנים בריאים בגוף ובנפש. לצ'י מצבי צבירה שונים המחולקים בעקרון לחמשה מצבים:
Shen , , Qi Body Fluids, , Blood Jing.
חמשת המצבים האלו מהחומר האתרי ביותר ועד לחומר הגשמי ביותר מהווים יחדיו את כוח החיים הנקרא צ'י Qi .
הצ'י נוצר מחומרי ההזנה כמו האוכל אותו אנו אוכלים משולב בייצור הצ'י בגוף בתהליכי האיברים השונים וה- Ming man כאשר האיברים החשובים ביותר לייצור הצ'י הינם:
כליות , טחול, קיבה ,ריאות ובית החזה. ההתמרה של האנרגיה בכל המחממים בדרך יוצרת שתי סוגי אנרגיות מאוד חשובות האחת הכוח המגן המערכת החיסונית ה- Wei Qi והאנרגיה השנייה שנקראת YingQi הצ'י המזין. ברור שהייצור משולב בין צ'י ודם מהלב ולכן ללב תפקיד חשוב ביותר בתהליך הכולל. הפרעה בזרימה חופשית של האנרגיה בגוף, תגרום לבעיות בזרימת הדם, או בחילוף החומרים או פגיעה באיברים השונים. מצב זה מכונה ברפואה הסינית סטגנציה, דהיינו, תקיעות בזרימת ה – Qiוהדם בגוף. וכאן מגיעה הרפואה-הסינית, ומחפשת דרך לשחרר את התקיעות. זה יכול להיעשות באמצעות דיקור,עיסוי, צמחי-מרפא,כוסות רוח או מחטים עם מוקסה, צ'י קונג וטאי צ'י.
מהסבר זה נהיר לנו כי קיים חלק מאוד חשוב בתהליכי ייצור הדם המקושר לצ'י ובנושא זה נעסוק במאמר אחר.
ולמילה השלישית,
Shen
זהו המצב צבירה האתרי ביותר של האדם ומבין שלושת המילים בשלושת האוצרות.
קשה מאוד להגדיר את משמעות המילה ואולם באופן כללי מדובר על הבנות כמו נפש, נשמה, רוח, תודעה, מודעות, חשיבה-שכל-דעה-אינטליגנציה המקושרות לרוח, רגשות-אישיות-חוויות-תחושות המקושרות לנפש ובעצם כמעט הכול מכול וכול הקשור לעולם הבלתי נראה.
מהותו ואישיותו של האדם היא המבדילה אותו מהאחר, מדובר על מכלול האיכויות של האדם הנוצר מרסיס התודעה האלוהית ומקורו בים התודעה הקוסמי Heven המוכנס לגוף בנקודת זמן מסוימת בתהליכי העירור של הלידה.
חלק זה מחולק לחמישה חלקים והוא מורכב ביותר מחד וברור וקשור ביותר לגשמיות מאידך.
הבה נתחיל בחלקי הנשמה "שן".
החלק הקרוב ביותר לגשמיות למציאות הארצית נקרא Po .
שיוכו לאלמנט המתכת, והוא חלק הנשמה הארצית המחברת לסביבה. המילה מורכבת משתי אידיאוגרמות האחת פרושה "רוח" והשנייה פרושה "אור טהור ובסיסי".
ה- Po , הנשמה הארצית, אספקט של הנשמה כמו חלק ה- Hun אך הוא יותר גשמי ומחובר לאדמה, חוויות, מה שקורה וקרה בעולם הגשמי והתחושות מעולם זה. ייצר ההישרדות והחושים הארציים, מטפל בעימותים ארציים, נמצא באזור פי הטבעת ונשאר בעולם הזה לאחר המוות.
חלק זה מקושר לאיבר הריאות ומהווה אנרגיה "חייתית" לצרכי ההישרדות.
החלק השני נקרא Zhi ומקושר לאלמנט המים, גוף זה מייצג את כוח הרצון, היצר והדחף או
אמביציה הבסיסית ביותר של אדם, זו לכאורה הנשמה שד תמצית החיים ה- Jung .
מכאן ברור שמקושר ישירות לכליות ולכן נוכל לחזק עצמנו על ידי תרגולי צ'י קונגים המתאימים להעצמת הצ'י והנפש בכליות.
החלק השלישי נקרא Yi והוא הצליל שיוצא מן הלב, רחשי הלב, מחשבות, אינטיליגנציה, יכולת ניתוח והסקת מסקנות, הקול הפנימי. משכנה של ה- Yi בטחול והיא מקושרת לאלמנט או יסוד האדמה.
החלק הרביעי נקרא Hun והוא הקרוב ביותר אל חלק הנפש, האידיאוגרמות המציינות אותו בנויות משתי מילים האחת "רוח" ולידה "ענן". זהו אספקט מאוד גבוה של הנפש צבעה ירוק והיא מקושרת לאלמנט עץ הנמצא באיבר הכבד. חלק זה אחראי על מציאת הכיוון בחיים, על היצירתיות, איסוף עצמי וקידום, תכנון ועשייה, הוצאה לפועל. זהו אחד החלקים של הנשמה העוזבת את הגוף בשעת המוות. זהו החלק היוצר בזמן חלום את הגוף וחוזרת אליו בסיומו או כשנדרש, דבר הקיים גם בהבנה יהודית. חלק זה מגיע לגוף רק בזמן הלידה עצמה כלומר לאחר שהעובר הופך ליילוד.
משפחות ונזירים מהעולם העתיק פיתחו מיומנויות מדהימות בתרגולי צ'י קונגים ייחודיים הנקראים "נייגונג" לצורך פיתוח חלק זה של הנפש האחראי על ה"עוצמה והיכולות" הגבוהות ביותר של האדם. תהליכי תרגול אלו נשארו סודיים עד היום ומעטים היודעים את התרגולים העתיקים מאחר וכמעט לא נשארו מורים היודעים את התורה. תרגולים אלו קיימים ברמות יחסית חדשות לעולם העתיק וכמובן משפרות באופן ניכר יכולות פנימיות.
החלק החמישי ה- Shen אבי הנשמות
חלק זה נכנס בזמן ההתעברות והוא, אפשר לומר, הניצוץ האלוהי.
יש המכנים אותו Spirit וזה מביא אותנו להבנה על פי מילה זו גם לתורות העוסקות בגופים אתריים שונים של האדם בבריאה.
תרגום האות הימנית באידיאוגרמה הינו, ישות קוסמית שחובקת את הקיום, הגוף וכל ייצורי הבריאה ומקשרת בין שמים וארץ. זאת האות המנסה להביא לנו הסבר למילה אלוהות אך גם כאן עצם הניסיון גורם לעיתים לחוסר. האות השמאלית הינה "אות משמיים" החובק כל חי. גם כאן זו "אלוהות" , הדרכה, שלושת המאורות – ירח, שמש וכוכבים.
סיכום המאמר
הרפואה הסינית, תורות התנועה השונות ובעיקר התורה שהגיע כתוצאה מתחילת התפתחות הצ'י קונג בעולם העתיק במשפחות ובשושלות השונות דרך העמקתן בתקופה הנזירית דתית, מאפשרת לנו לראות כי רפואה ככל שתהייה או תקרא מערבית או אחרת, נדרשת להשלמה באמצעות תנועה. התנועה מחויבת במורכבות המאפשרת לגוף נפש שלנו ליצור תנאים מיוחדים בהם המוח מייצר הוראות חשמליות אלקטרוניות מיוחדות ונוספות תוך התחברות למקורות הבריאה באופן אוטומטי ומערכת העצבים מסתעפת ומתפתחת לצרכי העברת מידע בקצבים מהירים ביותר וזאת תוך הצלחה מטאורית של התפתחות חלקי האינטליגנציה ויכולות הקואורדינציה והתנועה המוטורית הגסה או העדינה.
שיטות ביצוע התנועה בטאי צ'י ובתרגולי הצ'י קונג הינם מהתורות העתיקות והמוצלחות ביותר למימוש הבנות מאמר זה והתפתחות כלל חלקי הנשמה היורדים לכלל איברי הגוף ולכלל מערכותיו תוך חיבור גוף נפש מדהים באיכותו.
מכאן ההבנה כי הטאי-צ'י , הצ'י קונג והרפואה-הסינית לפחות הינם בלתי נפרדים וברור כי השימוש בטאי-צ'י או בצ'י קונג כטכניקה רפואית נוספת במכלול שיטות הריפוי של הרפואה-הסינית המסורתית או המערבית.
תנועות ריתמיות קצובות ועדינות תוך מורכבות התנועה מאפשרת גם לאלו מאיתנו שחוו "נפילות רפואיות" כמו התקפי לב למשל לחזור לאיכות חיים גבוהה לאחר מכן מתוך תרגול של תורת הצ'י קונג והטאי צ'י.
בהיבטים של אומנויות הלחימה הסיניות כמו הטאי-צ'י בהכוונה לחימתית אין סתירה מעקרונות התפתחות האדם בבריאה בהיבטים בריאותיים והתורה משלימה זה את זה ומעז יוצא מתוק ולכן אל לנו לנסות להגדיר תורות כאלו ואחרות כלחימה ואחרות כתורות מרפאות.
לכן גם בהסבר על היין והיאנג ברור שאין התחלה ואין סוף כי הכול קשור בכל ולמה לנסות לחפש נקודות לא קיימות או קיימות כאין סוף במעגל אינסופי.
אני מציע להכיל את ההבנות המדהימות המוצגות במאמר וההבנות של תרגולי טאי-צ'י וצ'י גונג כדרך חיים להשגת בריאות ולמניעת מחלות לפני הופעתן או עזרה להדברתן.
זו שיטה מוכחת וידועה מהעולם העתיק עד היום ובתהליכי התפתחות האנושות ברור גם למדע ולרפואה הרגילה כי אין לוותר על אומנות מדהימה זו המשפרת לאין ערוך את איכות חיינו.
בסין של היום מטופלים משתמשים בתנועות הטאי צ'י לריפוי בעיות נפש, לחצים מהעולם המודרני, פחדים ובעיות איזון בעיקר בין חלקי המוח. קיימים בארץ מרפאים שונים המטפלים גם בבעיות חלק ממחלת הסרטן על פי שיטת "גוולין" ואחרות כהקלה או עזרה לרפואה המודרנית.
מחלקות שונות בבתי חולים ובתי מרפא שונים משתמשים בתהליכי צ'י קונג להחזרת האדם לאיזון ופעילות מלאה לאחר התקפי לב למשל ועוד. הגיל השלישי מהווה נדבך חשוב ביותר להצגת היכולת הבלתי אמצעית של הצ'י קונג והטאי צ'י בשיפור איכות החיים, דחיית בעיות של מחלות הפוגעות בקשב ובזיכרון ובשמחת חיים.
החיים לפנינו, בואו נשתמש בהם בחוכמה ובשמחה...
אריק איזנמן
אתר מרכבה www.merkaba.org.il
טל. נייד- 0523608222
לימוד טאי צ'י יאנג וצ'ן וצ'י קונג לבריאות כללית כולל טיפולים פרטניים.