מהי פסגת ההנאה ? מהו שיא השמחה והאושר ?
הנאה היא רגש חיובי, של שמחה, סיפוק, שביעות רצון.
פעולה / אירוע ללא שום רגש אינה יוצרת הנאה ואינה מהנה.
אין שמחה כהתרת הספיקות. ספק = אי הבנה = אי התאמה
אין שמחה גדולה יותר מאשר שאדם מנסה להשיג / להבין משהו ואחרי אין סוף מאמצים הוא משיג / מבין אותו.
כאשר ממציאים / מגלים משהו – הדבר הזה יוצר שמחה גדולה וריגוש גדול.
שמחה מהבנה גדולה יותר מאשר משמחה מידיעה. (הבנה = לעומק, ידיעה = לרוחב. ראה כאן ).
ככל שהתגלית גדולה יותר / משמעותית יותר ליותר אנשים / לעצם החיים – כך השמחה גדולה ביותר.
נניח שגילית איך לחיות לנצח – היש שמחה גדולה מזו ?
ואם גילית איך להדבק בשורש החיים הרוחניים – היש לך שמחה גדולה מזו ???
לחיות באמת = להיות מאושר – סוד האושר = סוד החיים באמת
גילוי סוד האושר הנצחי = השמחה הגדולה ביותר
השמחה הגדולה ביותר היא גילוי והבנת את המציאות.
האושר הוא פונקציה של הבנת המציאות.
אילו ידעתיו הייתיו (אילו ידעתי את מהות האלוהים הייתי האלוהים).
גם תכלית הידיעה היא שלא נדע – בחינת הכללות בשורש הבריאה
כאשר אתה נכלל בשורש הבריאה = מבין את הבריאה = תכלית השמחה
גם להתקרב לה' = קרבה לשורש הבריאה והנאה משורש ההנאות האין סופי
אין שמחה כהתרת הספקות – ואין שמחה כהשגה רגשית / שכלית של הדברים שהם מעל לשכל האנושי. כגון לדוגמא בריאת העולם יש מאין, דהיינו שהגת שורש הבריאה, שהיא מעל לשכל.
היש לך שמחה גדולה יותר מאשר התרת הספקות הבאים מהחלל הפנוי (=בריאת העולם יש מאין) ?
היש לך שמחה גדולה יותר מאשר השגת הבורא ולא רק השגת הנברא ?
היש לך שמחה גדולה יותר מאשר ישוב כל הקושיות / ספקות בכל הרמות והבנה שלמה והבנת השורש של הכל ?
לקריאה נוספת: כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ?
פַּעַם אַחַת אֵלָיו אֲנִי וַחֲבֵרִי וּבָאנוּ לְחַדְרוֹ, וְהָיָה שׁוֹכֵב עַל מִטָּתוֹ וְהִתְחִיל לְדַבֵּר עִמָּנוּ. עָנָה וְאָמַר, אֲנִי חָיִיתִי הַיּוֹם חַיִּים שֶׁלּא חָיִיתִי עֲדַיִן מֵעוֹלָם, כִּי יֵשׁ כַּמָּה מִינֵי חַיִּים, וְהַכּל נִקְרָא חַיִּים, אֲבָל הַיּוֹם חָיִיתִי חַיִּים טוֹבִים שֶׁלּא חָיִיתִי מֵעוֹלָם חַיִּים כָּאֵלֶּה...
גַּם אַחַר כָּךְ דִּבֵּר עִמָּנוּ עוֹד בִּזְמַנִּים אֲחֵרִים כַּמָּה פְּעָמִים מֵעִנְיַן הַחַיִּים הַנַּ"ל שֶׁהַכּל נִקְרָא חַיִּים. וְגַם בְּעִנְיַן חַיֵּי צַעַר יֵשׁ חִלּוּקִים הַרְבֵּה. וּמוּבָן כַּוָּנָתוֹ שֶׁעִקַּר הַחַיִּים כְּשֶׁזּוֹכִין לֵידַע מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ [ידיעת הבורא]... כִּי הֵם עִקַּר הַחַיִּים בֶּאֱמֶת
וְעִקַּר הַחַיִּים נִצְחִיִּים יִהְיֶה לֶעָתִיד מֵחֲמַת הַדַּעַת, שֶׁיִּרְבֶּה הַדַּעַת, שֶׁיֵּדְעוּ הַכּל אֶת ה', וְעַל יְדֵי הַדַּעַת יֻכְלְלוּ בְּאַחְדוּתוֹ, וְאָז יִחְיוּ חַיִּים נִצְחִיִּים כָּמוֹהוּ, כִּי עַל יְדֵי הַיְדִיעָה נִכְלָלִים בּוֹ, כְּמַאֲמַר הֶחָכָם: 'אִלּוּ יְדַעְתִּיו, הֱיִיתִיו'. וְעִקַּר הַיְדִיעָה יִהְיֶה לֶעָתִיד... וּמֵחֲמַת הַדַּעַת לא יֶחְסַר כָּל טוֹב, וְיִהְיֶה כֻּלּוֹ טוֹב
וּבִתְחִלָּה הִתְחִיל לְדַבֵּר מֵעִנְיַן חַיִּים וּמִיתָה, עָנָה וְאָמַר: בֵּין חַיִּים לְמִיתָה אֵין חִלּוּק, כִּי אִם בְּמִדַּת אַמָּה אַחַת, שֶׁעַכְשָׁו הָאָדָם שׁוֹכֵן בְּכָאן, וְאַחַר כָּךְ הוּא שׁוֹכֵן שָׁם [וְהִטָּה בְּיָדוֹ עַל הַבֵּית עָלְמִין]. וְאַחַר כָּךְ הִתְחִיל לוֹמַר כָּל עִנְיָן זֶה: 'חַיִּים נִצְחִיִּים' וְכוּ' כְּדִלְקַמָּן, כְּלוֹמַר, שֶׁמִּי שֶׁזּוֹכֶה לְדַעַת אֲמִתִּי הַנַּ"ל לָדַעַת אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, אֵין חִלּוּק אֶצְלוֹ כְּלָל בֵּין חַיִּים לְמִיתָה, כִּי הוּא דָּבוּק וְנִכְלָל בּוֹ יִתְבָּרַךְ בְּחַיָּיו וּבְמוֹתוֹ, רַק שֶׁעַכְשָׁו בְּחַיָּיו דִּירָתוֹ בְּכָאן, וְאַחַר כָּךְ דִּירָתוֹ שָׁם כַּנַּ"ל...
חַיִּים נִצְחִיִּים הֵם רַק לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי הוּא חַי לָנֶצַח וּמִי שֶׁנִּכְלָל בְּשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, הוּא גַּם כֵּן חַי לָנֶצַח, כִּי מֵאַחַר שֶׁהוּא נִכְלָל בְּאֶחָד וְהוּא אֶחָד עִם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הוּא חַי חַיִּים נִצְחִיִּים כְּמוֹ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְכֵן אֵין שְׁלֵמוּת רַק לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְחוּץ מִמֶּנּוּ כֻּלָּם חֲסֵרִים, וּמִי שֶׁהוּא נִכְלָל בּוֹ יֵשׁ לוֹ שְׁלֵמוּת.
וְעִקַּר הַכְּלָלִיּוּת שֶׁיִּהְיֶה נִכְלָל בְּאֶחָד, הוּא עַל יְדֵי הַדַּעַת אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר הֶחָכָם: 'אִלּוּ יְדַעְתִּיו, הֱיִיתִיו', כִּי עִקַּר הָאָדָם הוּא הַשֵּׂכֶל, וְעַל כֵּן בְּמָקוֹם שֶׁחוֹשֵׁב הַשֵּׂכֶל, שָׁם כָּל הָאָדָם, וּכְשֶׁיּוֹדֵעַ וּמַשִּׂיג בִּידִיעַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הוּא שָׁם מַמָּשׁ, וְכָל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ יוֹתֵר, הוּא נִכְלָל יוֹתֵר בְּהַשּׁרֶשׁ, דְּהַיְנוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ. וְכָל הַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁיֵּשׁ לְאָדָם הֵן פַּרְנָסָה אוֹ בָּנִים אוֹ בְּרִיאוּת הַגּוּף וְכָל שְׁאָר הַחֶסְרוֹנוֹת, הַכּל הוּא בְּחֶסְרוֹן הַדָּעַת.
וְאַף שֶׁיֵּשׁ חֲסֵרִים לְגַמְרֵי מֵהַדַּעַת, וְעִם כָּל זֶה יֵשׁ לָהֶם כָּל טוּב, בֶּאֱמֶת כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָהֶם אֵינוֹ כְּלוּם וְכֵן לְהֵפֶךְ, הַשָּׁלֵם בְּדַעַת שֶׁיֵּשׁ לוֹ חִסָּרוֹן, בֶּאֱמֶת הַחִסָּרוֹן אֵינוֹ כְּלוּם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (נְדָרִים מ"א) : "דַּעַת קָנִיתָ מֶה חָסַרְתָּ, וְאִם דַּעַת חָסַרְתָּ מַה קָּנִיתָ", כִּי עִקַּר הַחִסָּרוֹן וְהַשְּׁלֵמוּת תָּלוּי בַּדָּעַת...
וְעַל כֵּן לֶעָתִיד יִחְיוּ חַיִּים נִצְחִיִּים, כִּי אָז יִתְגַּלֶּה הַדַּעַת וְיִהְיוּ נִכְלָלִים בְּאֶחָד
קרא עוד על רצון , הנאה , חיים , שמחה , נצח , מוות , אלוהים , אושר , תכלית מטרה , רגשות תחושות , תכלית הידיעה ועוד ...
מאת להצליח בכח המחשבה Daat.EIP.co.il