ביקורת: מאדאם בטרפליי – האופרה הישראלית – הפקה מרהיבה וביצועים מצוינים על רקע תפאורה מדהימה
מאת חיים נוי
"מאדאם בטרפליי" , המועלית באופרה הישראלית היא הפקה מרהיבה ועם ביצועים מצוינים על רקע תפאורה מדהימה. הזמרת אירה ברטמן בתפקיד הראשי , המנצח לוצ'יאנו די מרטינו מצליחים יחד עם הזמרים, התזמורת , המקהלה והאפקטים הנהדרים להביא את היצירה לידי מימדים שמימיים ולחוויה אופראית נפלאה.
ג'אקומו פוצ'יני הלחין את האופרה במספר גרסאות. האופרה מבוססת בחלקה על על סיפור קצר שעובד למחזה ועל רומן בשם מאדאם כריזנטמה.
הגרסה הראשונה הופקה ב-1904 בלה סקלה באיטליה והיא הייתה בת שתי מערכות ולא זכתה לאהדת הצופים. יותר מאוחר שיפץ פוצ'יני את היצירה והרחיב אותה לשלוש מערכות . הפעם גרפה האופרה הצלחה והועלתה גם בניו יורק. עם זאת, המלחין עדיין לא היה שלם עם היצירה ושוב ערך בה עדכונים וכיום הגרסה המקובלת היא בת שלוש מערכות.
היצירה נחשבת לאחת החשובות בהיכל האופרה העולמית והאריה של בטרפליי Un bel dì vedremo נחשבת לאחת מהנודעות.
העלילה מתרחשת בעיר היפנית נגסקי. קצין חיל הים האמריקני פינקרטון נושא גיישה בת 15 לאישה ומכנה אותה מאדאם בטרפליי. הוא חוזר לארצו ומבטיח לשוב, אך למעשה אינו מתכוון לכך. מתברר כי הבחורה נושאת את ילדו ברחמה ומגדלת אותו לבד. היא מצפה בכיליון עיניים לשובו של בעלה ואינה מאמינה למקורביה, המנסים לשכנעה שלא ישוב. מקץ שלוש שנים חוזר פינקרטון יחד עם אשתו החדשה , האמריקנית, כדי לקחת את בנו שעליו שמע מהקונסול של ארצות הברית. בטרפליי ההמומה, נפרדת מבנה ולאחר מכן שמה קץ לחייה.
האופרה זכתה גם לעיבודים נוספים ובין היתר מתבסס עליה בחלקו המחזמר הידוע מיס סייגון, אלא שהפעם הוא מתרחש בוייטנאם.
היצירה אינו רוויה באריות מיוחדות ולמעשה למעט האריה של בטרפליי על חזונה בדבר שובו של בעלה היא הידועה והמרגשת ביותר.
באופרה משובצים עוד קטעים ידועים ובהם דואט של בני הזוג, טריו מפורסם בין הקונסול, בת לווייתה של בטרפליי ופינקרטון וכן מונולוג הפרידה של האישה מבנה.
אירה ברטמן, סופרן, מגלמת את מאדאם בטרפליי. אירה היא בעלת קול מצוין, הופעתה מרהיבה ונהדרת. רוב הזמן היא על הבמה ויש לה גם יכולת משחק משובחת וקול מפעים , צלול ואדיר. אין ספק שאירה היא אחת הזמרות המשובחות ביותר שמופיעות באופרה.
זורן טודורוביץ, טנור, מסרביה, הוא בהחלט מרשים בהופעתו כפינקרטון ויכולתו הווקלית היא רבת רושם וטובה מאוד.
יוסף ארידן כשדכן הוא מצוין ומשחקו מרהיב עין.
איילה צימבלר כסוזוקי, המשרתת ובת הלוויה של בטרפליי היא מעולה. קולה ומשחקה ראויים לכל השבחים.
ולדימיר בראון כקונסול האמריקני הוא בעל קול בס בריטון מדהים והופעתו היא מצוינת.
יש לציין גם את שלושת הפנטומימאים, אורחים מפולין, שמופיעים לאורך האופרה כמעין מקהלה יוונית והופעתם היא מרהיבה ונפלאה.
המקהלה בניצוח ישי שטקלר היא ראויה ומוצלחת, למרות שחלקה הפעם מצומצם יותר.
המנצח לוצ'יאנו די מרטינו הצליח להפיק מתזמורת ראשון לציון יכולות מופלאות. המנצח הצליח להרשים ולהפיק מן היצירה צלילים נפלאים ושמימיים.
הבמאי מריוש טרלינקי נקט בשיטות בימוי מיוחדות. הזמרים משחקים בכאילו הם מרימים כוסות לחיים או מקישים על דלת שאיננה. אך יחד עם זאת , הבימוי הוא מצוין והמשחק מדוקדק ומוקפד.
תהילה רבה מגיעה לבוריס קודליקה שעיצב תפאורה מהממת ובין היתר סירות השטות על הבמה, מעמדים המוניים מרשימים ביותר על רקע פסלים ענקיים ויריעות מוארות בגודל אדיר נפלאות ביותר.
אין ספק כי ההפקה הזו של מאדאם בטרפליי היא מיוחדת במינה, נפלאה ומעוצבת ברוב כישרון ומשתתפיה ראויים לתשואות הידד.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
צילום- יוסי צבקר.