1239אסתרית בלצן והשנסון הצרפתי-
צילומים-אלי ליאוןבמסגרת סידרת "קלאסיקה במימד אישי" שמענו את המופע-קונצרט הרצאה שלאסתרית בלצן בשם דביוסי והשנסון הצרפתי.
נקודת המוצא של בלצן בדברי ההסבר שלה על המופע היתה שיש הקבלה ביןנצחונות צרפת במלחמות שניהלה ,כשלונותיה והמוסיקה שנכתבה ע"י מלחינים צרפתיים בהתאםלכך.
כאשר במאה ה 19צרפת היתה באופוריה בגלל נצחונותיה במלחמה ,המוסיקהשנכתבה היתה מלאת מרשים,מוסיקה הרואית.כך היה עם ברליוז,ביזה,דביוסיואחרים.זאת היתה האווירה ומדינות רצו שצרפת תכבוש אותן כדי להנהיג בהן אתהדמוקרטיה.
במוסיקה אפשר להביא לדוגמה את הטוריאדור בכרמן היוצא לקרב והאהבה יכלהלחכות.
כאשר צרפת יצאה למלחמה נגד פרוסיה וביסמרק כבש את צרפת ווילהלם ישב בתוךורסאי, צרפת ברחה מהמציאת
והאימפרסיוניזם החליף את הריאליזם.המוסיקה שנכתבה הפכה להיות חולמנית.דביוסי האינפרסיוניסט חיבר מוסיקהרכה, נמרחת,סקסית וחושנית.היא הפכה מוסיקה של רגשות ולא של מלחמהונצחונות.
צרפת הסתכלה הסתכלות לא ישירה אל החיים"אני בחוץ מסתכל ומתרשם".זההאימפרסיוניזם .הצרפתים ברחו מהמציאות.בודלר מבקר האמנות הצרפתי המפורסם אמר "המופלא מקיף אותנו מרווה אותנוכמו אוויר אך אנו אינני רואים אותו".
דביוסי ורוול הם המיצגים של האינפרסיוניזם הצרפתיבמוסיקה.
שמענו כמה יצירות של דביוסיבביצוע נהדר של אסתרית כגון שני פרלודיםלפסנתר סולו,ערבסקה זיקוקין דינור ועוד.השנסונים הצרפתיים התחילו עוד בסוף ימי הביניים ותקופת הרנסנס, אךהמפורסמים ביניהם נוצרו בזמן מלחמת העולם השניה .יש משהו בשפה הצרפתית המתאימהלשנסונים.
בצרפת קמו שנסוניירים מפורסמים כאדית פיאף,איב מונטן,ז'אק ברל,שארלאזנבור ואחרים.האחרון עדיין חי הוא בן 90ולא מזמן ביקר ונתןקונצרט בארץ.
במופע שמענו שלושה זמרים שהשמיעו שירים שלהם.גבי שדה העדיף לשיר עםמיקרופון צמוד למעמד.בשיריו הראשונים כנראה המקרופון לא היה מכוון טוב והוא נשמעאחרת מאשר כשהוא שר בקולו הטבעי וללא מיקרופון.
בהתחלה שירתו נשמעה בקול רם מאוד שגבל לפעמים בצעקנות.בהמשך כיוונו אתהצליל וההמשך היה טוב מאוד.
לגבי שדה קול נהדר המתאים להפליא הן לאריות אופראיות והן לשנסוניםצרפתיים.שמענו גם את עמנואל חנון יליד צרפת שהפעם היה מסמר המופע.הוא בחר לשירבמקרופון אישי שהוצמד לפניו שהיה מכוון היטב.
עוד הופיעה נעה קשפיצקי ובוריס כץ שליווה חלק מהשירים באקורדיאון.שניהםהיו נהדרים.שמענו שירים רובם מוכרים מכל הזמרים שהזכרתי ודברי הסבר מרתקים עלהשירים מפי אסתרית בלצן.
חלק מהשירים ששמענו תורגמו לעברית ורבים מהקהל חשבו שהם שירים ישראלייםוהצטרפו במקהלה לזמר ששר.
בצרפת המוסיקה האמנותית של זמרים אלו הפכה למוסיקה של הרחוב בלוויאקורדאון.אדית פיאף שהגיע משם הוציאה את הדרמה מתוך הלב .שמענו גם שיר שהפך ללהיטשהיא כתבה .השיר "אינני מתחרטת" שיר על חייה שזכה להצלחה כבירה הפך לשיר שבגללהצלחתו אולם אולימפיה המפורסם בפריז לא נסגר והמשיך לפעול עד היום כי התגבר עלקשייו בזכות ההכנסות מהשיר .
חלק מהשירים הושרו בלווי אקורדאון ופסנתר ביחד .זה היה שילוב שנשמעמצויין.היום לאט אך בבטחון התרבות הצרפתית בעולם נעלמת והתרבות האמריקאית כובשתאת כל העולם.הרוקאנרול דוחק את השנסון.השפה האנגלית את הצרפתית .בכל זאת התרבותהצרפתית בארץ השאירה את אותותיה עם ערכים כגון הליריקה,הגשת טקסט של שירועוד.
שירים רבים תורגמו לעברית ביניהם שיר של הקומפניון דה לה שנסון "שלושתהפעמונים".הוא אומץ בזמנו על ידי מקהלת צדיקוב המפורסמת עם הסולנית נעמי לוי.דביוסי והשנסון היה מופע מעולה,מבוצע טוב מאוד.מופע רציני שהוגש בצורהקלה ,מבדרת,קליטה ומתורבתת מאוד.קונצרט סיום העונה יתקיים בחודש יוני בתל אביב,חיפה וירושלים והנושא שלויהיה"100 לסשה ארגוב".העונה החדשה תתחיל בחודש אוקטוברוההרשמה מחודש מאי.לראות או לא לראות:כתמיד המלצה חמה מאוד לסידרה .מוסיקה יפה,הגשהמעולה,ביצוע טוב מאוד. 07/4/2014 17:12 אלי ליאון-elybikoret נכתבעל ידי
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שלידהאגודהאני מזמין אתכם להכנסלאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתבפרופ',יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il