1243זן דאנס-ליאת דרור-עינב תא |
zen dance1243 -ליאת דרור וניר בן גל
צילומים אלי ליאוןהערב ראיתי מופע באולם עינב בתא.כותרתו היתה ZENDANCE.
זהו מופע מחול חדש בכוריאוגרפיה של ליאת דרור עם אורחתמצ'כיה בשם איוה ביטובה מלחינה כנרת וזמרת.
המופע היה מיוחד מאוד,חריג,אונגרדי במלוא מובןהמילה.
השתתפו במופע שבעה רקדנים היוצרים ופועלים ב"האנגראדמה"במצפה רמון והאורחת.המוסיקה חוברה ובוצעה על ידי ביטובה.היא היתה שילוב ביןנגינה על כינור ושירה.הצלילים היו מאוד מיוחדים.הם נשמעו כמשהו מזרחי-אפריקאי לאמוגדר, אולי מהמזרח הרחוק.לפי המבצעת זאת היתה מוסיקה שהיא תערובת של רוק ומוסיקהמזרח אירופאית דבר שאינני יכול להסכים איתו אך מי אני שאתוכח עם המלחינה. היא ודאייודעת טוב יותר מה שהלחינה.הנגינה היתה מיוחדת.הצלילים שיצאו מהכינור והזימרה היומשולבים ונשמעו כהשמעת קולות משונים, רעשי גרון,ציוצים וקולות מריטת מיתרים לאמובנים.
זאת היתה מוסיקה לא מקובלת,כאמור אונגרדית מאוד, חריגה אךבשום אופן לא צורמת.זן הוא שם יפני בענף של הבודהיזם שהתפתח בתחילה בסין.הזןמדגיש את חשיבותה של המדיטציה בחיי היום יום כדי להגיע להארה.אם יוצאים מתוך הנחה שיש קשר בין שם היצירה לבין זן בבודהיזםהרי הכוריאוגרפיה שגם היא היתה חריגה ומיוחדת מתארת את המציאות העכשוית כאשר היאנמצאת במקום מרכזי ע"י הנסיון האישי.
בין האלמנטים המהוים את הזן נמצאת גם המדיטציה ואפשר להתבונןבתנועות הרקדנים כמבצעים מדיטציה כאשר הם יושבים על הרצפה בתנוחה של רגלייםשלובות,עשית עבודת מה והשירה והנגינה של הכנרת כשרה תפילות או מנגינות הקשורותבכך.לאוזן מערבית השירה והנגינה נשמעים כמוסיקה מונוטוניתוהמילים לא ברורות וגובלות במלמול.
כתבתי מונוטונית אך בשום אופן לא משעממת או לא ערבהלאוזן.
לא מצאתי כל קשר בין הנגינה, השירה והריקוד.הכוריאוגרפיה כללה תנועות מיוחדות רבות ביניהן הנחת כף הרגלשל רקדן ליד הצוואר של רקדנית וסיבוב הרקדנית ע"י הרגל,שכיבה על הארץ,הרמתהרגליים,התכופפויות בתנוחה של תפילה,נפילה ושכיבה על הארץ,גלגולים על הרצפה,הליכהעם ידיים למעלה או נענוע הגוף לימין או לשמאל כאשר שתי הידיים למעלהובצדדים.
היו הרבה תנועות אבסטרקטיות וחוזרות על עצמן.פרק אחר לסיום המחול היה התפשטות הדרגתית והחלפת הבגדים תוךכדי הריקוד בין הרקדנים לרקדניות כאשר בסיומו הרקדנים היו בבגדי הרקדניות והן בבגדיהרקדנים.המופע הסתיים כפי שהתחיל בנגינת סולו של ביטובה ובלווי שירתההלא מובנת והשמעת צלילים שרבים יכלו לחשוב שמכוונים את הכלי.
ביצוע הנגינה והשירה היו מעולים ווירטואוזייםביותר.
למרות רצון יוצרי המופע, הנגינה ,השירה והמחול הפעם לא נפגשובאותו מישור.לראות או לא לראות:מאוד מיוחד.מאוד חריג.מענין ומהנהמאוד לאוהבי אבנגרד בנגינה שירה וריקוד.
אלי ליאון [email protected] טל03-6856786 עיתונאי-מבקראמנות, חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתיביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתבפרופ' יוסי גמזו וחומר אחר. הכתובת www.elybikoret.022.co.il
|