צילום וידאו הפך לנחלת הכלל, לכל אחד סביבכם יש מצלמה בכל רגע נתון. את המהפכה הזאת החלו מצלמות ה-DSLR שמצלמות באיכות מעולה מבלי לרוקן את הארנק. המצלמות פרצו לשוק כמצלמות סטילס מעולות, אך מאז 2008 הן מצלמות וידאו בארזולוציית HD ובכך מאפשרות לצלמים חובבים ומקצועיים כאחד לצלם וידאו באיכות גבוהה ביותר מבלי למשכן את הבית. את המהפכה שהחלו מצלמות ה-DSLR המשיכו המצלמות שמגיעות עם המכשירים הסלולריים שמצלמות כיום גם הן ברזולוציית HD.
ככל שהשתפרה איכות המצלמות החל עולם הצילום להתיחס אליהן ברצינות וכך נוצר עבורן בשנים האחרונות שוק של ציוד נלווה. אותו שוק מקביל לחלוטין מבחינת ההיצע שלו לשוק הציוד הקיים עבור מצלמות וידאו מקצועיות. ההבדל העיקרי הוא במחיר; אם קניית עדשה למצלמה מקצועית יכולה להגיע לאלפי שקלים, עדשה חדשה למצלמת האייפון יכולה לעלות פחות מ-50 דולר.
מחסן ציוד בגודל של קופסת נעליים
ציוד מצלמה הוא דבר יקר. גם צלמים מקצועיים נוהגים לשכור ציוד במהלך הקריירה שלהם ולהחזיק בבית את המינימום הנדרש. אך במקרה של מצלמת האייפון, מכיוון שמדובר במכשיר כל כך קטן, נוצרה לראשונה ההזדמנות להיות הבעלים של אותו ציוד בגרסתו המיניאטורית.
עדשות
אין לנו ספק שהסתובבתם שנים עם מצלמות תיירים שלא ניתן להרכיב עליהן עדשה ובטח גם מצלמת הוידאו הקטנה שלכם באה עם עדשה קבועה. החלפת עדשה משמעה שינוי של שדה הראיה מן הקצה אל הקצה, ממש לא אותה גברת בשינוי האדרת.
חברת "olloclip" הקליפורנית יצרה מיתקון המתפצל לעדשה בעלת שלושה גדלים שונים. המכשיר הפצפון והאלגנטי הזה מגיע עם עדשת מקרו הנועדה לצילומי תקריב ומגדילה את האובייקט המצולם פי 10. מדובר בעדשה מעולה לצילום אובייקטים קטנים ומורכבים, כמו פרחים, חרקים ותכשיטים.
עדשת הזוית הרחבה מבצעת בדיוק את הפונקציה ההפוכה, ומגדילה עבורכם את שדה הראייה באופן אידיאלי לצילומי נוף, ארכיטקטורה וצילומי פנים.
עדשת עין הדג תופסת שדה ראיה ברוחב של 180 מעלות המדמה שדה ראיה של דג. כמו עדשת הזוית הרחבה היא מעולה לצילומי נוף, צילומי שמים ותיעוד ספורט אתגרי.
חברה נוספת שמייצרת עדשות לאייפון היא חברת GO PANO, היצרנית הבלעדית של עדשת ה- "Go Pano micro" המאפשרת לצלם שוט של 360 מעלות. יש לציין, שהשימוש בעדשה מחייב רכישת אפליקציה אותה מייצרת חברת EyeSee360.
והנה וידאו מגניבי שצולם איתה (ניתן להזיז את שדה הראיה עם העבר):
http://gopa.no/CzH
ציוד וידאו וגריפ
לא משנה כמה הסיפור שלכם מדהים או כמה הנוף שאתם מצלמים מרהיב, אם הצילום שלכם יהיה קופצני ובלתי נסבל הצופים ירגישו זאת ויאבדו סבלנות. במקום להתרוצץ עם המצלמה בידיים ולדמיין שהפריים שלכם יציב, אנחנו ממליצים לכם להתפנות לעיסוק בקומפוזיציה.
לחובבי הטיולים המוכנים להפרד מ- 39.95 דולר, חצובת הגורילה של חברת ג'ובי הסינית-אמריקאית היא פתרון מושלם. החצובה השובבה הזאת באה עם רגליים גמישות המאפשרות לחבר את המכשיר לעצים, מעקות בטיחות או כל דבר בעל היקף סביר שניבט ממנו מראה שלא כדאי לפספס.
אם אתם לא טיפוסי אקסטרים ויש לכם חיבה לחצובות סטנדרטיות, אין סיבה שתפרדו מיותר מ- 50 שקלים. בתקציב זה ניתן בהחלט לרכוש חצובות פשוטות המאפשרות צילום יציב.
לא רק חצובות
ה"סטדי קאם" הוא מיתכון-מצלמה שהומצא בשנת 1975 על-ידי הצלם זוכה האוסקר גארט בראון. הסטדי קאם (מלשון "יציב") משלבת בין השיוט היציב שמציעה עגלת הדולי לבין יכולת התנועה והגמישות של הגוף האנושי. בצורתו המקורית ה"סטדי קאם" הוא מיתכון שמתלבש על גוף הצלם ומאפשר למצלמה לשוטט ביציבות בחלל או לעקוב אחרי דמות במשך דקות ארוכות. עכשיו יש לה גם גרסה סלולרית שדומה באופן מטריד לכלי נשק אבל בהחלט עושה את העבודה.
סטודנטים לקולנוע יודעים שברגע שהם מוציאים דולי ממחסן הציוד עלויות ההפקה מוכפלות בן רגע. רק השינוע של הציוד הזה דורש רכב גדול במיוחד שהעירוניים מבינינו נאלצים לשכור. לעומת זאת, הדולי-אייפון שלפניכם מציע את אותה חוויה של צילום תוך כדי תנועה, ללא הסרבול, המשקל, המסילות, עוזר הצלם וה"פוקוס פולר".
יכול להיות שכבר יש ברשותכם חצובות טובות שאתם עושים בהן שימוש, ולכן אין סיבה שתרכשו חצובה נוספת לאייפון. בעזרת מתאם ה"Mosy Mount" אתם יכולים לחבר את המכשיר הסלולרי לכל חצובה שהיא ב 24.95 דולר בלבד.
ואם אתם ממש, אבל ממש רוצים לחסוך ולא מאמינים שמצלמת האייפון שווה את כל המהומה, הנה וידאו שיראה לכם כיצד להיות מקגייוור ליום אחד ולהכין חצובת-אייפון בעצמכם:
httpv://www.youtube.com/watch?v=IDNUeWje7Uw
קצת צבע בעיניים
מצלמת האייפון שלכם יכולה להפוך לצעצוע הכי כיפי בעיר בעזרת גלגלת עדשות ופילטרים לצילום סלולרי. הגלגלת עצמה מחוברת לגוף פלסטיק שמתלבש על המכשיר כמו כל כיסוי סטנדרטי לאייפון. הגלגלת מכילה 10 עדשות ופילטרים שונים ועלותה נעה בין 80 ל-220 ש"ח, תלוי ביצרן.
התאורה היא עוד כלי לספר סיפור
תאורת קולנוע היא מלאכה שלא לומדים ביום אחד ובניגוד למה שניתן לחשוב היא לא נועדה רק כדי "להאיר את הסט". תפקיד התאורה בקולנוע הוא מהותי וחשוב לא פחות מבחירת הלוקיישן והקלטת הסאונד. על ידי איזונים עדינים ביותר של אור וצל, התאורה היא כלי ליצירת דרמה. מי שהבין זאת עוד לפני המצאת הקולנוע הוא הצייר ההולנדי רמברנדט שצייר חללים ודמויות תוך כדי השקעת מחשבה אדירה באור וצל, כך שהצצה בציוריו היא שיעור מעולה בתאורה.
כמובן שאתם יכולים להשתמש בפנסי-קולנוע גם כאשר אתם מצלמים באייפון אבל אם אתם לוקחים ברצינות את העצה להקים מחסן הציוד בגודל של קופסת נעליים, פנס נורות הלד שלפניכם הוא פתרון מעולה. גוף התאורה המינימליסטי הזה מתחבר לאייפון מצדו הימני ומופעל על ידי בטריות חיצוניות. כך תוכלו לצלם לאורך זמן מבלי שבטריית האייפון תשווק לכם במהלך צילומי חוץ.
הסרט הראשון שלכם
אז אם אי פעם חלמתם ללמוד קולנוע או רק לפתוח ערוץ ביו-טיוב, אין דבר שמונע זאת בעדכם. גם צילום סלולרי יכול להיות פרי של מחשבה ותכנון מוקדם. אתם מסתובבים בכיס עם מצלמה מעולה, זה הזמן להתחיל לעשות בה שימוש יצירתי.
והנה מי שכבר עשו זאת:
בשנת 2011 ביימו האחים הדרום-קוריאנים פארק-צ'אנג ווק ופארק צ'אנג קיונג סרט בן חצי שעה בשם Night Fishing. הסרט צולם באופן סימולטני על ידי 10 מצלמות אייפון 4 וזכה בפרס דב הזהב עבור הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל ברלין באותה שנה.httpv://www.youtube.com/watch?v=2tRlqPQ7dAw