1300התז הפילהרמונית הישראלית-מהלר-סימפוניה מס2
צילומים אלי ליאוןכקונצרט ראשון באחת הסדרות למינויים, התז הפילהרמוניתהישראלית שיבצה וניגנה את הסימפוניה השניה של מהלר.
כנהוג בתחילת כל עונה נוגנה "התקוה".
שמעתי ביצועים רבים מאוד של התקוה אך ביצוע כפי ששמעתי אמשבקונצרט לא שמעתי עד כה.על הבמה ישבה תזמורת ענקית מתוגברת עם הרבה כלי הקשה,חצוצרותרבות,שני נבל ושתי מקהלות ישראליות- המקהלה הישראלית ע"ש גרי ברטיני וכן מקהלתהאיחוד.כל אלו היו צריכים להשתתף בנגינת הסימפוניה של מהלר וביצעו גם אתההמנון.הביצוע של "התקוה" היה מרשים.מלא הוד, הדר,חגיגיות, טכסיות,יצוגיות ועוד.אחרי התחלה כזו ציפינו לקונצרט מקסים ואכן כזההיה.
המנצח-זובין מהטה ניצח בעל פה על הסימפוניה הנמשכת 80 דקותללא הפסקה.הוא הכין את התזמורת בצורה מדוקדקת יוצאת מהכלל.שילב היטב את כלהכלים,המקהלות והסולניות.
הגוף הענק הזה שר וניגן ודמה למכונה משומנת ומכוונתהיטב.התאום בין התזמורת ושתי המקהלות היה מעולה.שירתן של שתי המקהלות היתה ללא דופי.אחידות,עוצמה,צלילמעולה.התזמורת הגיעה בנגינתה לשיאים תזמורתיים רבי עוצמה שקשה לתאר במילים אלא רקבשמיעה.
היה זה בצוע למופת.הישג מוסיקלי נדיר.הורגשה התלהבות הנגניםששיתפו פעולה ברצון מודגש.
זה היה אחד הביצועים היפים של הסימפוניה ששמעתי מזה זמןרב. מהטה הצליח באמצעות התזמורת להביע את כוונת מהלר בכותבו אתהסימפוניה.
הוא הפנה את תשומת ליבנו וגילה לנו את יופיהיצירה.
נגינת כל חטיבות התזמורת היתה מעולה ובכל זאת ברצוני לצייןאת כלי הנשיפה ממתכת ביחוד החצוצרות וסידרת כלי ההקשה הרבים שהצטינובמיוחד.בסימפוניה מהלר עשה שילוב וצירוף של כלים ומיקום נהדריםכדוגמת הדו שיח בין התזמורת הקטנה שישבה מחוץ לבמה לבין התזמורת והמקהלות,הדו שיחבין שני כלי נשיפה ועוד.אהדת הקהל ואהבתו אל זובין מהטה בצירוף הביצוע המרשים הלהיבואת הקהל והוא זיכה את המבצעים במחיאות כפיים שלא במהרה נפסקו.היה זה ביצוע למופת והישג מוסיקלי נדיר.הורגשה התלהבותהנגנים והקהל קיבל צמרמורת מעוצמת הצלילים.
היתה זו חווה שלא חווים לעתים קרובות.שתי הזמרות הסולניות ליליה גרצובה -סופרן הנה בעלת קול נהדרחם וחזק .היא החליפה את לורה טטולסקו שלא הופיעה ויוליה רוטיליאנו -מצו סופרן יפה וטוב. קולותיהם נבלעו במקצת בעוצמת נגינת התזמורת והמקהלות.המראה של התזמורת הענקית בצירוף שתי המקהלות והסולניות היהנהדר ומרגש אך הפריע לי רק לראות את הניירות שהצטברו בפינות הזכוכית של המשטחיםהאקוסטיים הלבנים מעל הבמה שנראו למתבונן כספולת ניירות צבעוניים שהצטברובקצבות(כמה ניירות כאלו התעופפו ונפלו בזמן הנגינה, מהגג אל הבמה לפליאתם שלהנגנים).הסימפוניה נקראת גם סימפונית התחיה עפ'י המילים "'כי לתחיהכן לתחיה תקום לבי..." מאת קלופשטוק שבפרק החמישי המסייםאת הסימפוניה.ראינו מנצח שהוביל את הגוף לביצוע מעולה,מענין,מלהיבוסוחף.לראות או לא לראות:יש עוד קונצרט ב17.10 בתל אביב ואם נשארוכרטיסים אני ממליץ עליו ביותר.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 14/10/2014 07:41 אלי ליאון
[email protected]
טל03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il