יאוש, ויתור,אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר,למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפניהרצון
ש: יש איזהמשפט של נחמן שאומר אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: אתהשמעת אותו אומר את זה?
ש: לא אבל ישציטוטים בכל מקום.
אליעד: שלמה?
ש: אין ייאושבעולם כלל.
אליעד: זהציטוט שלו?
ש: אני חושבשכן.
אליעד: אתהבדקת שהציטוט נכון?
ש: זהו שהואאבסורדי.
אליעד: כל מהשבאתי להגיד היית צריך להגיד אז אם הוא אבסורדי אז לא הגיוני שזה שלו.
ש: לא עזוב זהלא משנה.
אליעד: אז למהאתה אומר שזה אומר רבי נחמן, כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד יש משפט בשם רבינחמן לא של רבי נחמן כי אתה לא יודע אם הוא אמר את זה או לא, הלאה.
ש: עכשיו אםאין ייאוש בעולם כלל אז מה זה בעצם ייאוש?
אליעד: איןשום ייאוש בעולם כלל, רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום יאוש בעולםכלל".
ש: אז מאיפההייאוש בא?
אליעד: אוקימה זה אומר מאיפה הוא בא באמת אם אין יאוש אז מה ההפך של ייאוש?
ש: תקווה.
אליעד: תקשיבאתה הכל התחיל מזה שאתה לא הבנת את המשפט המקורי ומזה הכל השתבש, הבנת?
ש: יכוללהיות.
אליעד: בואנדגים לך בליקוטי מוהר"ן, תקשיב רגע חלק ב' אות קי"ב בא נראה, בוא אני אקרא לךמהספר נראה מה כתוב לא אז זה לא כתוב פה אתה רואה למרות שכתוב פה ק' י"ב ולא כתובפה, בכל מקרה לפי מה שאני זוכר אז רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שוםיאוש בעולם כלל" בסדר זה מה שהוא אמר. עכשיו מה האמת אם לא היה שום ייאוש אז למההוא צריך להגיד אין שום ייאוש, נכון אז זה עוד יותר שאלה מה האמת מה ההסבר תנסהלמצוא הסבר, אולי כשהוא אמר אין שום ייאוש הוא התכוון להגיד אין שום סיבה להתייאשאו שום יאוש הוא לא באמת אמיתי או משהו כזה יכול להיות שזה הוא התכוון.
ש: אוקי אז ישייאוש.
אליעד: תראהאם לא היה ייאוש לא היה צריך להגיד אין ייאוש די ברור כאילו אין יאוש אז למה אתהאומר לי שאין יאוש למה הוא לא מראה להם פילים ורודים כי אין פילים ורודים למה להגידאין פילים ורודים נכון?
ש: אוקי למהבאמת הוא אמר את זה?
אליעד: טובבוא אני אסביר למה הוא התכוון או למה אפשר לפרש שהוא התכוון וזה יהיה הגיוני מה זהייאוש, ייאוש זה כשבן אדם יש לו רצון והוא לא מצליח להשיג את הרצון ואז יש לו ספקהאם להתייאש מזה או האם לא להתייאש מזה אז רבי נחמן אומר "אל תתייאש כי אין שוםייאוש בעולם כלל". עכשיו למה אין שום ייאוש בעולם כלל קודם כל כי מהיבט מסוים אםאתה באמת תרצה את תשיג את כל מה שתרצה ולכן אין שום ייאוש בעולם כלל כי אם מישהומתייאש הוא אומר "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני רוצה משהו ואני לא משיג אותו",ייאוש פירושו יאוש מרצון, נכון?
ש: עניין.
אליעד: ויש לךרצון בדיוק, שיש לך כאילו איזה רצון שאתה לא מצליח להשיג אותו ואז אתה מתייאשמלהשיג את הרצון. אם אין לך רצון יכול להיות לך ייאוש?
ש: לא.
אליעד: לא אםיש לך רצון ממומש שייך להגיד ייאוש לגבי רצון שמתממש לא, מתי שייך יאוש אם יש לךרצון שלא מתממש עכשיו מה קורה במצב שיש לך רצון שלא מתממש אז אתה יכול להרגיש מזהרע אתה יכול להגיד אני אוותר על הרצון, אתה יכול להתייאש מזה שתשיג את הרצון. אוקיעכשיו רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש" בכמה מובנים קודם כל אין שום יאוש בעולם כללכי מצד האמת אם אתה באמת תרצה להשיג את מה שתרצה אתה תוכל לא משנה אם תרצה אתה תשיגשזה מה שהסברנו הרבה פעמים אם אתה תגיע למצב שאתה רק את זה אז אתה כבר תשיג את זה,בסדר?
ש: ואם אתהמתייאש זה אומר שלא רצית את זה באמת.
אליעד: אז אתהלא באמת רוצה את זה בלב שלם עכשיו זה 1. עכשיו 2. כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש"כאילו בן אדם מתייאש כשרבי נחמן אומר לו "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני לא יכוללהשיג את המטרה שלי" ואז רבי נחמן כאילו אומר לו "תקשיב איזה מטרה אתה לא יכוללהשיג" הוא אומר "אני לא יכול להשיג את הבחורה " נגיד אז הוא אומר לו "ואתה מתייאשמזה" הוא אומר "כן לא יכול להשיג ואומרים לו "ולמה אתה רוצה את הבחורה" ואם אתהתעשה "למה, למה" אתה תראה שאת מה שאתה באמת רוצה אתה יכול להשיג אז למה אתה מתייאשהוא אומר "אני מתייאש אין לי סיכוי להשיג את מה שאני רוצה", "אתה בכלל לא רוצה אתזה אז מה אתה מתייאש, אתה רוצה משהו אחר בכלל".
בכל מקרהכשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" הכוונה היא שבן אדם נמצא בתופעה של ייאוש רבי נחמןאמר כאילו אין שום הצדקה לייאוש אתה לא באמת אמור להיות בייאוש, אל תתייאש כי אתהלא אמור להיות בייאוש אתה יכול להתגבר על זה כי זה לא באמת מחויב כי אתה לא באמתחייב לרצות את זה כי אם אתה באמת תרצה את זה אתה תשיג את זה.
ש: אז למהאנשים באמת מתייאשים?
אליעד: כי הםחושבים שיש להם רצון שמוגדר מחויב והם חושבים שמחויב שהם לא יוכלו להשיג אותו, הבנתכי הם חושבים שיש להם רצון מוגדר מחויב אם לא היה להם שום רצון מוגדר מחויב לא שייךייאוש, אם אין לך רצון מוגדר ספציפי שאתה רוצה אז לא שייך להתייאש, נכון יפה אז אםיש לך רצון ספציפי שאתה רוצה ואתה חושב שאתה חייב להשיג אותו ואתה חושב שבטוח שלאתשיג אותו אז אתה מתייאש נכון זהו.
עכשיו כשרבינחמן אמר "אין שום ייאוש בעולם כלל" הוא התכוון לעוד דבר רבי נחמן התכוון לזה שכלאחד, יש לזה עוד משמעות נוספת שהיא כלולה בקודמים אבל זה בעוד היבט שכל אחד שמחפשאת עצמו יש שלב שהוא מגיע אליו שבו הוא רוצה משהו שהוא בלתי אפשרי להשיג, כאילו אםאתה תבדוק מה אתה באמת רוצה בסופו של דבר אתה תגלה שאתה רוצה דבר והיפוכו כי אתה לאיכול לרצות את אחד מהצדדים כי בכל אחד מהם יש חיסרון, אתה הבנת מה אמרתי עכשיו מההבנת?
ש: שבכל אחדיש חיסרון.
אליעד: ולכןאם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה מה אתה תגלה?
ש: שאתה רוצהגם את ההפך.
אליעד: נגידשבן אדם יושב עם עצמו ושואל את עצמו "טוב מה אני רוצה" הוא יראה שהוא לא מצליח "מהאני רוצה" ברמה של מה אני רוצה שאם יהיה לי אותו אני אהיה מרוצה במאה אחוז והואיראה שאין דבר כזה, למה אין דבר כזה כי בכל דבר יש חיסרון ואז הוא שואל "טוב מה אנירוצה אז אני רוצה את היתרונות של כל הצדדים בבת אחת" אבל אתה לא יכול לקבל אתהיתרון של הדרום ושל הצפון בבת אחת אבל זה מה שאתה רוצה.
עכשיו אם אתהתגלה יום אחד שמה שאתה רוצה הוא דבר והיפוכו אז אתה יכול להתייאש להגיד "הלך עלי כיגיליתי שמה שאני רוצה זה הדבר היחיד שאי אפשר להשיג אותו" ורבי נחמן מחדש לך "אלתתייאש כי גם את זה אפשר להשיג", למה גם את זה אפשר להשיג בדיוק כמו מה שאמרתי קודםמאותן שתי סיבות, קודם כל כי לא בטוח שאתה רוצה את זה בכלל כי לא בטוח...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il | מומלץ,פסיכותרפיסט, קואצינג מומלץ, מטפל קוגניטיבי התנהגותי
הכנס לאתרותהנה מעוד טיפול אישי, קואצ'ר, למה..., אין שוםיאוש בעולם, אכזבות, מאמן אימון אישי, פסיכולוגיה, להתייאש, חינוך, אין דבר העומדבפני הרצון ועוד ...