1307הלב הנורמלי-לארי קרמר
צילוים אלי ליאוןרבות המחלות שפרצו כמגפה בעולם אך מעטות המחלות שהממסדהבריאותי והכללי התיחסו אליהן בשוויון נפש כמשהו זניח לא חשוב וכנוגע לקומץ אנשיםלא חשובים.
כזה היה גורל נגיף האידס כאשר התפרץ בשנות ה80 של המאה שעברהבארצות הברית.הסיבה העיקרית לכך היתה שהנגיף הופיע לראשונה כפוגע בגבריםשנטיתם המינית לא היתה מקובלת ברבים ואפילו במקומות שונים היתה אסורה לפיחוק.הכוונה כמובן לגאים(הומואים).לארי קרמר היה זה שהוביל מאבק כדי לעורר את המימסד.
הוא ניסה להסב את תשומת לב הממסד והעיריה לנגיף שאין ממנו ריפוי ומתים בעקבות ההדבקות.
הוא כתב מחזה כמעט אוטוביאוגרפי על מאבקו שלו ושל הקהילההגאה בשנים הראשונות להתפרצות נגיף האיידס-HIV בניו יורק.המחזאי היה פעיל במאבק זה,עמד איתן על דרישותיו ועקרונותיועד שהודח מהאגודה שהקים בגלל אי רצונו להתפשר ולהניח לאלה שאינם מוכנים לגלות ברביםאת נטיתם המינית אלא הסתירו אותה ולא נקטו באמצעים כדי לעורר את הממסד שרבים מהםהיו חלק ממנו.המחזה דן גם בענין שגאים בתפקידים רמים חששו לצאת למלחמה גלויה מהחשש להתגלות,"לצאת מהארון" והשאלה האם פעולהשאיש כזה יעשה למען הכלל לא תתנקם בו אישית בהמשך בגלל השם והיחס של רבים בציבור אלהגאים.המחזה זכה להצלחה גדולה עובד לסרט טלויזיה וזכה בפרסהאמי.
הוא הוצג לראשונה ב1985 ובשנת 2011 היתה הצגתוהשניה.
המחזה לא הוצג בארץ עד כה וכעת הוא מוצג בבימויו של ליאורסורוקה בוגר ניסן נתיב ירושלים ואוניברסיטת תא בהפקה פרטית במרכז הגאה בגןמאיר.
זאת, למיטב ידיעתי,עבודתו הראשונה כבמאי בתיאטרוןמקצועי.המחזה ,כאמור,עוסק בהתפרצות הנגיף אך בהקשר עם נושא זה המחזהעוסק ומתאר גם את היחס של הממסד אל השונה, אל החריג והלא מקובל.
הטיפול בנגיף בהתחלת התפרצותו היה אחר לו הוא היה תוקף אתכלל האוכלוסיה או אפילו חלק קטן ממנה ולו המותקפים היו מקובלים ולא זוכים ליחס לאאוהד מצד כלל האוכלוסיה.המשתתפים בהצגה מגלמים את הטיפוסים השונים בלי להעזרבסטיריאוטיפים הידועים של הליכה ודיבור נשיים,התנהגות לא מקובלת לפעמים ,דיבורבגסות וכו' אלא מגלמים טיפוסיםרגילים במשחק מסוגנן היטב וטוב.שניים הם בעצם התפקידים הראשיים בהצגה.
הרופאה שהיתה החלוצה לבדוק ולחקור את המחלה ד"ר אמה ברוקנרשגולמה ע"י מיטל אבני.האחרונה היתה טובה מאוד בצורת התנהגותה אל החולים,באהבה,בדאגהאימהית וכבוד.
כאשר נוכחה לדעת שהנגיף מועבר ע"י מגע מיני וכדי להגן עלהתפשטותו ועל הגאים שהיו רוב אוכלוסית הנגועים, היא יעצה להם לא לקיים מגעים מינייםמזדמנים ועם פרטנרים לא מוכרים.אודי פרסי בתפקיד נד(אלכסנדר)היה מעולה.עקשן,חברותי,לא מתפשרבדרכו להשיג את מטרתו,אדם שהיה מוכן להקריב את עצמו להצלחת מטרתו.משחקו היהנהדר,מלא חן וכריזמה כלוחם.נהנתי גם ממשחקו של טל קלאי בתפקיד טומי(לסרוגין עם תוםחודורוב) שלא הפריז בהתנהגותו כהומו שיצא מהארון ומהצורה שהתיחס אל עצמו בהומור ולאאיכפתיות .
ישי בן משה היה "הפחדן" שרצה לתפוס את המקל בשני קצותיו גםלהלחם בפומבי וגם להשאר בתוך הארון.
אורי לחמי הצליח בגסיסתו והקראת צוואתו לנגוע ללב ולהרטיבהרבה עיניים בקהל.
ארז שרהבני,עודד גוגנהיים ויפתח רוה כל אחד בתפקידו גילמוהיטב את המוטל עליהם.סורוקה ביים את המחזה ברגישות רבה,בעדינות עם סצינותאינטימיות,נשיקות וחיבוקים בין גברים, הכל בצורה אסתטית ורחוק מסצינות הנראותפורנוגרפיות והכל התקבל בטבעיות.
כשרואים את המחזה ובימויו אנו עדים שיש אפשרות לאינטימיותללא סקס ואינטימיות זו אינה פחותת ערך מהסקס עצמו.למרות שאיידס היום אינו מה שהיה פעם, הבמאי סבור שהמחזהאקטואלי גם היום לאור היחס הסלחני המקבל האידס היום כמשהו שאפשר לחיות איתו,להסתדראיתו ולא להתבייש ולדאג.עברו מאז כ30 שנה .התברר שזה נגיף שלא פוגע רק בגאים אלא הואנחלת הכלל.
נמצאה תרופה -הקוקטייל-שאיפשרה לחיות עם המחלה, להיות נשאולחיות חיים כמעט נורמליים ויחד עם כל זה חזרה האי זהירות,השאננות וההתנהגות הלאזהירה של האנשים דבר שעושה את המחזה בצדק אקטואלי גם היום.תרגמה טוב מאוד את המחזה נועה מרום.גל לב טיפל היטב במוסיקהואורי רובינשטיין עיצב את התאורה.לירון מינקין את התפאורה ומיטל אבני אתהתלבושות.
הבמאי החליט ובצדק שהבמה תיהיה ריקה והשחקנים בעצמם יכניסוויוציאו את החפצים הנחוצים להתפתחות העלילה.לראות או לא לראות:הצגה מרגשת,טובה מאוד,אקטואלית גם היום,מבוצעת מצויין ומבויימת ברגישות.המלצה לכל סוג של קהל ללא הבדל של נטיהמינית.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 27/11/2014 09:22אלי ליאון
[email protected]
טל03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il