1336ביידר-תיאטרון האופרטה בודפשט-האופרה תא |
1336הביידר-תיאטרון האופרטה בודפשט-האופרה תא
צילומים-אלי ליאוןתיאטרון האופרטה ומחזות הזמר של בודפשט מציג כעת באופרה בתאאת האופרטה "הביידר" מאת אמריך קלמן.
אין כל קשר מוסיקלי בין אופרטה זו לבין בלט באותו שם שהם שתייצירות שונות לחלוטין.
ביידר הנה רקדנית הודית אקזוטית הרוקדת במקומות שונים.לכלאחד בהודו יש את הביידרה האהובה שלו.האופרטה נולדה בתקופה מאוחרת יותר מהאופרה ובמקביל לה כבידורלהמונים, לקהל של המעמד הנמוך יותר להבדיל מהאופרה שהיתה מיועדת מלכתחילה למעמדהעליון ,למלוכה.
מתחילים לכתוב אופרטות במאה ה19.
היום יש האומרים שהמחזמר הוא האופרטה של המאהה21.ההבדל בין האופרה לאופרטה, על קצה המזלג, הוא שבאופרטה ישהרבה דיבור,בדרך כלל בשפת הארץ בה היא מוצגת ,הרבה ריקודים וכמעט תמיד סוף טובועליז.
התוכן בכל האופרטות כמעט סטנדרטי.שני זוגות מאוהבים אחד ראשייותר דרמטי והשני יותר קליל.האהבה תמיד תנצח.הריקודים באופרטה הגרמנית-שטראוס יהיווולסים ופולקות, באופרטה הצרפתית-קנקן וכו.העלילה של "הביידר" המוצגת כעת מתרחשת בפריז.נסיך הודי מתאהבבביידרה, מוותר בגללה על להיות מלך בהודו.מקורבי הנסיך משכנעים את הביידר לדחות אתהנסיך למרות אהבתה אליו כדי שהוא יוכל לשרת את המדינה שלו,היא מסכימה אך בסופו שלדבר האהבה מנצחת והסוף כמובטח טוב.המוסיקה של קלמן נהדרת.קלילה, מלודיתביותר,מבדרת.
התזמורת המנגנת תחת שרביתו של לאסלו מקלארי היתה תזמורת הביתשל האופרה-תזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ.
"בביידר" יש הרבה ריקודים .כולם יפים,מבוצעים נהדר עד כדיאקרובטיקה.הכוריאוגרף יינו לוצ'אי הרקיד את הרקדנים במחולות בסיגנונות שוניםכולל ריקודים אוריאנטליים לצלילי מוסיקה מערבית פסיבדומזרחית.
את התלבושות המגוונות והיפות עיצבה ריטה ווליך.
הבמאי הוא מיקלוש גאבור קריני והוא ביים אופרטהסוחבת,נהדרת,רבת תנועה,פעילות,קיצבית ביותר, מלאת חיים וענין.שני קאסטים הגיעו מבודפשט.שניהם טובים מאוד אם כי יש הבדלבין אודט הביידר -אריקה מיקלושה לבין המקבילה מוניקה פישל.לשתיהן קול יפה מאוד אךלמיקלושה קול אופראי קולורטורי רציני ונראה לי שפישלהתאימה יותר לאופרטה .
בתפקיד הנסיך ההודי בקאסט אחד שר אטילה דולהאי ובשני ז'ולטהומונאי.שניהם שרו ושיחקו היטב אך דולהאי התקשה לעתים קרובות לשיר טונים גבוהיםשנשמעו כצעקה.הומונאי היה הרבה יותר חופשי בשירתו וקולו יצא מגרונובקלות .זוג הנאהבים השני- מרייטה בביצוע אנה -מארי דאנץ וסילביסנדי היו טובים מאוד אך אהבתי יותר את דאנץ שהיתה יותר שובבה,זריזה,יותראנרגטית,יותר קופצנית יותר משוחררת במילים אחרות יותר "ממזרית". מבין בני הזוג -מיקלוש -מטה קריני ודוד סאבו טוב יותר בהרבה היה קריני.לו דאנץ היתה בת הזוג שלקריני היה זה זוג מקסים שללא ספק היה זוכה למחיאות הכפיים הסוערותביותר.המקהלה היתה טובה מאוד אם כי לא היו לה קטעי שירהרבים.
כל ההפקה היתה צבעונית מאוד,עם החלפת תפאורות רבהומהירה.בהעדר תיאטרון אופרטה- מוסיקלי בארץ טוב עושה האופרה שמביאהכל שנה אופרטה הידועה אמנם לדור המבוגר אך חדשה לגמרי לדור הצעיר שאינו מכיר כללסוג כזה של אמנות ויתכן שבאמצעותה יתחיל לאהוב ולבקר גם באופרות.לראות או לא לראות:מוסיקה יפה,ביצוע מצויין,בידור קל מהנההגורם לצופה מצב רוח טוב והנאה רגעית רבה.מומלץ ביותר לאוהבי הבידור הקל והלאמחייב להתעמק ולחשוב.
אלי ליאון [email protected] טל03-6856786 עיתונאי-מבקראמנות, חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר. הכתובת www.elybikoret.022.co.il
|