1347שיקוי האהבה-דוניצטי-בבית האו0פרה בתא |
1347שיקוי האהבה-דוניצטי-בכורה באופרה הישראלית
צילומים-אלי ליאוןהערב התקימה בבית האופרה בתל אביב הבכורה המחודשת שלהאופרה"שיקוי האהבה" מאת דוניצטי בבימויו של עומרי ניצן.
לפני כ20 שנב חנה מוניץ-מנהלת האופרה אז והיום חשבה להעלותבפעם הראשונה אופרה איטלקית בבימוי במאי ישראלי.הרעיון יצא אל הפועל וב1998 הועלתההאופרה" שיקוי האהבה" בבכרוה בתל אביב .מאז היא הספיקה להיות מוצגת בתא בכמהמחזורים וכן בחו"ל כולל בדויטשה אופרה בברלין ובפסטיבל סבולינה בפינלנד ובכל מקוםשהוצגה זכתה להצלחה גדולה.כעת היא עולה באופרה פעם נוספת ובקיץ תעלה בפסטיבלירושלים כאשר הפעם הבמאי המחדש הנו גדי שכטר.דוניצטי ב53 שנות חייוהיה מלחין חרוץ.הוא הספיק לכתוב מעלל65 אופרה אך לא כולם נשמרו או מוצגים.
את שיקוי האהבה כתב ב1832 בהיותו בן 35.
דוניצטי כתב אופרות בסגנונות שונים ושיקוי האהבה כתובהבסגנון האופרה הסמי סריה -כאופרה בעצם קומית.זהו דוניצטי הקלילהאנושי.בשיקוי האהבה יש דמויות פשוטות ומהחיים, כאשר באינטרפרטציההמוצגת ע"י האופרה הישראלית העלילה הועברה לקיבוץ בעמק.
שני בני הקיבוץ-אדינה ונמורינו מאוהבים. לקיבוץ מגיע פלוגתצנחנים ומפקדה "שם עין " על אדינה.האחרונה מחליטה להתאכזר קצת בנמורינו כדי לעורראת קנאתו .
יחד עם פלוגת הצנחנים מגיע לקיבוץ גם דולקמרה-רוכל נוכל סוחרממולח המציע לנמורינו שיקוי אהבה שהוא בעצם יין בורדו זול ומבטיח לו שאחרי שיעברו24 שעות והשיקוי יתחיל לפעול אהובתו תיהיה שלו.אם אין שיקוי אין אהבה.זאת קומדיה סנטימנטלית ,סיפור מאוד אמיתי,מאוד כן,סיפורבסיסי נאיבי מרגש שאפשר בקלות להזדהות איתו ובעצם עם כל הדמויות.יש קסם מיוחדברומנטיקה הגבולית.
רות דר עיצבה את הבמה והתלבושות.הבמה מקסימה עם עצי התפוזוהחמניות שעליה.ריח שדות ישראל היפה מרחף באויר בדמניון הקהל.ארבע הם התפקידים הראשיים באופרה.יש שני צוותים כאשר כל צוותמופיע לסירוגין.
שני הצוותים טובים מאוד ורבים בהם הכוחות המקומיים.אין הבדלגדול ביכולת הביצוע של שניהם. כמובן שלכל דמות אופי ומאפיין בהתאםלמבצע.
אם אני משווה בין נמורינו -סטפן פופ שהופיע בבכורה לביןאלכסי דולגוב שהופיע בתאריך אחר, הרי במשחק לא היו הבדלים רבים ושניהם היוחביבים,תמימים ונאיביים.לפופ לעתים קול חלש,רך והיתי אומר רכרוכי.באריה "הדמעההנסתרת" לקראת סוף האופרה הוא היה נפלא. לדולגוב קול חזק ונעים ביותר לאוזן.העדפתיאותו.בתפקיד אדינה הופיעו הילה בג'יו ואלה וסילביצקי.שתיהן היוטובות מאוד.לאלה התפקיד התאים יותר.קולה ומשחקה היו מקסימים.היא היתה מלאתרגש.העדפתי אותה כי נהנתי ממנה יותר.
בתפקיד המפקד-בלקורה הופיעו אנדרי בונדרנקו וריקרדונובארו.שניהם היו טובים מאוד והוכיחו שבריטון אינו חייב להיות בכל אופרה האיש הרע .את דולקמרה גילמו ברונו דה סימונה וולדימיר בראון.שירת ומשחקשניהם היו נהדרים.כל אחד התבלט בצורה אחרת.לשניהם חן אחר ודרך אחרת להראות חן זה.דהסימונה היה שובב יותר,חמקן יותר. לעתים "גנב את ההצגה" מכולם.בראון היה כהרגלומצויין.ברצוני לציין עוד את אפרת אשכנזי שלא הופיע בבכורה אלאבתאריך אחר השמיעה את קולה היפה והראתה את כישרונה במשחק ,את ענת צרני שהופיעבבכורה ואת אשת דולקמרה יעל לויטה בתפקידים קומיים קצרים נהדרים.הבמאי עומרי ניצן והמחדש גדי שכטר העשירו לנו את מראההבמה עם צנחנים הנוחתים על הבמה מהאויר,עם מכונית קאדילק בה הגיע דולקמרה,עםאופניים עליהם רכב הרב שהגיע לחתן את הזוג,עם תלת אופנוע שעליו הובא לבמההמפקד,מריצה שעברה לאורך הבמה,עם צמחנים שריחפו באויר ופתיתים שנפלו על זוגהנאהבים.המנצח על התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ היה עומר מ.ולבר שהכין היטב אותה ונגניה הראו שהם נהנים למלא את הוראותיו המדוייקותבשמחה.
כן השתתפה מקהלת האופרה הישראלית עם מנצחה איתן שמייסר שינצחגם על חלק מההופעות של האופרה.
כתבה את ליברית האופרה פליציה רומני על פי ליברית של אז'ןסקירוב.את הכוריאוגרפיה כתבה דניאלה מיכאלי וחידש אופיר לביא.את התאורה עיצב בריאןהריס וחידש אייל לוי.היתה זאת הפקה משעשעת שבויימה נהדר ובוצעה טוב מאוד.מגיעתודה לחנה מוניץ שהפקידה את בימויה בידי עמרי ניצן הישראלי .לראות או לא לראות:יפה ומרהיב.מומלץ לאוהבי אופרה בחוםרב.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 11/3/2015 23:52אלי ליאון [email protected] טל03-6856786 עיתונאי-מבקראמנות, חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר. הכתובת www.elybikoret.022.co.il
|