1353כהנא צדק?-יואב איתמר-צוותא |
1353כהנא צדק?-יואב איתמר-צוותא
צילומים-אלי ליאוןלאלה שאינם זוכרים או לא יודעים מי היה הרב מאיר כהנא הנהכמה פרטים עליו.
הרב כהנא היה מנהיג ימני קיצוני.הוא יסד את הליגה להגנהיהודית בארה"ב והיה גם חבר הכנסת ה11 מטעם תנועת כך.
ב1988 בגלל שהאשימו את התנועה בגזענות נפסלה הרשימה ולאהתמודדה יותר לכנסת.
בשנת 1990בעת נאום במלון מריוט בארה"ב מתנקש מוסלמי ילידמצריים שהתברר מאוחר יותר כי היה קשור לארגון אל קאעידה ירה לעברווהרגו.
אוהדי כהנא ומפלגתו משתמשים בסיסמא "כהנא צדק".
העיתונות והשמאל השחירו את פני מפלגתו ואותו והוא הפך לסמלשל קיצוניות, גזענות, מיאוס ואפילו פאשיזם.למרות כל זאת בקרית ארבע יש פארק על שמו ומצבהלזכרו.
הוא תמך בציונות וטען שיש ניגוד בין הציונות לדמוקרטיה המערבית.חוק השבות לדעתו הוא חוק מפלה שאין לו מקום במדינה דמוקרטית.כהנא הצדיק חוקזה.
כהנא היה בעד א"יי שלמה ובסיפוח השטחים שנוספו למדינהב1967.
לדעתו אם מדינה פותחת במלחמה נגד ישראל ומדינה זו מפסידה,אין להחזיר לה שטחים שעברו לישראל תוך כדי המלחמה.
כהנא לא האמין בשלום עם הערבים כי דעתו היתה שאין להאמיןלערבים שיעמדו בהסכמי השלום.יואב איתמר כתב מחזה לשחקן יחיד על הרב כהנא ואברהם שלום לויגילם כביכול את דמותו.גיבור המחזה אינו הרב כהנא בעצמו אלא אדם שדומה לו בכל.
במחזה איתמר מנסה להבהיר כי כהנא צדק .תורתו לא הובנהכראוי.איתמר מציין אירועים שקרו אז ומתרחשים גם היום המוכיחים שדברים שכהנא אמר אזמתגשמים היום בדיוק כפי שכהנא אמר וניבא אז.
המחזה שיואב איתמר כתב אינו פרי דמיונו בכלל, אלא מסקנות שלולאחר שערך מחקרים יסודיים שנמשכו כמה שנים ,בחן מסמכים,את דברי כהנא לעומקועוד.
איתמר דאג שהמחזה שכאמור מבוסס על מחקר מעמיק יגלה גם פרטיםמרתקים מההסטוריה של התקופה,תורתו וחייו של כהנא.אברהם לוי השחקן במחזה מופיע בדמות של בעל שם זהה לכהנא אךאין הוא כהנא עצמו.המחזה מתרחש היום בתל אביב במטבחו של כהנא הדמות.
הוא משחזר את מה שהיה ,האם מה שכהנא האמיתי האמין התגשם היוםוהאם היתה בתורתו גזענות ,דבר פסול שהצדיק יחס כה שלילי ויחס ואוירה עויינים שבהםנתקל בזמנו.
האם כהנא צדק אז ומצבנו היום היה יכול להיות אחר, טוביותר, לו תורתו התקבלה אז.המסקנה המתבקשת מהמחזה היא כן.הדמות של כהנא במחזה טוענת שהוא- כהנא האמיתי עשה אז טעויותבהצגת רעיונותיו ותורתו ולו היה נוהג אחרת יתכן ותורתו היתה זוכה לאוזן קשבת אצלהקובעים את המדיניות של ישראל.המחזה מרתק.הבימוי של אלעד שרעבי מעולה.משחקו של אברהם לוינהדר.הוא נכנס חזק לדמות,משכנע ביותר,כל התנהגותו על הבמה ,תנועותיו,הבעותיו,קולובאים לשכנע כי כהנא צדקת והוא אכן מצליח בכך.עיצב את הבמה דרי קציר ואת התאורה טל לוי.זאת הצגה שהצופה בה אינו יכול להשאר אדיש.אתה יכול להסכים עםהתורה שלו או לא ,תלוי בהשקפת עולמך, אך הזמן הוכיח ומוכיח שהיה הרבה אמת במה שהרבכהנא אמר.
זאת הצגה שכאשר אתה רואה אותה ,חוזר הביתה ומתחיל לחשוב,להרהר,לשאל שאלות, לצערך אינך יכול לקבל עליהן תשובות.לראות או לא לראות.מחזה מעולה,כתוב טוב מאוד.הצגה,בימויוביצוע טובים ביותר.הצגה המעוררת לחשוב וראויה וכדאית לצפיה.נכתב על ידי elybikoret , 8/3/2015 09:12אלי ליאון [email protected] טל03-6856786 עיתונאי-מבקראמנות, חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר. הכתובת www.elybikoret.022.co.il
|