1361אסתרית בלצן-שופן-מוזיאון תא |
1361אסתרית בלצן-שופן-בעקבות הזמן האבוד-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאוןבקונצרט מס 3 בסידרה קלאסיקה במימד אישי אסתרית בלצןן חרגה במקצת מהשיגרהוהגישה תכנית יחיד בה ניגנה את כל 24 הפרלודים של שופן ולאחר מכן ניתחה חלקמהם.מה זה פרלוד.זהו חיבור מוסיקלי קצר המשמש כמבוא ליצירה אחרת.
הופעת הפרלוד כיצירה מוסיקלית התפתחה מאלתורים של פסנתרנים שניגנו לפני התחלתההופעה.ביצירות לפסנתר הפרלוד התפתח כיצירה עצמאית.
הפרלוד בדרך כלל מתאר את רגשותיו של המחבר.הראשון שכתב יצירה הכוללת מספר פרלודים היה באך שכתב 48 כאשר כל פרלוד הנומבוא -הקדמה לפוןגה המנוגנת אחריו.
גם דביוסי,סקריאבין ורחמנינוב כתבו פרלודים.הרעיון של שופן לכתוב פרלודים בא בעקבות באך אך הוא כתב רק פרלודים ללא הפוגותובעצם כל פרלוד אצל שופן הנו מבוא לפרלוד הבא.שופן כתב את הפרלודים כמעט בסוף חייו.תקופה זו לא היתה תקופה טובהבחייו.ביצירה אנו מרגישים את מצבו הנפשי של המלחיו,שמחותיו-שלא היורבות,כאבו,צערו.
הוא מבטא את התלבטויותיו וחששותיו על מה שמצפה לו בעתיד.אסתרית בלצן הגישה בצורה נהדרת את כל הפרלודים ברצף ללא הפסקה ביניהם וללאדיבורים או הסברים כל שהם תוך כדי הנגינה.
לאחר ההפסקה סיפרה על חייו של שופן ,הסבירה ופירשה חלק מהפרלודים.
שופן הוא המשורר של הפסנתר .אין יותר טוב ממנו בפסנתר-.הפרליודים הם יצירתמופת בספרות המוסיקה-כך אמרה בלצן בהרצאתה.העיקר אצל שופן הוא לחפש ולשוטט.התוצאה הסופית לא כל כך מענינת אותו.
שופן סידר את הפרלודים בזוגות. הפרלודים במז'ור הם יותר שמחים בעודאלו שבמינור הנם בעלי חוסר שקט ומרגישים בהם המון חרדה.
שופן בונה את היצירה השלמה כאשר כל פרלוד הוא בסולם אחר.יש ביצירה 12 פרלודיםבמג'ור ו12 במינור.כולם מסודרים לא לפי הצלילים העולים או היורדים אלא לפי סדרהסולמות.
הפרלוד האחרון כתוב בסולם רה מינור בו כתוב גם הרקויאם של מוצרט.לדעת בלצןיתכן ששופן שידע על מחלתו כתב בעצם את הרקויאם שלו.הפרלודים הנה יצירה המסמלת אתמעגל החיים. היא מתחילה בדו מג'ור השמח אל הרה מינור הגורלי.בלצן הסבירה כי הפרלודים בנויים על עיקרון הזוגיות.היחס בין יד שמאל ליד ימין כאשר יד שמאל מפריעה ליד ימין כדי שלא תוכל להתקדם,עד שבסוף יד אחת נשארת לבד כפיששופן נשאר בסופו של דבר..
היא התעקבה גם על ההיכרות בינו לבין העיתונאית ג'ורג' סאנד שהפכה מיחסי אהבבהלאם דואגת כאשר התברר שחלה בשחפת עד שנפרדו לבקשתון.כדי להבהיר ולפרש חלק מהפרלודים וכדי להראות שהם שימשו כמקור השראהבמוסיקה,במחול ובקולנוע בלצן הציגה קטעים מסרטו של אינגמר ברגמן "סונטת סתיו" שםמובהר פרלוד מס' 2 , בלט לצלילי פרלוד מס' 7 שהנו המפורסם והמוכר מבין כלהפרלודים ועוד.אלה היו הסברים מאלפים,מענינים,פרי עבודה רבה של בלצן במחקר וחיפוש -כעבודתדוקטורט קטנה.
תכנית זו הזכירה לי את תכניתה של אסתרית בלצן על ההמנון הלאומי "התקוה" תכניתמעולה ,מאלפת ומענינת המומלצת ממני ביותר.קונצרט -הרצאה זה יבוצע בימים מסוימים עד 22.5 והבא בסידרה שיהיה האחרוןלעונה זו יהיה על הנושא "חזנים בשמי ברודווי" יתחיל ב5.6.15 במוזיאון תא ויבוצע 11פעם בתא,חיפה וירושלים.
הסולנים יהיו החזן סיימון כהן,הבס מייקל מק-גי והזמרת קרן הדר.לראות או לא לראות:קונצרט מעולה,נגינה מצויינת,הרצאה מענינת,מוסיקה נהדרת.מהעוד צריך כדי שקהל המאזינים יבוא על סיפוקו המלא.ואכן הוא בא על סיפוקו המלא+.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 2/5/2015 9:04אליליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 טל
0542493488
מבקראמנות
חבר אגודתהעתונאים של תל אביב
ותא המבקריםשליד האגודה
מנהל קהילותהתרבות והפנאי-אתר מוטקה
|