1367תז הפילהרמונית-מנצח יצחק פרלמן
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 20/05/15

1367התז הפילהרמונית-מנצח-יצחק פרלמן-ובר,שופן,צ'יקובסקי צילומים-אלי ליאוןהתזמורת הפילהרמונית הישראלית אירחה בסידרה שלמה-6 קונצרטים את הכנר יצחקפרלמן אך הפעם לא ככנר אלא כמנצח. פרלמן השתכלל עם הזמן והוא נכנס לבמה לא כפי שהינו רגילים לראותו נעזר בקבייםאלא בכלי מוטורי עם מנוע חשמלי עד לדוכן המנצחים.כרגיל וכמקובל הוא התקבל על ידי הקהל במחיאות כפיים רבות. הקונצרט התחיל בפתיחה לאופרה "אוברון' מאת ובר. הפתיחה התחילה בצורה איטית, מתמשכת בצלילים ארוכים .פתיחה מאוד איטית ולאחרמכן המשך במהירות המקובלת.משך הקונצרט כולו פרלמן האיט את הקצב בקטעים רבים ביצירות שנוגנו.האטת הקצב בפתיחה עשה אותה לסופר רומנטית. הענין התקבל יפה והיה מענין לשמוע את האינטרפרטציה שנתן פרלמן לפתיחה.בהמשך שמענו את הקונצ'רטו לפסנתר מס 2 מאת שופן  בביצוע דניל טריפונוב זוכהפרס ראשון בתחרות רובינשטיין שנערכה בארץ ב2011 ותחרות צ'יקובסקי שנערכהבמוסקוה. היום הוא  בן 24 והספיק כבר להופיע עם מיטב התזמורות בעולם כולל הפילהרמוניתהישראלית. טריפונוב פסנתרן בחסד.הוא מנגן ברגש.גופו מנגן יחד עם הידיים.חזהו ,גבו וראשוזזים למעלה ולמטה וכמעט נוגעים בפסנתר בזמן שהוא מנגן.הבעת פניו מראה את ההכנהלהפקת הצליל מהפסנתר כאשר הרומנטיקה נשפכת כמיים. נגינתו מעולה.יש  לו סוג של עדינות בהפקת הצלילים הרומנטיים.פרלמן ניצח מעולה על כל שלוש היצירות ששמענו  בתכנית ובכל זאת היתי מעדיףלשמוע אותו ככנר במקום כמנצח. פרלמן שהופיע רבות כסולן ידע היטב להתאים את נגינת התזמורת בהתאם לנגינת הסולןמבלי לכסות אותו  במקומות מסויימים. היתה התחשבות מרבית מצד התזמורת בנגינת הסולן וכל זאת בזכות המנצחפרלמן. טריפונוב בנגינתו ביצע שופן במיטבו. בפרק השני האיטי התזמורת ניגנה בצורה כמעט חרישית והשאירה כמעט את כל הבמהובצדק לסולן. טריפונוב התגלה גם בהדרן שנתן כוירטואוז גדול,הצלילים שהוא מוציא מהפסנתרנקיים ביותר,חדים וברורים.לסיום שמענו את הסימפוניה מס'5 מאת צ'יקובסקי. זאת יצירה ששמענו אותה פעמים אין ספור וקשה לחדש בה משהו. הן בפתיחה והן בסימפוניה הקצב של נגינת היצירה או חלקים ממנה היה איטימהמקובל. פרלמן משתמש ביד ימין כמעט רק למתן הקצב וביד שמאל לשאר ההוראותלתזמורת.לפעמים נראה שיד ימין משמשת בעצם כמטרונום בלבד  הנותן בצורה מונוטונית  אתהקצב .לגבי הסימפוניה ישנם חוקרים הטוענים שבסימפוניה מס'5 מופיע כמוטו בפרקהראשון מוטיב הגורל החוזר ומופיע במרומז בכל הסימפוניה כולל בפרק הסיום.יתכן מאוד, טוענים החוקרים שזה בהשפעת הסימפוניה ה5 של בטהובן- סימפונית הגורל. בפרק השני ישנה נעימה בולטת שבוצעה בצורה נהדרת על ידי הקרן. הפרק השלישי נקרא וולס, האוירה משתנה והוא מזכיר את הבלטים המפורסמים שלצ'יקובסקי.לראות או לא לראות:מוסיקה יפה ומוכרת,סולן מבריק,מנצח מפורסם  ביותר אם כיככנר.חוויה והנאה רבה ביותר.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/5/2015 22:59אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 טל 0542493488 מבקראמנות חבר אגודתהעתונאים של תל אביב ותא המבקריםשליד האגודה מנהל קהילותהתרבות והפנאי-אתר מוטקה

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article46089.aspx