1366הקאמרטה הישראלית-משפחת באך
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 22/05/15

1366הקאמרטה הישראלית-י-ם משפחת באך צילומים-אלי ליאוןהערב  שמעתי קונצרט של הקאמרטה הישראלית ירושליים . קונצרט מיוחד ומענין ככלהתכניות של תזמורת זו שיש לה רעיונות נהדרים כאשר היא מרכיבה את תכניותהקונצרטים. שמענו שש יצירות כולן ממלחינים ממשפחת באך.מנצח על הקונצרט היה ההולנדי מדרום אפריקה קונרד ואן אלפן. הניצוח שלו היה מדוייק להפליא והוציא צלילים נהדרים מהתזמורת.הוא סימן על ידיהפנית פניו אל הקהל כאשר היצירה נגמרה וכולם כאיש אחד לא התחילו ,בגמר כליצירה,במחיאות הכפיים עד שהמנצח לא הפנה את מבטו אל הקהל.מינהג זה מצא חן מאוד בעיני כי כך נמנעות מחיאות כפיים באמצע יצירה כאשר סיוםשל פרק ממנה נראה כאילו וזה סוף היצירה וכן כאשר מנוגנים שירים במחזור וקהל מוחהכפיים אחרי כל שיר בניגוד לבקשה מפורשת הכתובה בתכניה או בע"פ. הקונצרט התחיל עם בן דודו בדרגה שניה של יוהן סבסטיאן באך, המפורסם מכלהמשפחה. שמו יוהאן ברנהרד באך1749-1676.הוא כמעט ולא ידוע מאחר ורוב יצירותיו אבדוונשארו רק כמה מהם.בהשפעת טלמן שברנהרד ירש את משרתו  ושהיה חובב אופרות צרפתיות,יש במוסיקה שלו השפעה צרפתית.שמענו את הסויטה מס'1 לכלי קשת.היצירה חביבה ביותרובה מחולות  שונים.יוהן כריסטיאן באך1782-1735 בנו הצעיר של סבסטיאן חיבר אופרות וסימפוניות.כולן מאוד מלודיות וערבות ביותר לאוזן. שמענו שני שירים אנגליים מפי הזמרת הצרפתיה מגלי לז'ה  לה קול סופרן קולורטורילא חזק במיוד אך נעים ונקי מאוד .שני השירים בביצועה זכו בצדק למחיאות הכפייםהסוערות ביותר בקונצרט. השירים והביצוע היו נהדרים ,המוסיקה ערבה ביותר לאוזן ושונה מהסיגנון  הבארוקיהידוע.הגיע תורו של יוהאן לודויג באך1731-1677 ממנו שמענו סויטה לכל קשת. למרות שכל המלחינים ששמענו בקונצרט היו מהמאה ה18 יש הבדל גדול בין הכתיבה שלכל אחד מהם הן בסגנון ,הן באופי המוסיקה והן בצורת חיבורה. היצירה ששמענו מפרי עטו -סויטה לכלי קשת  היתה יפה ביותר ומלאת חן והדר.לאחר ההפסקה שמענו את יוהאן כריסטוף פרידריך באך1795-1732.מלחין זה הנו בנו שלסבסטיאן מאשתו השניה .הוא משוייך יותר לתקופה הטרום קלאסית ולא לבארוק .פירסומובזמנו נבע מהיותו נגן.שמענו את הסימפוניה לכל קשת בעלת שלושה פרקים סה"כ 8 דקותבלבד.יצירה יפה ומלודית  ביותר .רוב יצירותיו אבדו.הסוביטים מצאו חלק מהם בברליןשהובאו  לשם על ידי הנאצים ,לקחו אותן אך עקבותיהן נעלמו.לפני ששמענו את יוהן סבסטיאן באך 1750-1685המפורסם מכולם,שמענו את  האדג'יווהפוגה מאת וילהלם פרידמן באך1784-1710. שהיה בנו של סבסטיאן מאשתו הראשונה.למרותרצונו של אביו לקדמו בסוף ימיו התדרדר מצבו הכלכלי וחי מהיום להיום.היצירה ששמענוהיתה נהדרת .הקונצרט היפה הסתיים ביצירתו של יוהן סבסטיאן באך קנטטה "דם לבבי שותת". זאת קנטטה חילונית בניגוד לרוב הקנטטות שבאך כתב  שהיו כנסיתיות דתיות.הקנטטה מושרת כמעט כולה על ידי זמרת סופרן  כאשר יש בה פרקים בהם ניתניםתפקידי סולו לקונטיניו,לבסון ,לויולה ולאבוב. אין תפקיד למקהלה כבקנטטות האחרות והסולנית שרה בכל הפרקים.בביצוע הקנטטההשתתף גם יזהר קרשון שניגן על עוגב.היה זה קונצרט יפה ביותר בו הכרנו מלחינים ממשפחת באך שאפילו את שמותיהם עלאחת כמה וכמה את יצירותיהם,רבים מהקהל שמעו בפעם הראשונה.לראות או לא לראות:קונצרט מענין ,חריג,מבוצע טוב מאוד .מוסיקה יפה ,לא מוכרתוטוב היה  לשמעה.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 16/5/2015, 23:50אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 טל 0542493488 מבקראמנות חבר אגודתהעתונאים של תל אביב ותא המבקריםשליד האגודה מנהל קהילותהתרבות והפנאי-אתר מוטקה

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article46101.aspx