1421תיאטרון קליפה-חמש בכורות |
1421תיאטרון קליפה-חמש בכורות
צילומים-אלי ליאוןתיאטרון קליפה קיים כ20 שנה.הוא נוסד ע'י דמיטריטולפנוב ז"ל ועידית הרמן.משך תקופה זו הציג מופעים בשפה בימתית מיוחדת ויחודית לובארץ שמשלבת בין תיאטרון,מחול,עיצוב,מוסיקה.
אפשר להגדיר את המופעים שלו כתיאטרון טוטאלי הכוללהכל -תופעה יחודית בנוף התרבותי שלנו.
התיאטרון בדרך כלל מציג ללא מילים כאשר המופע משלב אתהתנועה ,התפאורה,התלבושות ,התאורה,הבימוי ועוד מרכיבים לא כעוזרים לעלילה והמלל אלאכחלק חשוב ואינטגרלי של המופע כשכולם עוזרים לשחקן המופיע לתת אתהמקסימום.אין הכרח לחפש במופעים של תיאטרון קליפה עלילה כיהעיקר הנה התמונה התיאטרלית המוצגת.
קליפה בעיקרו הנו תיאטרון חזותי שהתמונה היא בעצםהעיקר.בעקבות אסון כבד בתיאטרון עם פטירתו של מיסד התיאטרוןולקראת החגים חידש התיאטרון את הופעותיו עם חמש יצירות חדשות שחלקן כבר הוצגובהופעות יחידות במסגרות אחרות.המנהלת האמנותית של התיאטרון עידית הרמן הכריזהשפתיחה זו מבשרת כיוון חדש לתיאטרון.
ראיתי את רוב העבודות שהוצגו.הן שונות אחתמהשניה,מיוחדות,מרתקות כל אחת בתחומה.ב פליי דר שיצרו ומופיעות מיטל רז ולי מאיר,דרמטורגיה יעל ביאגון-ציטרון,במה ותלבושות ענתמרטקוביץ ביעוץ האמנותי של עידית הרמן,ראינו מופע שיש לו שתי פנים.
שתי בחורות שכמעט אינן זזות ממקומן כאשר רוב התנועהבידיים ,צובעות את אצבעות הידיים באדום ועושות תנועות איתן.הן משחקות את עצמן אךיחד עם זאת תנועותיהן דומות ומרמזות תנועות של בעלי חיים.
תמונה נהדרת הנה התמונה כאשר הידיים מורמות מעל הראשושתיהן דומות לאיילות עם קרניים .
הן מוציאות לשון,מעליבות אחת את השניה,פותחות וסוגרותאת הפה,הורגות אחת את השניה באצבע מכוונת,מחקות שני ילדים ובעלי חיים בקולותותנועות אופיניים.ביצוע טוב ,משעשע,מיוחד ונאה.
המופע הוצג במסגרת פסטיבל צוללן.לא רך ולא קליל
דרור ליברמן הציג ריקוד סולו כאשר תוך כדי ריקוד סיפראת הביוגרפיה שלו.
הוא התחנך כדתי עד שבחר דרך שונה.הוא בן של משפחה בת11 ילדים כאשר הוא היחיד שפרץ דרך החוצה אל דרך החופש והתנתק מההווי שגדל בובילדותו,מאביו שהתנהג איתו בדרך ברוטלית,מעשרת אחיו שהיו כאיש אחדנגדו.
הוא מצא דרך המחול להרפא מכאבים מתקופת ילדותו. דרךהמחול הוא מרגיש כעת את החופש ומאמין בעתיד.
בריקוד הוא פורק את כעסו על אביו.יש בדבריו כנות.דרור בחור צעיר מוכשר.רוקד טוב.ישבריקודו חידושים רבים,המצאות.גמישות וזריזות מעולים.
הוא מפגין כח, כושר גופני מעולה.יש בו מאבק פנימי,כעס וסבל- זכרונות מילדותו .הוא אינו מזוכיסט אך הכאבים שגורם לעצמו משכיחים כנראהאת סבלו מאותה תקופה.חייו עם משפחתו לא היו קלים.הוא חייב היה לעשותעבודות הבית,לכבס את כביסת אחיו .
דרור עקשן.אינו מרפה וחוזר על כל פעולה עד שמצליחוהפעולה לשביעות רצונו.
דרור "חיית במה',יודע לרתק,מענין,אורגינלי,יחודיבתנועות רבות.עם שינויים קלים מצפה לו עתיד מבטיח והצלחה גדולהכרקדן.הריקוד שלו מהיר ביותר.הקצב "רצחני"הגוף גמיש ,תנועותהגובלות באקרובטיקה.אתלט גדול.רוב הריקוד נרקד כשהוא בתחתונים בלבד.נושף ונשאר ללאאויר בגלל מהירות התנועה.
משתמש בתנועות שחוזר עליהן בכוונה מספר פעמים כגון"סאלטות"התנגשות חזיתית וקפיצות אל קיר ועוד.נתלה על וו היורד מהתקרה ופותח חלוןכדי לנשום אויר צח הבא מבחוץ.ביצוע נהדר.כושר גופני מעולה.רעיון מוצלח להביע אתכעסו ויציאתו לחופש דרך הריקוד.
הוצג לראשונה במסגרת "גברים יוצרים"בסוזןדלל.אחר הצהריים -ערב עם פאון.
מופע זה דומה בקווים כלליים עם המופע הקודם.ארתוראסטמן משחזר את המחול"אחר הצהריים של פאון"לפי הכוריאוגרפיה של ואצלב ניז'ינסקיהרקדן הרוסי המפורסם מ1912.
הכוריאוגרפיה שארתור ביצע בעיקבות ניז'ינסקי הושפעמכדים וארונות מתים יווניים.הריקוד המקורי תיאר מפגש בין פאון ונימפות.הפאון הוקסםמנימפה והוא לוקח את הצעיף ששכחה .בסופו הוא גוהר ומאונן עליו.כאמור הריקוד הוא שיחזור שריסק בזמנו את הוירטואוזיותהיצוגית,הבליט את המיניות הגברית,ריקוד שנחשב בזמנו לפרובוקטיבי ביותר ועורר ויכוחנוקב.
למרבה הצער ניזינסקי סיים את הקריירה הקצרה שלו בביתחולים לחולי נפש.הריקוד של אסטמן מעולה.תנועותיו איטיות,אמנותיות,חדותביותר כאשר כל פעם הוא מפנה אל הקהל חלק אחר של גופו.
הוא מופיע לאורך כל הריקוד בסליפ בצבעהגוף.
גופו כאילו קפוא בחלק העליון והידיים מתנועעות בקויםישרים.הכתפיים והאגן אינם זזים.התנועה מועטה.ההבעה פיוטית,דרמטית.
לדעתו הדבר החשוב ביותר הוא המבט-המבט פנימה היכןשנמצאת האנרגיה הסגורה.המבט החוצה בא כדי להרגיש שהקהל עם הרקדן עם כלהלב.ארתור לא יכול היה בריקוד המשוחזר, שלא כלל קפיצותותנועה רבה, להראות את יכולתו האקרובטית ואתלטית ובחלק השני של הערב הוא סיפר עלחייו ,צלה סטייק על הבמה וחזר על הקפיצות וההתנקשויות בקיר,באינטרפרטציהאחרת, שראינו כבר בריקוד הקודם.ארתור רקדן טוב מאוד,יש לו יכולת גדולה שלא באהלביטוי מלא בשיחזור שרקד.החלק השני היה משעשע אך היתה לי הרגשה שבא כדי למלא אתהזמן. למרות הכל היה מאוד כדאי לראות.בLOVE THE JUICE אריאל ברונזמציג מופע של סחיטת החזון הלאומי לכדי תפוז.הוא ציוני לשעבר שעבר התגלות וכעת מקדישאת זמנו להבאת עולים חדשים לארץ.הערב המוגש בצורה סרקסטית עדינה מספר על 8 מעלותבהן נתקל העולה החדש שאריאל מביא לארץ.הנה כמה דוגמאות:המעלה הראשונה היאהכלכלית.בארץ יש כסף רב .כל ישראלי מתבונן אצל השכן.אם לשכן שלו טוב זה עושהלישראלי רע.הבעיה היא עם השכנים של ישראל מעבר לגבולותיה.לשכנים של ישראל לא טובואז הישראלי בבעיה כי צריך להיות לו אם כך טוב.מעלה שניה היא הישראלי בכבודוובעצמו.רבות דובר על הישראלי והמגבות בחו"ל.לכן כפיצוי כאשר מביא העולים לארץ נוסעלחול ומתאכסן בבית מלון, הוא מביא לבית המלון מתנה-מגבת ישראלית שזו לא רק מתנה אלאסמל...סמל של יובש ,נקיון,חופשה.מעלה נוספת הוא הכח המפלצתי שיש לצה"ל אך יש דבריםשהדממה יפה להם.
הכל מוגש יפה,בטוב טעם,בצורה עדינה כאשר לא כל עקיצהמובנת מיד.אריאל ברונז מצויין.הוא גם רציני,גם מבדר,גם ליצן שבתום המופע הוציאאחריו כל הקהל החוצה לרחוב כשהוא לבוש בתחתונים ועטוף בדגלי ישראל כדי לעצור מכוניתשתקח אותו-אולי לשדה התעופה כדי להביא עוד עולים- אך לצערו מכונית כזו לא נעצרה,פרטלניידת משטרה שעצרה במקרה לשניה.לסיכום:מופעים מענינים,מגוונים,כולם של איש אחד,כולםכישרוניים,מיוחדים ,שונים ממופעים אחרים.סוג שונה של מופעים המצדיק את יעודו שלתיאטרון קליפה להיות תופעה יחודית בנוף התרבותי שלנו.לראות או לא לראות:מיוחד.מענין,מבוצע מצויין.לאשיגרתי.מומלץ בחום לאוהבי מופעים לא שגרתיים ולא רק להם.
|
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 30/09/2015 23:05
|
ליאון אלי [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 054-249-3488 עתונאי-מבקראמנות חבר אגודת העתונאים של תא ותא המבקרים שלידה מנהל קהילות התרבותוהפנאי-אתר מוטקה
|