1464אסתרית בלצןשומן וחמישיית הפסנתר
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 27/02/16

1464אסתרית בלצן-שומן וחמישיית הפסנתר-קלאסיקה במימד אישי
צילומים-אלי ליאוןבקונצרט השלישי בסידרה 'קלאסיקה במימד אישי שמענו קונצרט-הרצאה על שומן 
.וחמישית הפסנתר
הקונצרט התחיל בנגינת קטעים מהחמישיה מלווים בהסברים שאסתרית בלצן 
.נתנה.בהמשך הערב בלצן תיארה את החיים הקשים שהיו לשומן
הוא נולד בשנת 1810והתאבד בגיל 46 בשנת 1856.שומן היה 
מלחין,משורר,פסנתרן,מבקר מוסיקה,מוציא לאור ועוד.
הוא היה גם מבקר מוסיקלי מוערך.המוסיקה שלו היתה נסיון שהצליח לשים קץ 
למסורת של הקלאסיציזם.בזמנו לא הבינו אותו אך היום המוסיקה שלו נחשבת למלאת הרמוניה קצב וצורה.הוא נחשב לאחד הראשונים של
.הרומנטיקאים הגרמניים
הוא נולד בגרמניה בצביקאו והיה אחד הבולטים במוסיקה בתקופה הרומנטית.הוא 
המיצג המפורסם ביותר של הרומנטיקה של מחצית הראשונה של המאה ה19.במוסיקה 
.הוא שבר הרבה מוסכמות ומסגרות שהיו נהוגות בתקופתו
.שומן היה אינטלקטואל יפה תואר.הוא התלבט בין כתיבת מוסיקה לנגינה על פסנתר
לשומן, בהלחנתו היתה שפה מאוד אינטימית, אינדיבידואלית, בלתי שיגרתית עם מרקם 
.עשיר הרמוניה ומלודיה רבת מעוף
למשפחתו היתה מחלה תורשתית -גינטית ושלושה אנשים ממנה התאבדו.בסופו של דבר 
גם הוא ,כאמור ,התאבד.
שומן התחיל להופיע כפסנתרן בגיל צעיר מאוד אך בגיל 12 התחיל להתענין גם 
בסיפרות ויסד מועדון ספרות, דבר שלא היה קיים קודם.בגיל 18 התחיל ללמוד משפטים,פגש את הפסנתרן המפורסם בזמנו פרידריך ויק והחל 
ללמוד אצלו.
בגיל 20 הפסיק ללמוד משפטים והתמסר לנגינה.מאחר והיה יסודי מאוד ניסה לשפר 
.את גמישות אחת האצבעות שלו עד שהיא נפגעה ושמה קץ לקריירה שלו כפסנתרן
.עקב פגיעה זו חלומו להיות הפגניני של הפסנתר לא יכול היה להתגשםהוא יצר שתי דמויות דמיוניות במוסיקה וכתב מאמרים תחת שמות שונים ביניהם גם 
.תחת השמות של שתי דמויות אלו.הדמות המפורסמת ביותר היתה פלורסטאן שהיתה נמרצת וערנית
כאשר האצבע הפכה למשותקת וקרו מקרי התאבדויות במשפחתו נכנס לדכאון שערער 
.את שווי המשקל הנפשי שלו ועשה נסיון להתאבד שלא הצליח
בזמן שלמד אצל ויק התאהב בבתו בת ה10 למרות שהוא היה בן 20.בסופו של דבר 
למרות התנגדות אביה ובאישור בית המשפט הוא התחתן עם הבת-קלרה.
.לאחר שהתחתן כתב 4 סימפוניות כ250 שירים ומוסיקה קאמרית
נולדו להם 8 ילדים.הזוג חי באושר תקופה קצרה עד ששומן קיבל מחלה-מניה 
דפרסיה .בטחונו העצמי התערער, המשיך לכתוב מוסיקה אך לא היה מסוגל להתרכז 
ולנצח עליה.קלרה עזרה לו בכל.עד כדי כך הגיעו הענינים של העזרה עד שבאחד הקונצרטים 
שניהם ניצחו יחד על יצירה שלו כאשר התזמורת הסתכלה רק על קלרה והוא ניפנף את 
.הידיים ללא כל התחשבות במוסיקה שנוגנההצלחת הקונצרט הן במה שנוגע ליצירה של שומן והן הקונצרט בכללותו היתה גדולה 
.ביותר אך זה לא מנע ממנו לנסות להתאבד פעם נוספת.שומן אושפז ושם הצליח להתאבד ב1856 על ידי שהרעיב את עצמוקלרה שהיתה מלחינה ומוסיקאית עצמאית ויתרה על הקריירה העצמאית שלה לטובתו 
אך סופה היה מר עם מותו.היו לה קשיים כספיים והיתה צריכה לגדל את הילדים 
.ולקיים את עצמה.ברהמס עזר לה.קלרה ראתה ברוברט בעלה גאון והוציאה את כל היצירות שלו 
במוסיקה הקלאסית לא היתה אישה כקלרה שומן.היא כונתה 'אשת הברזל'היא הגשימה 
.את חזיון בעלה,ויתרה על ההלחנה אך המשיכה לנגן ולנצח
היא לא המשיכה להלחין כי חשבה שהגאון הוא רוברט שומן ולא היא.
בקונצרט אסתרית בלצן ארחה את נגני הפילהרמונית דימה פוצ'יטרו,אלה 
סלטקין,ג'ניה אורן, ולסרוגין את מרסל ברגמן והרן מלצרובשיחתה הנ'ל על 
שומן שילבה קטעי סרטים,מכתבים ,פרשנות על יצירותיו תוך כדי נגינת 
קטעים מחמישית הפסנתר ו רביעית הפסנתר אופ 47 מאת רוברט שומן ושלישית 
הפסנתר אופ 17 של קלרה שומן.בחלק השני הם גם ניגנובשלמות את חמשית הפסנתר.אהבתם של רוברט וקלרה שומן ונשואיהם לאחר רומן סוער שנמשך כמה שנים נחשבה 
ונחשבת עד היום כאהבה היפה ביותר והמפורסמת ביותר שהיתה בתולדות גדולי 
המוסיקה עד היום.אסתרית בלצן ניתחה כהרגלה את חמשיית הפסנתר של רוברט שומן ביסודיות וריתקה את הקהל 
.בדבריה המענינים שחלקם היו בלתי ידועים לרוב הקהל
כל ניתוח של יצירה על ידי בלצן הוא ניתוח לעומק בפרטי פרטים המוגש בצורה 
המובנת לא רק למביני מוסיקה אלא לכל שומע שבא לקונצרטים שלה.
בחמישיה זו אפשר לראותתמצית מתקופות חייו של שומן החל בפרק הראשון מלא 
התשוקה והאהבה,פרק המלא ליריות וחיים מאושרים,דרך הפרק השני כשבריאותו 
מתערערת ובו הוא כותב לראשונה במוסיקה הקאמרית מרש אבל, הפרק השלישי 
.הוירטואוזי והסוף המשאיר פתח תקוה שלא נוצל.ביצירה אנו שומעים דואט אהבה בין הצ'לו והויולה כאשר ברקע הלב-הפסנתר 
פועם.שומן מעכב את ההרמוניה כדי שזוג הנאהבים יהיה עצמאי כל אחד כאישיות 
עצמאית בפני עצמה,אישיות אינדיוידואלית של הצ'לו והויולה.את החמישיה לפסנתר שומן כתב ב1842.כוונתו היתה שקלרה תבצע את היצירה ואכן 
היא ביצעה אותה שנה לאחר שנכתבה.
זאת אחת היצירות המוכרות ביותר של שומן וחמישיה לפסנתר היחידה שכתב .היום היא נחשבת לאחת היצירות הגדולות בסוגה.
.והפסנתר הוא המנוע שמאחורי כלי הקשת.ללא הפסנתר היצירה נשמעת חיורת ,לא מרשימה מספיק
.לראות או לא לראות;מלחין גדול,אהבה גדולה,קונצרט-הרצאה גדול
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 21/2/2016 08:01 
ליאון אלי
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה ..

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article48225.aspx