1530פסטיבל צוללן,יסמין גודר-מחול |
1530פסטיבל צוללן וCOMMON EMOTIONS של יסמין גודר
צילומים;אלי ליאון
פסטיבל צוללן הנו פסטיבל המציג עבודות מאת כוריאוגרפים שונים הןמובילים בתחום והן צעירים מהארץ ומחו'ל.הוא מתרחש באולמות שונים בתל אביב משך שלושהסופי שבוע בחודש ספטמבר כאשר בכל סוף שבוע מוצגים כמה עבודות באולמות שונים בתלאביב.
הפסטיבל מציג עבודות שיש להם משהו מיוחד לא שיגרתי משהו יחודיוחריג.
השנה החליט הפסטיבל לשים דגש על להקת ענבל.
היא הוקמה ב1949 על ידי הגב' שרה לוי תנאי והציגה בעיקר מחולותמזרחיים.
המטרה היא להחזיר את המחול וחלק מהתרבות המזרחית שמשך הזמן נשכחואו התמזגו עם התרבות המערבית השלטת היום בארץ.
במסגרת הפסטיבל להקת המחול ענבל ערכה כמה מפגשים בהם נידונההשאלה מהי להקת מחול עכשוית ששורשריה במזרח ובפולקלור זה.
במפגשים אלו נידונו שאלות חשובות כגון האמנות והתרבותהמזרחית,עבור מי מציגים אמנות זו ועוד.
המנהל האמנותי של הפסטיבל היה עדו פדר ומשה שכטר אבשלום שהיה גםהיוזם וניהל את הפסטיבל.פדר היה אחראי לתוכן והמופעים שהועלו.
לצערי בגלל העדרותי מהארץ לא הצלחתי לראות את רוב העבודותשהוצגו.
להקתה של יסמין גודר השתתפה בפסטיבל כי רצתה לבחון את החלוקההמסורתית בין צופה לבמה וההופעה עליה ולשתף את הקהל תוך כדי ההופעה כמציגים, כדילמחוק את המרחק בין קהל לבמה ועל ידי כך אולי להעשיר את המופע וכן חוויתהקהל.הכוריאוגרפית של המופע היתה יסמין גודר שהכניסה תנועות רבות לא שיגרתיות וכןיצרה תמונות מאוד חריגות יפות ומרשימות. היועץ האמנותי היה איציק גלילי.הרקדניםהיוצרים היו שולי אנוש,ארי טפרברג,אופיר יודלביץ,דוד פרנק,איילה פרנקל ואורישפיר.עיצב את הבמה ומסכות גילי אבישר.
בהתחלה הופיעו הרקדנים בתלבושת של יום יום-אדם קלדרון- על רקעתפאורה מקופלת.
בהמשך הרימו את התפאורה כאשר כל הרקדנים קופאים במקום ורק אחדמרים אותה.התפאורה היתה נהדרת, צבעונית עשויה מפיסות בד צבעוניות.
אחד הרקדנים הזמין את הקהל לעלות לבמה והם נכנסו מאחורי המסךבהססנות מה. רק מתנדב אחד עלה לבמה ואחריו הקהל קיבל אומץ ועלה כאשר רובם בניםצעירים.
מאחורי הבמה רקדן כנראה הסביר ונתן הוראות.מה שהוא דיבר הועבראמנם ברמקול לקהל אך הכל נאמר בלחישה וקשה היה להבין את המדובר.
מתחילה מוסיקה . הקהל סקרן לדעת מה עושים אלו שעלו ומוסתריםמאחורי המסך.
פתאום כולם יוצאים כאשר כל אחד אוחז בידו של השני ויוצרים שרשרת המסתובבת על הבמה ויורדת ממנה.
הרקדנים רוקדים וחוזרים על התנועות כמה פעמים.
שוב מוזמן הקהל לעלות לבמה
הכל חוזר על עצמו אך הפעם מאחורי המסך אלו שעלו שריםבמקהלה.
יוצאים אל הבמה ומתחילים לרקוד רקדנים וקהל ביחד.
מעמדים מענינים.הרבה חזרות .הרבה פעילות.מתחבקים,מנסיםלהתנשק.בסך הכל מחול וכוריאוגרפיה מענינים. הכל חריג לא סטנדרטי ולאמשעמם.
הדבר נראה כהשתוללות מאורגנת של הרקדנים בשיתוף המתנדבים שעלולבמה.
המוסיקה בהתחלה נעימה ושקטה ולקראת הסוף הפכה לקלאסיתמודרנית.
מפעם לפעם נעמד רקדן ליד המסך וזה היה סימן שמתנדבים אחריםמוזמנים לעלות לבמה.
מגבירים את קצב המוסיקה כדי להגביר,כך נאמר, את דופק המתנדביםוהרקדנים.
כולם קופצים.כולם רצים,כולם צועקים.
אין ספק מופע חריג.יפה.מענין.מבדר
אך קשה לכתוב על הכוריאוגרפיה ,על הביצוע של הרקדנים,על מופע שלמחול.
מופע בידורי של אנשים עם רוח צעירה שבא להם קצת להשתעשע,להופיעעל במה ולהשתולל בה ביחד עם רקדנים מקצועיים מעולים.
המופע מחק את המרחק בין במה לקהל, אך ספק גדול בליבי אם זה העשיראת המופע.
לגבי חווית הקהל וביחוד המתנדבים שעלו לבמה,הם חווו ללא ספקריגושים רבים וחוויה שרבים מהם לא ישכחו זמן רב.
אם זה קידם והעצים את היצירה,ככתוב שזו אחת המטרות של המופע,אניבספק.
לראות או לא לראות;נהנתי מאוד.חריג.מבדר ביותר .היה בו הכל פרטלמחול אמנותי רצוף. נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/9/2016 10:12
ליאון אלי [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 054-249-3488 עתונאי-מבקר אמנות חבר אגודת העתונאים שלתא ותא המבקרים שלידה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתרמוטקה
|