1582קונצרט במסגרת סידרת הליטורגיה באופרה-בקלוב,מרקז,אורף |
1582קונצרט בסידרה הליטורגית-באופרה-בקלוב,מרקז,אורף.
צילומים-יחצ'ןאמש שמעתי בבית האופרה בתל אביב בסידרה הליטורגית קונצרט נפלא בביצוע מקסים עםמנצח כריזמטי ביותר.
שמענו שלוש יצירות כאשר רק אחת מהן-כרמינה בורנה מאת קרל אורף היתה ידועה לרובהקהל. את שתי היצירות האחרות מיסה טנגו מאת לואיס בקלוב ודנסון מס 2 מאת ארתורומרקז הכירו מעטים בלבד.גם המנצח חן צ'ימבליסטה לא היה מוכר לקהל כמנצח אלא יותר כמנגן כלי הקשהכמרימבה.
צ'ימבליסטה עומד בראש המחלקה לכלי הקשה של אוניברסיטת דלאור בארה'ב . לביצועחלק מהיצירות בקונצרט השתתפו המקהלה ואנסמבל כלי ההקשה של האוניברסיטה שהגיעובמיוחד כדי להשתתף בקונצרטים אלו בירושלים ותא.
המנצח ניצח על הקונצרט בעדינות אך גם בלהט מובהק בצורה הבעתית ביותר.כל גופוהיה בתנועה כדי להביע את המוסיקה עליה ניצח.כל חלק בגופו היה קשור למוסיקה.
לא לחינם זכה לאהדת הקהל כולו עוד עם השמעת הצלילים הראשונים של היצירההראשונה
.
לא שמעתי את תזמורת ירושלים תקופה ארוכה כי היא לא מופיעה בקונצרטים בתל אביבאלא במסגרת סידרת הליטורגיה של האופרה בלבד.יש לתזמורת צליל מגובש ויפה וחבל שהיאאינה מגיעה לתל אביב בקונצרטים עצמאיים.
יש האומרים- לא הופעת בתל אביב כאילו ואתה לא קיים.
יש אמת רבה באמירה זו.
צ'ימבליסטה הכין את התזמורת בצורה נהדרת,בקפדנות ובכשרון רב.ניצן אלון הופיע כסולנית עם קול המצו סופרן המעולה שלה וכן ריקרדו טמורה -טנור
היתה זו המיסה טנגו מאת המלחין היהודי-בולגרי מארגנטינה שנכתבה לבנדונאון,טנור, מצו סופרן ומקהלה.
זאת יצירה מאוד מלודית, מיסה חילונית מלאת קצב,יצירה סוערת שמבחינים בה בתוכהמאבק,הדר,הילה ועוד.היצירה נכתבה לפני כ10 שנים ובה טכסט בתרגום לספרדית מטקסטים קאנוניםי המדבריםעל שלוש הדתות המונוטאיסטיות.
כאמור המיסה אינה דתית אלא לדברי המלחין כלל עולמית המגשרת בין הדתות.יש בהתפילה קתולית אך גם קצב טנגו וריקודים.
המלחין אומר שלטנגו פנים רבות וקצב זה מתאים גם למוסיקה ליטורגית בתזמננו.במיסה גם נגינת בנדונאון הן כליווי והן כסולן
הבנדונאון הנו כלי נגינה הדומה במקצת לאקורדאון אך אינו אקורדאון.הוא אופיניבמוסיקת הטנגו.הוא הקובע את הקצב בטנגו.
הכלי הגיע לארגנטינה במחצית השניה של המאה ה19 וחושבים שהגיע מגרמניה.
בכלי המודרני 71 לחצנים-כפתורים מחולקים בשני צידי הכלי.
כל לחצן מפיק שני צלילים שונים אחד כשהמפוח נפתח והשני כשהמפוח נסגר.
קשה מאוד ללמוד לנגן על הכלי וגם קשה מאוד לתקנו.
הצליל מופק מתנועת האויר בין הלשוניות המתכת של הלחצנים.היצירה השניה היתה אינסטרומנטלית-כלית בלבד מאת ארתורו מרקז המקסיקאי
ושמה דנסון 2
דנסון הינו מחול קובני המכיל בתוכו את היסודות של המוסיקה העממיתהמקסיקנית.
היצירה מלאת קצב,הרבה כלי הקשה,מאוד עליזה,בהרכב התזמורתי גם פסנתר ונשמעים גםצלילים של קסטניאטות וסולו כינור.
יצירה נהדרת .מלאת מוטיבים עממיים מקסיקניים.נוגנה ב'פול ווליום' עוצמה מירביתבביצוע מרשיםהקונצרט הסתיים בכרמינה בורנה.ביצוע מעולה,נפלא,שונה מכל ביצוע אחר ששמעתי עדכה.
הופיעו ביצירה כל ההרכבים שהגיעו מהאוניברסיטה בחו'ל וכן מקהלת קולות מבשרתומקהלת הילדים של בית הספר הניסויי.
כל המקהלות היו טובות מאוד.
הסולן הבריטון דייויד אדם מור היה מצויין.יש לו קול מעולה נהדר .כן הופיע אלוןהררי קונטרה טנור בעל הקול הנהדר והנעים לאוזן.
הילה בג'יו -סופרן היתה מקסימה כתמיד.ביצוע היצירה ששמענו היה מקסים.הוא היה מלא מתח,דריכות ושיאים רבים.
הקהל לא יכול היה להתאפק ופרץ במחיאות כפיים תוך כדי היצירה פעמים מספר.המנצחגם נישק את ידה של בג'יו כאשר נכנסה לאולם באמצע היצירה לבצע את תפקידה.מזמן לא שמעתי ביצוע מרשים כזה של יצירה זו.
קונצרט נהדר בזכות היצירות הלא מוכרות והיצירה המוכרת שכאמור ביצועה היהמרשים.לראות או לא לראות; קונצרט נהדר.מי שלא שמע אותו הפסיד בגדול.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 29/5/2017 07:02אליליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקראמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,פרשן
WORDPRESS
|