1607להקת המחול המודרנית איסטנבול-פסטיבל תא דאנס
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 21/08/17

1607להקת המחול המודרנית איסטנבול-תורקיה-פסטיבל תא דאנסצילומים-יחצ'ן
במסגרת פסטיבל תא דאנס הופיעה גם להקת המחול המודרנית איסטנבולמתורקיה. זאת להקה שנתמכת על ידי השלטונות התורקיים והיא היחידה במעמד כזה.לאורעובדה זו היא יכולה להרשות לעצמה להעלות מופעים ללא בעיות כלכליות לפחות.
היצירה שהביאו איתם לפסטיבל היתה יומן -מסע אל החיים בכוריאוגרפיה שלהמנהלת האמנותית של הלהקה בייהן מרפי.
המסע הוא על פי ספר מסעות מפורסם  שכתב אווליה צ'לבי לפני כ400שנה
היצירה ממזגת בין מסעותיו של צ'לבי לבין מה שכתבה הסופרת התורקיה אליף שאפאק שנאמרו במופע בתורקית עם תרגום מוקרן לאנגלית דבר זה יצר אצל רוב הקהל בעיה של פיצול האישיות כי היה קצת קשה לקהלשלא הבין תורקית לקרוא את התרגום וגם לראות את המחולות של הרקדנים
רוב הקהל ואני בתוכו ויתר על התרגום והתרכז בריקודים בלבד.
מאחר ושם היצירה הוא יומן מסע היצירה התחילה כאשר כל הלהקה כ15 אישנכנסים לבמה עם מזוודה יפה על גלגלים ,מטיילים ביניהם בהליכה על הבמה ועוזביםאותה.
בהמשך התברר כי למזוודות היה תפקיד חשוב ביצירה כי הן הופיעו פעמיםמספר כאשר הרקדנים סוחבים אותם,דוחפים,מסדרים,מגלגלים ורוקדים איתן.
עם אביזר זה נוצרים מעמדים יפים ומיוחדים,מלאי רעיונות בקטעים קצריםשלא באים ברצף.
ביצירה הרבה סצינות בהן משתמשים באביזר מסויים איתו רוקדים  והוא הופךלמרכז בסצינה זו.הרקדנים השתמשו במקלות ארוכות ,הקישו איתם על הרצפה,רקדואיתם. סצינה יפה היתה כאשר המקלות יצרו ריבוע על הבמה והרקדניות רקדובתוכו. היו גם שטיחים שהועפו לאויר או הוטלו בכח על הרצפה או נוערו.לא חסרוצעיפים איתם רקדו וכן להטוטים איתם.
מעמדים שיצרו תמונות יפות אחרות היו כאשר חלק מהמשתתפים יצרו בגופםמגדלים חיים. סצינה אחרת היתה כאשר כולם רקדו עם מעילי גשם ארוכים.
היה קטע שרקדן יוצא מתוך שק לצלילים מזרחיים,רקדנית מתרוצצת עם נעליעץ על הבמה כדי לעשות רעש. נשים עשו מסג' כוחני לגברים ,עטפו גברים בשמיכה ומשכו אותם מחוץלבמה. היתה הרבה אקרובטיקה מבוצעת היטב,הרבה תעלולים. היתה זו כוריאוגרפיה משונה שהיה בה מכל וכל. הכל נראה כ'מיש מש' אחד גדול בתוך מחול מודרני.
המוסיקה שהושמע היתה ברובה מערבית אם כי היו גם כמה קטעים של מוסיקהתורקת כאשר הריקודים היו בהתאם.
לכל אורך היצירה הוקרנו שקופיעות וסירטי וידאו בעומק הבמה .זה התחילעם תמונות סטאטיות בסגנון המוכר עם ציורי דרוישים ההולכים או רוכבים על סוס והמשיכובסרטי וידאו ארט שונים.
רבים היו הריקודים עם תנועות לא שיגרתיות במחול המודרני.
ביצוע הרקדנים כולם היה טוב מאוד.היה קצב נכון,היתה דייקנות בביצועובתנועות
פתאום בהפתעה האור באולם נדלק וחלק מהרקדנים ירדו אל הקהל וכיבדו אותובכוסיות תה ,בבקלוה, ברחת לוקום-ממתק  תורקי ועוד. הכיבוד נמשך כ10 דקות ועל הבמה בזמן זה לא רקדו אלא אכלו או סידרובגדים או תפאורה.
כאשר עלו על הבמה מחדש אחד הרקדנים התחלי לרקוד ריקודי בטן למחיאותהכפיים של האחרים. זה היה הקטע התורקי-מזרחי היחידי בכל הכוריאוגרפיה.
בכל הערב ראינו קטעים מאוד מענינים, שונים אחד מהשני עם או בליאביזרים.הערב כולו היה מענין ללא רגעים מתים.
יחד עם זאת אחרי שראיתי במסגרת הפסטיבל להקות מארצות אחרות נראתה לילהקה זו כפחות טובה מכל הלהקות הזרות שראיתי עד כה בפסטיבל
אין לי טענות לרקדנים.הם היו טובים,ממושמעים,רקדו יפה,רובם בעלי כושרוגמישות מעולים.אם יש טענות הם יותר אל הכוריאוגרפיה. בסוף כל המשתתפים לקחו את המזוודות והשמיכות שלהם נשכבו לישון כיסו אתעצמם והמסך ירד על המופע.
לראות או לא לראות:משך הערב ראינו רגעים מאוד מענינים,היה גדושביותר,לא משעמם אך גם לא מלהיב במיוחד.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון, 18/8/2017 23:44אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקראמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן WORD PRESS


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article52273.aspx