1635התז הסימפונית רשלצ-איטליה והגורל
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 29/01/18

1635התז הסימפונית הישראלית רשל"צ-איטליה והגורל.

צילומים-יחצ'ן

אמש שמעתי את הקונצרט של התז הסימ הישראלית רשל"צ עם הכותרת "איטליה והגורל.

מדוע זאת היתה הכותרת של הקונצרט.

בקונצרט הושמעה הפתיחה קוריאולן מאת בטהובן.

בטהובן הושפע בזמן כתיבת הפתיחה ממחזהו של פון קולין ששיתף פעולה איתו.

קוריאולן –בכינויו הנכון קוריאולנוס היה איש אצולה שלא רצה לתת זכויות לפלבאים ויצא לכבוש את רומה אך בני משפחתו ביקשו ממנו לא לשפוך דם של אנשים חפים מפשע .הוא קיבל את הבקשה  אך נרצח בגיל 40.

בטהובן כתב פתיחה זו ביחד עם הסימפוניה החמישית שלו שנקראה הגורל בגלל שלושת התוים הפותחים אותה

פתיחה זו ,המנצח רני קלדרון ניצח בצורה מאוד נמרצת, תנועותיו היו חדות, הפנים רציניות ביותר  וניצוחו היה עם הדגשות חדות לקצב והעוצמה.

מיד אחרי תום הפתיחה קלדרון במיקרופון הסביר איך  ומדוע הורכבה תכנית קונצרט הערב  כפי שהורכבה .

מיד לאחר דבריו נוגן הקונצ'רטו לקלרנית מאת דוניצטי .זהו קונצ'רטו מאוד מלודי כאשר הסולן היה ג'אמפיירו  סוברינו  קלרניתן איטלקי מעולה שניגן גם ביצירה הבאה ששמענו "פנטזיה קונצרטית על נושאים מתוך ריגולטו של ורדי לקלרנית ותזמורת

מודה כי לא שמעתי דבר על מלחין איטלקי זה שהיה בין השאר גם הקלרניתן הראשי של תז בית האופרה לה סקאלה במילנו.הוא חיבר 27 יצירות לקלרנית כאשר 15 מהן היו פנטזיות על נושאים מתוך אופרות.

היצירה יפה מאוד והמלחין השתמש במוטיבים שונים של האופרה בעיבודים ווריאציות שונות.

.בשתי היצירות ובהדרן שנתן ,בלוי התזמורת, הוכיח הוא שהנו וירטואוז גדול עם טכניקה מעולה וצליל נהדר.

בתכניה מצויין שהעיבוד ליצירה עשה פרדריקו קרקי.

היצירה של דוניצטי היתה קצרה ביותר בת 9 דקות בלבד ובת שני פרקים  אך מאוד מלודית ויפה.

לאחר ההפסקה כבכל הקונצרטים העונה התזמורת מציינת את 70 שנות המדינה על ידי כך שמשמיעה בכל קונצרט שיר ישראלי בעיבוד לתזמורת מאת דורון טויסטר  נגן הצ'לו  הראשון של התזמורת.

הפעם שמענו את "ירושלים של זהב" מאת נעמי שמר.

בהתחלת השיר המעובד  אי אפשר היה לנחש מי השיר אך לאחר מכן התחילו הצלילים המוכרים.

מחווה זה לציון 70 השנה יפה וראוי לציון אך הפעם העיבוד היה צנוע, שיגרתי, לא מרשים במיוחד ,התזמור חלש וחסרה היתה  לי ההשראה של המעבד לדעתי ,לאור התהילה לה זכה משך השנים אפשר היה להוסיף לו קצת הוד והדר בעיבוד העכשוי וגם קצת חגיגיות.

לאור מה שהמנצח אמר לגבי הרכב התכנית של הערב הכינו אותנו ליצירה המרכזית והאחרונה לערב זה ובוצע הסימפוניה מס 4 מאת צ'יקובסקי שהושפע מהמוסיקה האינטלקית.

מלחין-כל מלחין כותב תוים.את החיים לתוים נותנים המנצח באמצעות התזמורת.

האינטרפרטציה בוחר המנצח ,היא חשובה ובזה נבדלים המנצחים הגדולים מהשיגרתיים.

מאוד מצא חן בעיני הפרק השלישי –הסקרצו הפיצ'יקטו שבו שנוגן מאוד יפה ובקצב הנכון. כל המוסיקה של הסימפוניה נראתה לי נעולה בתוך התוים ולא פתוחה  מספיק.

לראות או לא לראות: מבחר יצירות מאוד יפות. בחירה טובה של התכנית. המוסיקה כולה היתה נעימה לאוזן והמאזינים נהנו ביותר.


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article53319.aspx