1641תז סימפונית רשל'צ-במסגרת פסטיבל מוסטונן
צילומים-יחצ'ן
הערב שמעתי קונצרט של התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ במסגרת פסטיבל "מוסטונן פסט"-פסטיבל מוסיקה אסטוני –ישראלי מס 5.
זהו פסטיבל הקיים כבר שנה חמישית בו תזמורות ישראליות שונות מהארץ מבצעות מוסיקה אסטונית וישראלית או משתפות בקונצרט סולנים מאסטוניה.
המנצח תמיד הנו אנדרס מוסטונן מאסטוניה יוזם הפסטיבל והרוח החיה בו.מוסטונן נמצא מסיבות אישיות לעתים קרובות בארץ ואנו רואים אותו מנצח כאן לעתים קרובות.הוא גם כנר סולן המופיע בקונצרטים אלו.
כיבדו את הקונצרט הערב בנוכחותם ראש עירית טלין וראש עירית תל אביב שכל אחד דיבר על היחסים בין שתי הבירות וחיי התרבות בהן.
בקונצרטים אלו יש הקפדה להשמיע לפחות יצירה אחת ממלחין אסטוני ואחת ממלחין ישראלי.
הערב הקונצרט נפתח במוסיקה אסטונית בפואמה הסימפונית"שחר'מאת היינו אלר האסטוני.
פואמה סימפונית הנה יצירה מוסיקלית בעלת פרק אחד השואבת את השראתה מדימויים לא מוזיקליים.בדרך כלל הנושא אחד וכלי הנגינה מתארים סיפור.
מקובל לחשוב שסוג זה של יצירה מוסיקלית הומצאה ושוכללה ע'י פרנץ ליסט ההונגרי שחיבר 13 פואמות סימפוניות החל ב1846.
בפואמה של אלר ששמענו הוא משתף מוטיבים קלאסיים רומנטיים כדי לתאר את הטבע,את הנופים הנהדרים .לצורך זה הוא משתף ביצירתו זו גם מוטיבים של מוסיקה עממית ועוד.היצירה מפורסמת מאוד ומיצגת את המוסיקה האסטונית.
היצירה מאוד יפה,קצרה בת 8 דקות בלבד,מלודית והתקבלה מאוד יפה על ידי קהל מאזיני הקונצרט.
בהמשך שמענו יצירה ישראלית מאת יוסף ברדנשווילי.זאת היתה יצירה שהשתתף בה כסולן חזן.שמה-"אשכבה לבן עמי"
היצירה הוזמנה על ידי תזמורת גרמנית-הקאמרית של פוטסדאם עם בקשה להשמע לאחריה את הרקויאם של מוצרט.
הכוונה היתה להשמע שתי יצירות הכוללות תמליל השכבה לאדם ההולך לדרכו האחרונה –תפילת אשכבה יהודית ורקויאם קתולי.
החזן היה ישראל רנד .המוסיקה דראמטית , טראגית ביותר.קולו של רנד יפה .השתתפה גם מקהלת נשים של כ40 איש שכללה את מקהלת אלרהיין מאסטוניה ובת קול מישראל.
שירת המקהלות היתה נהדרת ועליה אתעכב מאוחר יותר.
מוזר היה לי שמוע מקהלת נשים ביצירה דתית יהודית.
בנוסף לניצוח מוסטונן ניגן גם כסולן את הקונצ'רטו בלה מינור מאת באך.
באך כתב כמה קונצ'רטים לכינור .הוא שיכלל צורת הקונצ'רטו והוסיף לו עומק בהשווה לקונצ'טים שהיו ידועים עד אז.
מוסטונן הפליא לנגן ולנצח ביחד.
לסיום וכיצירה המרכזית של הקונצרט נוגנה הסימפוניה דנטה-סימפוניה לקומדיה האלוהית ,בצורה נפלאה.
לסימפוניה שלושה פרקים ובה שלושה נושאים.התופת ,הכור המצרף-אור הכוכבים וטקסט מהמגניפיקט עם מקהלה.
בהתחלת הסימפוניה המוסיקה רועשת בייותר ,עוצמתית ,מאיימת .היא מתארת את סערת הרוחות בתופת.לסיום ציפתה לשמעים הפתעה נעימה ומיוחדת.מקהלת נשים לפי הפרטיטורה צריכה לשיר מרחוק והמנצח העמיד את המקהלות ביציע והן שרו משם.הצלילים שנשמעו נהדר דמו לקולות מהשמיים,עדינים, שקטים ,מאופקים,מקסימים.רעיון וביצוע מעולים שזכו להערכה רבה.
השתתפו המקהלות ששרו ביצירה של אלר.
לסימפוניה ,ליסט כתב שני סיומים אחד דומה להתחלה דהיינו עוצמתי והשני שבוצע הערב.כאשר ליסט שאל את עצתו של וגנר האחרון יעץ לו להשאיר את הנוסח ששמענו.
היה זה קונצרט מאוד מגוון,נהדר ומבוצע טוב מאוד.
בקונצרט הבא של התזמורת ינצח על יצירות ברהמס דניאל אורן .בתכנית הקונצ'רו הכפול לכינור וצ'לו והסימפוניה מס 2.הקונצרט בתא יתקיים ב28.3.18
לראות או לא לראות:ממליץ לשמוע את הקונצרטים שנשארו במסגרת הפסטיבל.כולם יפים,כולם מיוחדים.
נכתב על ידי אלי ליאון-ELYBIKORET 19/2/2018 23/14
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS