1655דבוזאק-רקויאם-תז סימפונית רשל'צ |
1655דבוז'ק-רקויאם-התז הסימפונית רשל'צ.
צילומים-יחצ'ןרקויאם היא יצירה מוסיקלית הכתובה לתמליל ולפיוט של טקסט אשכבהקתולי.
בדרך כלל היא מבוצעת לזכר אדם מת.
התמליל קבוע עם שינויים לא משמעותיים בהתאם לזמן והמקום שהרקויאםמבוצע.
רבים הם המלחינים שכתבו רקויאם.המפורסמים ביותר הם של ורדי,מוצרט,ברליוז ואח'.
הרקויאם הגרמני של ברהמס אינו נחשב ליצירה דתית למרות שהטקסטקתולי.השם רקויאם שפירושו מנוחה, הנה המילה הראשונה של התמלילבלטינית.האופי של היצירה הנו דרמטי וסוער.דבוז'ק כתב "סטאבאט מאטר"שזכה להצלחה גדולה מאוד.
יצירה זו יש לה גם כן אופי דתי קתולי ועוסקת בסיבלה של מריההקדושה.בעקרבות ההצלחה של יצירה זו, דבוז'ק התבקש בהיותו בלונדון לכתוביצירה גדולה בה ישירו זמרים כסולנים ומקהלה בנוסף לתזמורת.
באותה תקופה הוא איבד את בתו וסמוך גם את שני ילדיו ואשתו והחליטלכתוב רקויאם כי באותה תקופה התחילו לבצע את הרקויאמים שנכתבו ,גם באולמותהקונצרטים.
את הרקויאם דבוז'ק כתב חלקו ברוסיה שאיננה ארץ קתולית והוא בוצעב1891 כאשר דבוז'ק ניצח עליו.לרקויאם ששמענו 13 חלקים והוא חולק לשני חלקים עם הפסקהבאמצע.אחד המאפינים ברקויאם זה הוא שלחצוצרה בו יש תפקיד נכבד ובתמליליש שורה האומרת
"חצוצרה תריע בצליל הפלא,בכל קברות הממלכות תקרא לכל להתיצב מולכס הדיין".המנצח על היצירה היה אנדרס מוסטונן, המעולה ,שמוכר היטב לקהלהישראלי כי מסיבות אישיות מקום מגוריו רוב השנה היה עד כה בישראל והוא הופיע כמעטעם כל התזמורות בארץ ,אם לא לומר עם כולן.כרגיל ,הוא הכין את התזמורת היטב וניצח בתנופה רפרזנטטיביתמודגשת על היצירה הנפלאה שזכתה גם לביצוע נפלא תחת ניצוחו.הוא והתזמורת -הסימפוניתהישראלית רשל'צ היו נהדרים.
הוא גם המיסד של הפסטיבל המתקיים כל שנה לכבוד ידידות אסטוניה-ישראל -טלין -תל אביב.היצירה מתחילה בצורה איטית טראגית עם שירת המקהלה בצורה כמעטחרישית כאשר בהדרגתיות המקהלה מרימה את קולה עד שכמעט ומתגברת על נגינתהתזמורת.
המקהלה היתה ענקית והיתה מורכבת ממקהלת האקדמיה למוסיקה ולמחולירושלים עם המנצח סטנלי ספרבר ומקהלת עמק חפר עם המנצח שמעון לבטוב.שירתה היתה טובה מאוד .היתה אחידות בצליל ,היתה שירה קפדנית,ממושמעת דבר שלעתים קשה כאשר משתתפות ושרות ביחד כמה מקהלות שאין קשר הדוק בינהןכל הזמן.
מאחר וביצירה יש קטעים בהם שרים רק גברים או רק נשים היתה חלוקהבולטת בין הקולות הגבריים לנשיים במיקום המקהלה על הבמה.ארבעת הזמרים היו טובים כאשר הסופרן אלה וסילביצקי היתה הטובהוהמרשימה מכולם הן בשירתה הנקיה, החזקה והמעולה והן בשמלתה המיוחדתוהיפה.
קולה היה מאוד נעים,צלול ומרשים בשמיעה. גם הקול הנשי השני -המצו סופרן מוניקה אוולין ליב היה טובמאוד.אפשר לומר כי הפעם קולות הנשיים עלו על קולות הגבריים של הבס פרית וולמןוהטנור אוליבר קוסיק שהיה,לדעתי,הפחות טוב מכולם.היצירה המרשימה בוצעה בצורה מעולה על ידי התזמורת הסימפוניתהישראלית רשל'צ .היא ,כבהתחלה,הסתיימה בשקט ושלוה כיאה לרקויאם דהיינובמנוחה.
הרקויאם ריגש את הקהל שקיבל אותו מאוד מאוד יפה.הקונצרטים הבאים של התזמורת בשם 'לראות את הצלילים'בהם יבוצעוהקונצ'רטו לגיטרה חשמלית מאת גוטפריד ,כמה איטית הרוח מאת טקמיצו והסימפוניה מס 7מאת בטהובן יתקימו בתל אביב ב20.5,ברחובות ב23.5וברשל'צ ב 24 ו 25 למאי. לראות או לא לראות: יצירה עצובה,טראגית וקודרת שיש בה קטעיםתזמורתיים ושירתיים מרשימים במיוחד.לו היתה מבוצעת הפעם עוד, היתי הולך לשמעה פעםנוספת. אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORDPRESS
|