1664הבלט הישראלי-נובה כרמן
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 19/05/18

1664נובה-כרמן-הבלט הישראלי צילומים-יחצ'ן הערב ראיתי במשכן האמנויות בתל אביב את התכנית החדשה של הבלטהישראלי 'נובה כרמן'. הלהקה הוקמה לפני 51 שנה והיתה ידועה כמעלה יצירות בלט  קלאסיות והיה הגוף המקצועי  היחידי שהעלה  יצירות כאלו. הפעם הובלט חרג מדרכו והעלה ,אמנם עפי מוסיקה של יצירהקלאסית,בלט עם סממנים של בלט עכשוי. היצירה 'נובה כרמן ' הכוריאוגרפיה של שרון אייל היתהיפה,מענינת,מבוצעת היטב , אך בכל זאת היתי מעדיף לו הלהקה היתה נשארת ומעלה יצירותקלאסיות  כלהקה יחידה בארץ מסוגה ולא להקה אחת מרבות אחרות המעלות יצירותעכשויות. עם העלאת 'נובה כרמן 'הלהקה ,לדעתי,איבדה את היחודשלה. לאה לביא מנהלת הלהקה אומרת כי הבלט הישראלי, אחת המטרות שלו היאלשמר את הרפרטואר  הבלט הקלאסי כדי להנחילו לדור העתיד. הפעם הלהקה משתפת פעולה עם הרקדנית והכוריאוגרפית שרון אייל כדילחבור בין עולמות וכך נולד הרעיון להוליד יצירה מקורית ונועזת בהשראת האופרה כרמןמאת ביזה. אם  העלאת 'נובה כרמן 'הינה תופעה חד פעמית ולא שינוי בקו שלה,מוכן לקבל זאת ברצון. בביצוע יצירה זו בא לביטוי היכולת הפיזית הגבוהה של רקדני הלהקהאך השילוב עם הבלט הקלאסי לא הורגש מספיק  בביצוע , פרט אולי לכמה מוטיבים מהמוסיקהשל האופרה  שכמובן אינם בלט... עד כה בעולם נעשו כמה נסיונות ליצור כוריאוגרפיה של בלט קלאסיעפ'י האופרה .הראשון הידוע  היה ב1949 כאשר רולן פטי יצר כוריאוגרפיה בה שילב ביןהקלאסי והתנועה המוכרת מהמחול הספרדי. הפעם האחרונה שנעשה שוב נסיון כזה היה של הבלט הסקוטי בשנת 2009עפ'י המוסיקה של שצ'דרין. העיבוד של שרון אייל הנו אמנם עפי רעיון  מהאופרה כרמן ,אך פרטלשינוי המין של כרמן ,אם לא היו הצלילים הספורים מהמוסיקה של ביזה וכמובן השם שלהיצירה,אפשר היה בהחלט לחשוב שזו יצירה אבסטרקטית של מחול מודרני שליצרים,תשוקות,אירוטיקה,מיניות ועוד. אומרת שרון"אני אוהבת לקחת זכרון,רגש,או צורה ולצקת בתוכם משהוחדש'' רעיון יפה וביצוע ותוצאה נהדרים. כאשר אתה רואה ערב של הבלט הישראלי אתה מצפה לחוות חוויה מסויימתואתה מופתע הפתעה טוטאלית  בערב זה וחווה חוויה אחרת לגמרי לא צפויה אךמצויינת. תכנית הערב כללה שתי יצירות.יצירה קצרה 17 דקות 'ביל סולוס' המראה סולני הלהקה המבצעים ריקוד סולו המשתלבים אחד בשני. לו לא הורד המסך בתום היצירה הראשונה קשה היה להבדיל בין שתיהיצירות שדמו אחת לשניה  וברגעים הראשונים נדמה היה לך שזה החלק השני של היצירההראשונה. מה עוד שלא היה כמעט הבדל בתלבושות  ואופי המוסיקה בשתיהיצירות. הכוריאוגרפיה לשתי היצירות נעשתה על ידי שרון אייל . עיצובהתלבושות ב'ביל סולוס' נעשה על ידי שרון אייל וגיא בכר ול'נובה כרמן' ע'י רבקההייטינג ושרון אייל. כאשר המוסיקה בשתי היצירות היתה של אורי ליכטיק. כמעט לאורך כל הערב שלטה המוסיקה האלקטרונית המונוטונית,הקיצביתוהחוזרת על עצמה של אורי ליכטיק. ב'נובה כרמן' עיקר העבודה היא עבודת צוות של האנסמבל  שכאשר כרמןבדמות רקדן מצויין -עומרי משעל  מבצע את קטעי הסולו,מניע את המותן ימינהושמאלה,בסיבוב עדין ותנועות מגרות. ביצירה יש האבקות,יש דו קרב,יש תמונות של העמדת רקדנים נהדרותבעיקר כקבוצה החוזרים בוריאציות שונות בפינות שונות של הבמה. הרבה קפיצות,הרבה ריקוד על המקום,הרבה הקפאות ריגעיות שלהתנועה,הרבה תנוחות של אגן הירכיים,הרבה חזרות. הרקדנים עובדים קשה,משקיעים מאמץ רב.כולם מזיעים וזה מוסיף ליופיהיצירה.כושר הגופני בעיקר של הרקדנים מעולה. כל צוות הרקדנים נהדר אך הצטיינו בנוסף למשעל גם עמית ירדניווולדימיר דורוחין.רוב הזמן הקבוצה היא השלטת הדגש על האנסמבל ,על המקבץ,על התמונהשגוף הרקדנים יוצר.מבנים יפים  החוזרים לאורך כל המחול בוריאציות שונות. מופע זה הנו שינוי קונספט.שינוי קו ,שינוי המטרה דהיינו ליצג אתהבלט הקלאסי .הלהקה מאבדת על ידי כך את היחודיות שלה והופכת לאחת מלהקות המחולהרוקדת בלט מודרני . האם השינוי הזה הנו חד פעמי או תמידי העתיד יגיד.רוב התנועות הן מחול מודרני והבלט הקלאסי זניח.הביצוע  היה מאוד יפה, אך הכל התבצע באור חלש ביותר, אור המתאיםאולי לסצינות רומנטיות אך לא לאורך כל הערב שלא איפשר להתרשם מהביצוע היפה,לראות אתהבעות  הפנים ופיתולי הגוף ולשים לב לכל פרט ופרט במחול. התאורה ,לדעתי,פגמה רבות ביופי הערב הנהדר.(ישבתיבשורות הראשונות וריחמתי על יושבי השורות האחרונות ביציע) מעצב התאורה אלון כהן הלך  בעקבות האפנה החדשה במחול לרקוד בכמעטחושך  ולהתרכז רק במבט הכללי  ולא לשים לב לפרטים הקטנים בריקוד. לראות או לא לראות: למרות כל הנאמר היה זה ערבמקסים,נהדר,שונה,מבוצע היטב,חריג ומומלץ בחום.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון,16/5/2018 23:53


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article53957.aspx