1667תז רשל'צ -לראות את המוסיקה |
1667התז הסימפונית הישראלית רשל'צ-לראות את הצלילים
צילומים-יחצ'ןהקונצרט האחרון ששמעתי בביצוע התז הסימפונית הישראלית רשל'צ נשאאת השם'ראות את הצלילים'.יצא לי באותו שבוע לשמוע גם קונצרט אחר של תז אחרת הנושא את אותושם שהיה מיועד לחירשים.
האם באמת אפשר לראות את הצלילים.בקונצרט האחר ששמעתי ,בקידמת הבמה, הכינו קערה גדולה מלאתמים.
התזמורת ניגנה ורמקול קטן העביר את צלילי התזמורת מעללקערה.
על מסך הוקרנה הקערה ואנו ראינו צורות שונות משתקפות במיםשהועברו למסך.כך ראינו את הצלילים ולכל תו שנוגן כתו יחיד הופיעה צורה אחרת עלהמסך.
אם חירשים 'שמעו' את הצלילים אני בספק.בקונצרט זה של תז רשל'צ נעשה נסיון אחר.הושמעה היצירה "מה אטית הרוח' מאת היפני טורו טאקמיצו-1930-1996ויחד עם השמעת היצירה הוקרן על מסך גדול מיצג וידאו ארט.היצירה ששמענו היתה מאוד מענינת.עדינה ,מוסיקה איטית ,הרגשה שלגלי ים,טבע,גנים יפניים.
היצירה הזו הוזמנה על ידי תזמורת מערבית-הקאמרית הסקוטית בשנת1991 .היא מאוד מלודית וקליטה ביותר.
יחד עם השמעת היצירה הוקרן מיצג הוידאו ארט שחובר במיוחדליצירה.
ראינו גלי ים,מים,,טבע,ורקדן הרוקד במעגלים.ריקוד איטי,תמונותאבסטרקטיות,רקדן'משוכפל' ע"י קלידוסקופ .מיצג מאוד עדין,מאוד מיוחד.מוסיקה יפניתנהדרת.השילוב היה מתאים ביותר.ההנאה היתה שלמה.רעיון יפה,ביצוע נהדר הן של התזמורתוהן המיצג.גם ביצירה השניה ששמענו- הקונצ'רטו לגיטרה חשמלית,לתז כלי קשתוהקשה מאת ירון גוטפריד שגם ניצח על כל הקונצרט,הוקרן מיצג וידאו ארט שהוכן במיוחדליצירה זו.היצירה מיוחדת ,מלאת אפקטים של התזמורת.גוטפריד הוא מנצח,פסנתרן ומלחין מגשר בין המוסיקה הקלאסיתלמוסיקה בת זמננו.
בדרך כלל לא מקובל לבצע בקונצרט קלאסי קונצ'רטו לגיטרהחשמלית.גוטפריד עשה זאת בקונצרט זה.
הוא שילב בין הצליל האקוסטי של התזמורת לבין צליל אלקטרונני שלגיטרה חשמלית.הכונה של התזמורת בשילובים אלו היתה להביא ,מפעם לפעם,לקהלהמאזינים חוויה לא רגילה וחריגה.בכך יש להודות לתזמורת על הכוונה .
גוטפריד עשה בקונצרט זה גם חידוש לא מקובל כאשר חיבר בין צליללתמונה.דבז זה בקונצרט זה קרה שלוש פעמים.הגיטריסט הסולן יונתן אלבלק הביא צליל חדש לגיטרה.הפרק הראשוןשלה -ירח מלא מתאר את הירח שהפך במרוצת הזמן לסמל לטקסים מיוחדים בכלהעולם.לדברי המלחין הקונצ'רטו חובר עקב ההיכרות בין המלחין ונגן הגיטרהאבי סינגולדה שביצע בבכורה את הקונצ'רטו.גוטפריד ממשיך ואומר כי היצירה משלבת ביןגיטריסט "מחושמל' לתז מיתרים אקוסטית.
האוירה של היצירה מאוד דרמטית ומיסטית.היא מענינת ויפה כאשרהוידאו אבסטרקטי מאוד.
הן היצירה והן המיצג היו מענינים מאוד ויפה עשתה התזמורת שמביאהלקהל שלה חידושים ויצירות לא שיגרתיות.נגינת הסולן היתה נהדרת.סאונד הגיטרה נוגן בכוונה לא נקי כדילחדש וכדי שהמאזין ישמע צליל אחר של הגיטרה החשמלית.אכן זה היה מעניןמאוד.
ביצירה זו המלחין נתן אפשרות לסולן לאלתר קצת בקטעים מסויימים שלהיצירה דבר שהביא רק ברכה ליצירה.
גם ביצירה זו היה שילוב בין הצלילים של התזמורת לבין תמונתהוידאו-המיצג.לסיום הקונצרט נוגנה הסימפוניה מס 7 של בטהובן..
התחלת הפרק הראשון התחיל בצורה איטית יתר על המידה אך בהמשךהגיע התזמורת במהרה לקצב המקובל והדרוש.
האיטיות בהתחלה לא איפשרה להרגיש את יופי הצלילים הראשונים שלהסימפוניה.הכוונה במיוחד לכלי הנשיפה.בפרק השני הוקרן גם מיצג שנעשה עפי מכתב אהבה שבטהובן כתב אך לאשלח.
פרט להתחלת הסימפוניה היה זה ביצוע מאוד יפה שלהסימפוניה.
הוידאו לא הפריע למוסיקה היפה אך גם לא הוסיף להדבר.הוידאו ארט נעשה על ידי יעל תורן והיה מרתק ביותר ועשוי היטבומענין אך ,לדעתי,לא עזר בהרבה 'לראות את המוסיקה.'לראות או לא לראות:קונצרט מיוחד עם חידושים,ביצוע נהדר שכלל גםמוסיקה יפה שלא שומעים כל יום.מומלץ.נכתבעל ידי elybikoret-אליליאון , 21/5/2018 11:14 אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן
Word press
|