1671דידו ואניאס-פרסל-ביקורת אופרה |
1671דידו ואניאס-הנרי פרסל-האופרה הישראלית
צילומים-אלי ליאוןהאופרה הישראלית מעלה כעת על בימתה את אופרת הבארוק "דידוואניאס"מאת האנגלי הנרי פרסל. זאת הפעם הראשונה שאופרה בארוקית זו מוצגת על בימתהאופרה הישראלית בשאול המלך.
קדמו לכך שלוש הפקות של האופרה כאשר הראשונה היתה בשנת 1985בתיאטרון הקאמרי בבנינו הישן ברח דיזנגוף.
הופעה זו נחשבת להופעה הראשונה של האופרה הישראליתהחדשה.
בפעם השניה הוצגה האופרה ב2005 כשיתוף פעולה בין האופרה סטודיושל האופרה הישראלית עם האופרה של שטוטגרט.
בפעם השלישית היתה ב2008 כאשר להקת מחול -סשה וולץ העלתה אתהאופרה שהעלילה התרחשה בתוך בריכה שקופה מלאת מים כאשר רקדנים וזמרים שחובה.
ההפקה הנוכחית מקורה ברואן נורמנדי שבצרפת אך כל המשתתפים הפעםישראליים כולל האקרובטים ואפשר לומר כי זאת הפקה טהורה ישראלית.
הבמאים ,הכוריאוגרפים המעצבים והתאורה אינםישראליים.
נחום טייט כתב את הליברית בעקבות ורגיליוס.
האופרה הוצגה בפעם הראשונה בלונדון בשנת 1689 דהיינו לפני כ 350שנה.
מנצח על האופרה הנו איתן שמייסר שהנו ראש הצוות המוסיקלי באופרההישראלית ומנצח המקהלה.
שלא כרגיל הפעם מלוה את האופרה לא התזמורת הסימפונית ראשון לציוןשהיא התזמורת של האופרה אלא תזמורת ברוקדה המנגנת בכלים מהתקופה.
ברך כלל באופרה הישראלית לא מציגים אופרות בארוק ולמרות זאת הפקהזו זוכה להצלחה גדולה ביותר והקהל יוצא נלהב ממנה.
האופרה קצרה נמשכת כ80 דקות ללא הפסקה.
התוכן בקיצור הוא שמלכת קרטגו דידו מאוהבת באניאס והיא מקבלת אתהצעת הנשואין שלו.מכשפה שהפעם הנו מכשף-גיא מנהיים רוצה להכשיל את הנשואין ודידוחושבת שאניאס רוצה לעזוב אותה כי הוא מפליג .למרות שהוא חוזר דידו שבורת לב וטובעתבים.
באופרה משתתפים 7 אקרובטים שהם בדרך כלל קבועים ומשתתפים בכלההפקות בעולם אך הפעם כולם ישראליים שאומנו במיוחד כדי להשתתף באופרה זו.זאת הפעםהראשונה שהבמאים עובדים עם צוות רקדנים וליצנים שאינם שייכים ללהקה הקבוע.
האקרובטים עושים עבודה מאוד יפה ומוסיפים רבות להצלחתהאופרה.הבמאים שהם בעצמם פנטומימאים -ססיל רוסה וז'וליאן לובק השתדלווהצליחו שגוף האקרובטים והרקדנים ידבר ביחד עם השירה.
יש ביטוי גופני אקספרסיבי מאוד.תוספת זו של אמני גוף הוסיפה רבותלאופרה זו.
הבמאים הם גם הכוריאוגרפים והמעצבים כאשר מעצב התאורה הוא מרקגינגולד.ראינו הבדל גדול בריקוד הבארוקי לריקוד המוכר לנו הן בגלל הלבושוהעקבים הגבוהים בברוק ,הן בגלל התנועות השונות המעודנות יותר מאשר בריקוד המוכרלנו.לגבי השירה שהיתה מעולה ועל טהרת הישראליות אפשר לומר שהיתה שונה מהשירה באופרות של ורדי ,דוניצטי ואחרים.
ענת צ'רני בתפקיד דידו היתה מעולה.יש לה קול חזק,עדין,נקי ביותרוהתפקיד התאים לה מאוד.
עודד רייך היה טוב מאוד בתפקיד אניאס.
יניב דאור כ'רוח'הצטיין כקונטרה טנור האופיני בשירתהבארוק.
היום קול טבעי גברי גבוה זה נדיר ביותר בעולם ויש בו כ20 זמריםעם קול כזה כאשר בארץ יש לפחות ארבעה.
גיא מנהיים בתפקיד המכשף ומלח הפך למרכז כאשר היה על הבמה.תפקידוביצוע מעולים.
עוד השתתפו דניאלה סקורקה כבלינדה,מורן אבולוף כאישה השניה,טליקצב כמכשפה ראשונה וניצן אלון כשניה.מקהלת האופרה שהפעם מוקמה בפיט כאש הגברים בצד ימין והנשים בצדשמאל היו טובים מאוד.
המנצח שלהם שהיה גם מנצח האופרה הוביל אתההרכב כולו ביד בטוחה והצלחתו היתה הצלחת כל ההפקה של האופרה.השירה היתהבאנגלית.
הבארוקדה המעולה ניגנה בהרכב מוגבר כאשר חלק מהכלים היו כליםמהתקופה.הפקה יפה.אופרה מיוחדת שאנו לא רגילים בדרך כלל לשמוע,הקהל קיבלאותה מאוד מאוד יפה.
נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,3/6/2018 22:31 לראות או לא לראות:מומלץ בפה מלא לראות ולהנות.
האופרה תוצג עד כולל11.6 אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן
Word press
|