Subject: 1695קוריאה-מחולעכשוי1695קוריאה-מחול עכשוי מקוריאה,
צילומים-יחצןהערב היה המשך לעונה הבינלאומית תל אביב דאנסהמתקיימת במרכז סוזן דלל בתל אביב שתמשך עד סוף אוקטובר. בעקבות שיתוף הפעולה ביןהמרכז למכון קוריאה לקידום מחול עכשוי ,ראיתי להקה מקוריאה בה בוצעו ארבע יצירותזוכי פסטיבל הכוריאוגרפיה הבינלאומית בסיאול.הלהקה מקצועית מאוד,חביבה ביותר וזכתה מיד לאהדתהקהל.היא הציגה יצירות המשלבות את הריקוד המודרני על רקע מוסיקה קוריאנית מסורתיתהמשלבת בתוך הריקוד המודרני תנועות אופיניות לריקוד הקוריאני המסורתי.לקוריאה הדרומית כ52 מליון תושבים ובה כ40-50 להקותמחול גדולות וסה'כ כ100 מוסדות העוסקות רק במחול.
רוב הרקדנים הם בוגרי אוניברסיטאות עם תוארים שוניםכולל מחול.היצירות שראינו הערב נבחרו על ידי מרכז סוזן דללכאשר מנהל המרכז ביקר בקוריאה.בכל אחד מארבע היצירות שראינו היה שילוב בין הריקודהמודרני לריקוד הקוריאני המסורתי.כך עובדים היום כמעט כל הכוריאוגרפיםהקוריאניים.בכל יצירה יש משהו קוריאני ובכל ריקוד גם מוטיב קוריאני.עד שנות ה60 של המאה שעברה הריקוד הקוריאני הנפוץהיה הריקוד המסורתי.אישה בשם וונסון יוק ביקרה אז במערב וספגה את תרבותהריקוד המערבי.כאשר חזרה לקוריאה התחילה להרחיב את התנועה בריקוד הקוריאני כדי לקרבאותו לריקוד המודרני.היא קיבלה את תאר החיבה "האמא של המחול המודרניהקוריאני'.מאחר והערב נבחרו יצירות מאת כוריאוגרפים שונים היתהלצופים אפשרות של גיוון הן בטעם והן בצבע של הריקוד.ראינו את דקאוק חון ריי שהוא סיפור על הדממה ,הטינהוהצער.רקדו אותו 8 רקדניות
הריקוד התחיל שוב הפעם בכמעט חושך ותרועהארוכה.
כל הרקדניות התקדמו בצעדים איטיים אל קידמת הבמהכאשר האור מכוון אל הרגליים בלבד.המוסיקה חזרה על עצמה .התנועות איטיות כאמור והן לאהיו רבות וריקוד היה כמעט במקום אחד.
התלבושות מכנסיים וחצאיות בכחול כהה.
כל הרקדנים עם פנים חתומות רציניים.המוסיקה רציניתוכאמור חזרה על עצמה.
המוסיקה דמה לרעש של מכונות תעשיה.
כולם רוקדים במרחק מה אחד מהשני ,אין מגע ,איןנגיעות .יש בדידות.המוסיקה יצרה מתח ומסתורין.
כוריאוגרפיה רצינית ביותר.כל רקדן רוקד אינדיבידואלית ובתנועות שונות שאינןדומות לתנועות שאר הרקדנים.
אין בו השתוללות או תנועות חריגות.
ביצוע יפה שכלל תנועות בהרמות ידיים,עוותיגוף,תנועות ראש.לקראת הסיום עוצמת המוסיקה מתגברת אך הרקדנים עומדיםכמעט במקום.
פתאום המוסיקה נפסקת .רקדן מפרפר עלהרצפה.
כולם נופלים.כל שאר הריקודים עולים עליו ביופיוענין.הריקוד השני היה מקסים
3 רקדניות אחת מחזיקה שלד של מטריה ללא הבד.מוסיקההכי קוריאנית ששמענו כל הערב.ריקוד איכותי ביותר.עדין,יצר צורות יפות.ריקוד מודרניעם תנועות של המזרח .מאוד מענין,אמנותי.תנועות איטיות מדודות למרות המוסיקה העליזה והקיצבית.
המטריה הוסיפה רבות ליופי הריקוד.ריקוד נוסף היה של רקדן סולן הרוקד עם שולחןקטן-שרברב .הוא יושב עליו ,מסובב אותו, נכנס בתוכו , שוכב עליו, רוקד עליו עם שתיאצבעות ידיו ועוד.
תנועות לא צפויות,תנועות מענינות.אורגינליביותר,מבוצע מצויין.עבור הריקוד האחרון מכניסים מכשיר מסויים העושה רעשמיוחד וחלילןארוך.ארבעה רקדנים בשחור עם מכנסיים ושמלה עליהם.מוסיקהאורגינלית.תנועות לא מערביות.הקוריאנים מאמינים באיזון בריקוד.
הדבר המאפיין את המחול הקוריאני הנה עבודת הידיים-השליטה הכמעט מוחלטת בתנועות הידיים.מאפיין נוסף הנו שימוש בראש בתנועותיו שמסמלות את הכח של האל.הערב היה מענין ביותר ,מגוון ומבוצע היטב.לראות או לא לראות:מענין ,מגוון,יפה,מיוחד .כן לראות.נכתבעל ידי elybikore-אלי ליאוןt ,30/8/2018 23:12 אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORDPRESS
|