1725תזנתניה הקאמרית הקיבוצית-עולמו הקסום של אלבז
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 15/01/19

1725תז נתניה הקאמרית הקיבוצית-עולמו הקסום של אלבז צילומים-טל פלג.תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית הנה תזמורת מעולה שבכל קונצרט היאמפתיעה את קהלה בתכנית חריגה,מיוחדת ולא מקובלת כסטנדרט בתזמורות הארץ. .הפעם בקונצרט מס 3 של העונה היא הגישה בקונצרט אחד 14 יצירות ,אמנםקצרות ברובן ,מאת 10 מלחינים שונים וכל זה תחת הכותרת "עולמו הקסום של מאסטרואלבז'..אכן היה זה עולם קסום של מוסיקה שלא שומעים כל יום ולדעתי לרוב הקהלהיתה זו מוסיקה ששמע בפעם הראשונה ואני מקוה לא בפעם האחרונה. מה לא שמענו בקונצרט זה.היה בו קצת מכל דבר החל במוסיקה קלאסית קלהכפתיחה לאופרטה 'הרוזנת מריצה 'מאת אמריך קלמן ובהמשך בביצוע נהדר של הנגן הראשוןשל התזמורת גלעד הילדסהיים שניגן בוירטואוזיות,ברגש ובטכניקה נהדרים את הנעימותהצועניות של סרסטה.לאחר מכן שמענו את מארק אליהו שניגן בכלי פרסי עתיק בשם 'קמנצ'ה' שהנוכלי שנאמר לנו שהוא דגם פרסי עתיק ונפוץ ביותר שממנו התפתח בסופו של דבר הכינורשאנו מכירים היום. היה זה קונצרט ששילב מוסיקה קלאסית מערבית -אותה אנו רגילים לשמוע-עםמוסיקה מזרחית ופסיבדו מזרחית. היצירות שאליהו ניגן היו כולן פרי עטו וכן של אביו פרץ. .נגינתו היתה מעולה .אלהיו נחשב לנגן הטוב ביותר בארץ בכלי זה. .לכלי צליל מאוד יפה וחזק כי כנראה השתמשו במגבר..זהו  כלי קשת פרסי בעל ארבע או חמישה מיתרים שמשתמשים בו בנגינתמוסיקה פרסית ,אתנית בעיקר ,ונפוץ בפרס ובמזרח התיכון. .מנגנים בו באמצעות קשת רופפת שאפשר לכוון את רמת המתח של הקשת תוך כדיהנגינה.שליטתו של אליהו בכלי היתה מושלמת וצלילו היה מאוד ערב אפילו לאוזןמערבית..מנגנים בישיבה כאשר הברך משמשת כמשען בזמן הנגינה. .תיבת התהודה של הכלי עגולה ובדרך כלל בכפרים משתמשים בדלעת כדי ליצוראותה.. כאמור כלי זה הוא הדגם הקדום של הכינור המערבי של היום. .אלבז שלט היטב בתזמורת שלא כל כך רגילה לנגן את מה שהיא ניגנה בקונצרטזה. .אלבז תמיד מפתיע בבנית תכנית לקונצרט ומשמיע יצירות ומלחינים שלאידענו שקיימים ושכדי לנו לשמעם ולהכירם..עוד שמענו בקונצרט  נעימת עם פרסיות-שאנם,יצירה של יבגני לויטס שהתמנהלמלחין הבית של התזמורת ,בשם סימפוניה לכלי קשצת .זאת יצירה בת 15 דקות יצירהמודרנית שלא התחברתי אליה ..שמענו גם יצירות קלאסיות הנחשבות כמערביות כגון המחולות הרומניים שלבלה ברטוק ומחול הכורדים מאת חצ'טוריאן . .אלהיו בניגנתו לא ישב בשקט בזמן שניגן אלא הניע את ראשו וכל גופובקצב המוסיקה שניגן.הוא גם שר ללא מילים . .היתה זו מוסיקה מענינת וכלי מענין..רוב המוסיקה ששמענו היתה מוסיקה לא מוכרת לרוב הקהל אך הוא נהנה  ממנהומכל הקונצרט.עוד שמענו חמש מיניאטורות לכל קשת מאת סולחן צינטסדזה יצירה בה חמשתהפרקים שלה נכתבו בזמנים שונים וסדר השמעת הפרקים המקורי לא ידוע .כל מנצח יכוללבחור לנגן את הצירה בסדר הפרקים לפי הבנתו ורצונו .הקטע המאוד מוכר  ומפורסם הנו סוליקו שאנו מכירים כשיר רוסי עממי אךכנראה לא כך הוא הדבר . שמואל אלבז ידוע גם כאשף נגינה של מנדולינה והפעם הוא ניגן כסולן אובדואט עם אליהו בחלק מהיצירות ששמענו . היה זה קונצרט לא שיגרתי . ערב של מוסיקה קלאסית מערבית עם מנגינותמזרחיות עם כלי מיוחד .היה זה ערב שצריך אומץ כדי לשבצו בקונצרט רגיל של מינויים וטוב עשתה התזמורת שכללה אותו בסידרת המינויים שלה כי לקהל של המוסיקה הקלאסית אין הזדמנויות רבותלשמוע מוסיקה מתרבויות אחרות פרט למוסיקה המערבית.לראות או לא לראות;כל מי שלא שמע קונצרט זה הפסיד בגדול.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,10/1/2019 08:16 .


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי


 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article55160.aspx