1728תז הבארוק ירושלים-פאר הבארוק היהודי |
1728תז הבארוקירושלים-הבארוק היהודי
צילומים-טל פלגאתמול שמעתי באולם צוקר בתא קונצרט של תז הבארוק ירושליים.התכניתנקראה-הבארוק היהודי.אחרי תקופת הרנסנס ולפני התקופה הקלאסית אנו מציינים כתקופת הבארוק דהיינו ביןהשנים 1600-1750.
בתקופה זו חוברה מוסיקה שאנו מכנים אותה מוסיקת בארוק.
מוסיקה זו היא בעצם מה שאנו מכנים מוסיקה קלאסית שנכתבה בתקופת הבארוק.
זאת מוסיקה שיש לה מקום נכבד בהיסטוריה של המוסיקה הקלאסית ומבוצעת עדהיום.
אנו מכנים מוסיקה זו כמוסיקת בארוק רק מתחילת המאה ה20 .היה ויכוח עד שנותהשישים במאה שעברה האם באך או סקרלטי ואחרים הם מוסיקת בארוק.
רוב היצירות הנחשבות היום כבארוקיות נכבו כמעט בתום התקופה.מוסיקת הבארוק מנוגנת היום ע'י רוב התזמורות אך יש תזמורות המנגנות רק מוסיקתבארוק וחלקן בכלים האותנטיים בהם ניגנו את היצירות אז.אחת התזמורות בארץ המנגנת כמעט רק מוסיקת בארוק היא תזמורת הבארוקירושלים.
זו תזמורת שנוסדה לפני כ30 שנה ע'י פרופ' דוד שמר המשמש לה כמנהל מוסיקלי עדהיום.
היא היתה התזמורת הראשונה שניגנה מוסיקת בארוק בכלי נגינה תקופתיים ובביצועוטכניקות כפי שהיו אז.לעומת מוסיקת הבארוק שכאמור מנוגנת בכמעט כל התזמורת כאן, מוסיקת הבארוקהיהודי שהיא מוסיקה של מלחינים יהודיים מתקופת הבארוק או מוסיקה על נושאים יהודייםשנכתבה ע'י לא יהודים כמעט,כדי לא לכתוב, אף פעם לא מנוגנת בארץ.טוב עשתה תז הבארוק ירושלים שהשנה חוגגת30 שנה להיוסדה ,שכללה באחד הקונצרטיםהסידרתיים שלה קונצרט בשם'פאר הבארוק היהודי'.
בקונצרט זה ששמעתי אמש הושמעו יצירות מאת מלחינים יהודיים או לא יהודיים שכתבועל נושאים יהודיים.
מוסיקה זו כמעט ולא היתה ידועה ולא נוגנה.באמצע המאה ה20 חוקר ישראלי בשם ישראל אדלר התחיל לחקור את מקורות המוסיקהבקהילות היהודיות באירופה וחשף חומרים מוסיקליים יהודיים במקומות שונים כגוןהולנד,איטליה,צרפת,גרמניה ועוד.
הוא הקים מרכז לחקר המוסיקה היהודית.
בשנת 1978 בבוסטון הוקלט מבחר מבין היצירות שאדלר ערך .חלק מהן שמענובקונצרט.מוסיקת הבארוק היהודי היתה מאוד מוגבלת וכללה בדרך כלל מוסיקה לטכסי בריתמילה,חנוכת בתי כנסת ועוד ובאמסטרדם נמצאה מוסיקה כזו ששימשה לטכסי הקדיש,פיוטיםוקדושה.רוב היצירות ששמענו בוצעו בביצוע בכורה עולמי .
שמענו בין השאר 'קנטיקום אבראיקום מאת לואי סלדין מסוף המאה ה17.
היתה זו מוסיקה יפה,שילוב יפה בין קולות ארבעה הסולנים שהווו רביעיה מקסימה עם קולות טובים ונקיים.
נגינת התזמורת בכל הקונצרט היתה מעולה
הסולנים קלייר מגנאג'י-סופרן שרה בקול מאוד יפה וסילסולים נקיים ביותר.שמענו עוד מנגינות מתוך פנקסי החזנים של אמסטרדם מהמאה ה18.
יאיר פולישוק עם קול הבאס החזק והיפה שלו הרשים את השומעים.
b
יצירה מאוד מלודית היתה הקנטטה להושענא רבה משנת 1732
כמו כן שמענו את 'כל הנשמה'מאת כריסטיאנו ג'וזפה לידרטי הלא יהודי ועוד.אלון הררי-קונטרטנור והטנור דורון פלורנטין היטיבו לשיר.אמנם המוסיקה שנוגנה היתה קצת מונוטונית אך היה זה קונצרט מענין שעשה לשמועיםהכרה עם יצירות הקשורות ליהדות בתקופת הבארוק שאף תזמורת לא משמיעה בקונצרטיםהרגילים שלה.היה זה קונצרט מענין,טוב,בביצוע נהדר.
טוב היה לדעת שקיימות יצירות בארוק יהודי וטוב היה לשמוע אותן לפחות פעםאחת.לראות או לא לראות;לו היו קונצרטים נוספים על אותו נושא היתי ממליץ לאוהבימוסיקת בארוק ללכת ולשמוע.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,15/1/2019 12:16 הקונצרט הסידרתי הבא מס'4 של התזמורת בשם 'מוסיקה מסן מרקו יהיה ב17 בירושליםו18 לפברואר בתל אביב במסגרת פסטיבל מוסטונן. אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן
Word press
|