1742טוסקה-פוציני-האופרה הישראלית |
1742טוסקה-האופרה הישראלית
צילומים-אלי ליאון.הערב התקיימה בתל אביב הבכורה של האופרה טוסקה מאת ג'קומו פוצ'יני.
בניגוד לאופרה הקודמת שהוצגה באופרה הישראלית-נשף המסכות מאת ורדי שהוצגהבבימוי חדשני עכשוי,ההפקה של טוסקה הפעם היתה העתק מדוייק מהאופרה שהוצגה לראשונהברומה בשנת 1900.בפעם האחרונה הוצגה האופרה בארץ ב2017 במסגרת מופעי הפארק של עתא והאופרהבפארק הירקון.על בימת האופרה בתל אביב היא הוצגה לפני כ10 שנים באותו ניצוח של הערב-דניאלאורן שניצח גם על ההפקה במצדה בשנת 2015.אופרה זו הנה אופרה שנכתבה בתקופת הוריזמו ששלט באיטליה בעיקר באופרההאיטלקית ובמידת מה גם באופרה הרפתית בסוף המאה ה19 ועד תחילת המאה העשרים.
זרם זה התמקד באנשי יום יום -פשוטי העם ולא בבני האצולה ובסיפורים הירואיים.זרם זה שירת היטב את הדראמה באופרה כי העלילה ,זרימת העלילה היתה קלה יותר מגובשתיותר ולא עוד קטעים קטעים.
פוצ'יני לא היה עיקבי בהצגת אופרות המראות זאת והציג גם אופרות שלרוזנים,מלכים ואגדות עתיקות-דוגמה-טורנדוט .
פוציני כתב 12 אופרות וכמעט בכולן יש אישה חזקה,אישה עוצמתית.
כזו הנה גם טוסקה שהיתה החלטית,חזקה,מסתדרת כל הזמן ובכל מצב,אישה דתיה שהיתהמוכנה לעשות גם דברים לא כל כך מקובלים לאישה כמוה למען האהבה.האופרה טוסקה הנה דראמה מוסיקלית בה תפקיד נכבד לתזמורת.היא היא היוצרת אתהאוירה הדרמאטית והמוסיקה בה באה כדי לבסס את הדראמה.
האופרה מוצגת לעתים קרובות בכל האופרות בעולם ובמהלך ההפקות השונות קרו כמהמקרים פיקנטיים ומשעשעים .
באחת ההפקות כאשר טוסקה קופצת למים בנהר כדי להתאבד אחרי שהרגה את מפקדהמשטרה שהתחיל איתה,במקום ליפול על מזרון כמקובל,שמו לה טרמפולינה והיא עלתהוירדה " כמה" פעמים לעיני הקהל.בהפקה אחרת כאשר מוציאים להורג את קוןרדוסי באחד הרובים היה כדור חי אמיתי שלמזלו של הטנור פגע ברגלו ולא הרג אותו.
מספרים גם שהזמר הישראלי גבי שדה ,אם היו צריכים לירות בו בעלילה ,היה בודק כלאקדח או רובה לפני כל הופעה.דניאל אורן המנצח בעל התואר רב מנצחים הוציא מהתזמורת צלילים דרמאטיים מרגשיםומעולים שתרמו רבות להצלחת ההפקה.
בכלל באופרה זו למוסיקה של פוצ'יני והתזמורת חשיבות רבה בעיצוב העלילה והצלחתהאופרה.היא איננה רק מלווה אלא גם חלק מהעלילה.הבימוי של אלסנדרו טאלבי היה טוב ,קצבי ומענין גם בסצינות הקאמריות שהשתתפובהן סולן יחיד או צמד בדואט שהיו רבים באופרה.התפאורה כאמור היתה העתק מהתפאורה של ההפקה הראשונה והיא והתלבושות עוצבו עלידי אדולפו הוהנשטיין.השחזור של התלבושות נעשה על ידי אנה ביאג'וטי ןהתפאורה ע'יקרלו סאבי.בתפקיד טוסקה הופיעה בבכורה שראיתי יאנו תמר מג'אורג'יה .היא היתה טובה מאוד,הראתה את הרגשות השונים במשחקה המצויין וקולה החזק אך בטונים הגבוהים שירתה נשמעהלעתים כצעקה.הברון סקרפיה -סבסטיאן קטנה-ראש המשטרה היה מצויין.יש לו קול בריטון נעים ביותר,משחקו היה מצויין ומבין שלושת הסולנים הראשיים נהנתי הכי הרבה משירתו ,אךכמובן דבר זה הנו טעם אישי בלבד.קווארדוסי -גוסטבו פורטה היה טוב .הוא מוכר היטב לקהל הישראלי מהופעותיו הרבותהמצויינות בארץ בהן נהנתי ממנו יותר מאשר בטוסקה.השתתפו גם זמרים ישראליים רבים שהיו טובים ובהם ולדימיר בראון כשמשהכנסיה,שהיה מצויין כתמיד,איתן דרורי ועודד רייך,לירכי בן דוד ונח בריגר.למקהלת האופרה עם המנצח איתן שמייסר. הפעם לא היה תפקיד גדול אך הופעתה היתהטובה מאוד.
כן השתתפה מקהלת צעירי מורן עם מנצחת כרמל עמית שמשתתפיה היו חביביםביותר.התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ היתה מעולה.הרגשנו את הדראמה המוסיקליתבנגינה היטב.התרגום כרגיל היה של ישראל אובל המצויין היה קריא בקלות ללא משפטים מסובכים אומילים לא מקובלות שמקומם לא בכיתוביות כי הן מעכבות את הקריאה ולא משאירות זמןמספיק לראות את המתחרחש על הבמה.לראות או לא לראות;מוסיקה יפה,ביצוע יפה,אופרה מפורסמת וידועה שאין לי אלאלהמליץ לראותה בבטחון שההנאה תיהיה שלמה.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,28/3/2019 23:52 אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן
Word press
|