העסק הוא את/ה - תדמית העסק שלך היא בעצם התדמית שלך
נכתב על ידי: ג'ני פרמינגר
תאריך: 26/07/09

העסק הוא את/ה - תדמית העסק שלך היא בעצם התדמית שלך

מטרת כל עסק היא ליצור תקשורת טובה בין הנהלה לבין העובדים, להגיע ללקוחות ולשמור עליהם וליצור מוניטין טוב לאורך זמן, כאשר הדבר יכול לבוא לידי ביטוי ברמה המקומית והגלובלית. במילים אחרות, מדובר בארבע רמות מקבילות שמתקיימים ביניהם יחסי גומלין. ראשית, תקשורת טובה בין העובדים לבין עצמם ובינם לבין ההנהלה מעלה את היעילות ואת האפקטיביות של העבודה ויוצרת אווירה חיובית ותומכת. חשוב מאוד שהעובדים יבינו את המטרות של העסק ואת ההגיון העומד מאחוריו וגם מאחורי ההחלטות השונות, כי שביעות הרצון שלהם היא בעצם גם שביעות הרצון של הלקוח. זאת מפני שהעובדים הם השגרירים הישירים של בעלי העסק. אם הם מתלהבים מהעבודה, מרוצים מתנאי ההעסקה שלהם ומכבדים את החברה ואת העובדים בראשה הם ישמחו להעביר את הבשורה הזו הלאה לחוג המכרים שלהם ובכך יתרמו למוניטין של החברה, יגדילו את מעגל הלקוחות, ובסופו של דבר את רווחי החברה. לכן, בעצם הדאגה לרווחה של העובד לא ניתן להגדירה כמותרות, אלא כחלק בסיסי מפעילות החברה. במילים אחרות, תרבות עסקית מעצימה שמטיבה עם העובד הינה משמעותית לצמיחת החברה ולהצלחתה. לכן, חשוב לפתח תשומת לב לצרכיו ולרצונותיו של העובד ולהיענות להם אם הדבר אפשרי.

שנית, תקשורת טובה עם הלקוח היא הבסיס שעליו מושתת העסק. כלומר, אם לעסק לא יהיו לקוחות מרוצים שיצדיקו את קיומו אז לא תהיה לו סיבה להתקיים. לכן, שרות טוב ללקוח ותשומת לב לצרכיו ולרצונותיו חשובים ביותר. יחס מסוג זה בא לידי ביטוי במענה מכובד וסבלני לכל בקשותיו. לקוחות שאינם שבעי רצון יוצרים עומס על העסק ופוגעים במוניטין שלו, לחלופין לקוח מרוצה הינו שגריר נאמן שעוזר להרחיב את מאגר הלקוחות ולשמור על אליה שכבר קיימים. חשוב מאוד להמשיך ולתגמל את הלקוחות הותיקים על נאמנותם ולהציע אופציות נוספות ללקוחות שתרם הצטרפו כדי לשכנע אותם בכדאיות הדבר. במילים אחרות, כבוד ללקוח וגלוי עניין אמיתי ברצונותיו הוא המפתח לתקשורת חיובית ולשמור מעגל הלקוחות.

שלישית, העסק מעוניין ליצור שם ויוקרה חיוביים לאורך זמן. הכוונה היא להד שמאפשר לעסק לקבל הערכה וכבוד מהסביבה כמקום שכדאי להשתייך אליו ולעשות איתו עסקים. רושם כזה נבנה לאורך זמן ורגיש לתכנים שעשויים לפגוע באמינותו, והם יכולים לבוא מפי העובדים, הלקוחות, הספקים והמפיצים.

זאת אומרת, שתרבות עסקית חיובית ויחס מכובד כלפי הלקוחות ובעלי המקצוע שאיתם העסק בא במגע תורמים בצורה משמעותית למוניטין חיובי של העסק לאורך זמן ברמה המקומית והגלובלית. כך הוא מתחיל לבלוט מבין העסקים ברמה המקומית והארצית, וכהשלכה מכך יש לו סיכוי רב יותר לקבל מקום מכובד גם ברמה הבינלאומית.

הרמה הגלובלית חשובה מאוד לחברות בינלאומית ולחברות שמעוניינות להרחיב את פעילותן לחו"ל, ומתבססות על התדמית שלהן בארץ המוצא כדי לבסס את השם שלהן גם מחוץ לגבולותיה. במסגרת זו ישנה חשיבות רבה לתשתית חיובית ואוהדת בארץ המוצא כבסיס להמשך הרחבת הפעילות. כאן כדאי לפתח רגישות לפערים הבינתרבותיים ולהתאים את המוצר החדש ליעד מאחר שהתרבות המקומית מחייבת שינויים כדי להתאקלם במקום החדש. כלומר, יש צורך להיות רגישים לצרכים ולרצונות החדשים של העובדים, של הלקוחות ושל בעלי המקצוע שאיתם העסק בא במגע. במקביל, יש לדבר בשתי שפות האחת בינלאומית ומקובלת בין אנשי העסקים בכל העולם, והשנייה הינה מקומית בהתאם למקובל חברתית תרבותית במקום מסוים.

אולם, הנקודה החשובה ביותר שיש לשים לב אליה ובלעדיה כל העניין ריק מתוכן היא התדמית של המנהלי העסק, כי הם הרוח החיה מאחורי הפרויקט, ואם הם לא יהיו שלמים עם עצמם, ולא ידעו מה הציפיות המדויקות שלהם ומה הם משדרים לסביבתם לא ניתן יהיה להזיז דבר. דהיינו, לפני בניית העסק ופניה לקהלי המטרה יש צורך לזהות את נקודות החוזק ואת נקודות החולשה של בעלי העסק כדי שניתן יהיה לעבוד עליהן ולהקרין את התדמית הרצויה לסביבה הקרובה והרחוקה. הדבר בא לידי ביטוי במודעות עצמית, בשליטה מלאה בתקשורת הבלתי מילולית (הופעה חיצונית, שפת הגוף והקול) והמילולית (המסר המילולי) ובהתנהגות ובהתנהלות ברמה היומיומית. הכוונה היא, שהמסר המועבר באמצעות שפת הדיבור חייב להיות מקביל להופעה החיצונית, לשפת הגוף ולשימוש בקול, וההתנהגות צריכה לשדר כבוד והערכה לכל אדם באשר הוא. עמידה בכל אלה תשדר נוכחות בטוחה וחזקה בשטח, סמכות ואמינות, ואלה בתורם יצרו אמון והערכה מצד הזולת. מכאן, שכל עסק חייב להיות קודם כל בנוי על התדמית של בעלי העסק כתשתית איתנה ובלתי מעורערת לקיומו.


 
אודות המחבר

ג'ני פרמינגר יעוץ תדמית ותקשורת

052-5655815

www.jptadmit.com

 

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article5624.aspx