1799תז.רשל'צ-קורסקוב,טאןדון |
1799תזמורת רשל'צ-קורסקוב,טאןדון
צילומים-אלי ליאון
שמעתי אמש קונצרט שכלל שתי יצירותמאוד מפורסמות וידועות ויצירה לא מוכרת בכלל.
לתזמורת תמיד תכניות מענינות ותמידכוללות מהמפורסם ומהחדש המענין והחריג.
בקונצרט שמענו שתי יצירות מאתרימסקי קורסקוב.הראשונה היתה הקפריציו הספרדי.
זאת יצירה מאוד מלודית וידועהשנוגנה מאוד יפה תחת שרביטו של מוהאי טאנג מסין.
המנצח מאוד מפורסם במערב ואחתמטרותיו היא להפיץ את המוסיקה הסינית במערב וכן את מוסיקת המערב בסין.
מה שלא מצא חן בעיני בביצוע היהשהמנצח לקח בחלקים רבים ביצירה ,טמפו קצת יותר איטי מהמקובל ,שהפך את היצירהלרומנטית יותר אך לעומת זאת מאבדת את השובבות,הרעננות והברק שלה.
היצירה נקראה עם כתיבתה 'פנטזיהלכינור על נושאים ספרדיים' אך בהמשך המלחין עיצב אותה מחדש ושינה אתשמה.
היא מורכבת מנושאים ריקודייםספרדיים ומלאת אפקטים תזמורתיים ותיזמור מקסים.
בגלל שינוי הטמפו חלק מזה לא הורגשואבד.
היצירה מורכבת מחמישה פרקים ללאהפסקה ביניהם.
אותו דבר קרה גם ביצירה השניה-השחרזדה שהנה לפי הגדרתה סוויטה סימפונית בעקבות 'אלך לילה ולילה.
ליצירה י סיגנון קצת מזרחי וכוללתתאור של סיפורים ששחרזדה סיפרה לסולטן כל לילה כדי להנצל ממות.היא סיפרה לסולטן אתהסיפור כשלוש שנים עד שבסופו של דבר הסולטן ויתר ולא הוציא אותה להורג.היצירה,פרטלהסתיגות של המקצב נוגנה ב צורה מעולה.
היצירה המענינת ביותר בקונצרט היתהיצירתו של טאן דון מלחין סיני בתחילת שנות השישים לחייו.
היצירה נקראת "דמעות הטבע,קונצ'רטולכלי הקשה ולתזמורת.
הסולן ביצירה זו היה חן צימבליסטהשאין שני לו בארץ בנגינה בכלי הקשה כולל קסילופון,מרימבה ודומיהם.הוא בעל פרסיםרבים ותעסוקות רבות בארץ ובעולם כמנצח,מנהל מוסיקלי ומנהל פסטיבלים.
היצירה ששמענו מאוד מיוחדת,מענינתוחריגה בספרות המוסיקה הקלאסית.
היא נכתבה בטכניקה מיוחדת המתאימהלמוסיקה הסופר מודרנית.
מעטים הכלים לכלי הקשה ואפקטיםשונים שהמלחין לא השתמש בהם.
הנה חלק מהם -תופי טוםטום,מרימבה,ויברפון,גונג,פעמונים,,טימפני ועוד רבים.
היצירה מאוד צבעונית ,בעלת קצב מהירביותר,רעש לא מוכר במוסיקה הקלאסית ועוד.
גם הנגינה על הכלים השונים מיוחדת.היא כללה נקישות ,שיפשוף כלים עושי רעש,שריטות חפצים ומה לא.
יש בה עושר צלילים שאין ביצירותרבות.יש בה צלילים ,רובם לא מקובלים במוסיקה הקלאסית
.המלחין כותב שהיא מתארת את הטבע,האופי שלו,כל החי בתוכו ומוציא קולות ורעשים.
כמו שהטבע רב גווני כך גם יצירהזו.קשה לתאר במילים את הצלילים,הרעשים,ה'מוסיקה' שינוי הקצב ,הנגינה הוירטואוזית שלחן צמבליסטה שקפץ מכלי לכלי ,המחליף מקלות הקשה כפי שמחליפים גרביים והתרוצצות עלהבמה ,לפעמים רק כדי לתת נקישה בודדת בחפץ או כלי לא מוכר.ביצירה משתמשים בכלים וחפצים שאיאפשר לספור מספרם שמשתמשים בהם בביצוע היצירה.
הפרק השני מתחיל ומסתיים בתפילהבו משתמשים במקלות המוצאים צליל רך,מלטף ,מלודי מאוד ומיוחד עוד יותר.
הנגנים המבצעים עובדים קשה.מוצאיםאנרגיה רבה .
כמו שהאופרה הסינית אינה דומהלאופרה המערבית כך גם היצירה הסינית הזו אינה דומה ליצירה קלאסית מערבית אפילולעכשוית והחריגה ביותר.
היצירה וצמבליסטה התקבלו בהתלהבותעל ידי הקהל כולל אותי וטוב עשה המנהל המוסיקלי של התזמורת שהכליל אותה והציג לקהלהישראלי יצירה של מלחין סיני המנוגנת בכלים לא קונבנציונליים שוניםומשונים.
זאת יצירה שחייבים לשמוע אותה פעםנוספת ויותר כדי להנות מהחידושים הרבים ומעושר הצלילים שכלי מערביים מקובים אינםיכולים להוציא.
היה זה קונצרט שבזכות היצירה הסיניתלא במהרה ישכח. הוא היה שילוב יפה בין המוכר והנעים לבין החריג והיפה.הקונצרט יבוצע ב8.1 וה11.1 בהיכלהתרבות של ראשון לציון.
לראות או לא לראותשנה אפשרות עדייןלשמוע את היצירה הסינית ואני ממליץ בהמלצה חמה ללכת ולשמוע אותה.היא חריגה מאוד אךאין לי ספק מענינת וגורמת להנאה רבה לשומע.
נכתב על ידי אלי ליאון elybikoretהיום 7.1.2020 שעה 10.09
אלי ליאון [email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן
Word press
|