1807אידומנאו-אופרה מאת מוצרט
נכתב על ידי: ELYBIKORET
תאריך: 07/02/20

1807אידומנאו-אופרה מאת מוצרט צילומים-אלי ליאון
האופרה הישראלית מציגה כעת בשיתוףפעולה עם האופרה הממלכתית של וינה את האופרה אידומנאו מאת מוצרט .הבמאי הוא קספרהולטן כשהמחדש הוא ניב הופמן. המוסיקה של מוצרט היתה כמובן נהדרתאך הסך הכל איכזב אותי במקצת.
כנראה שאני לא היחידי שחושבכך. אופרה זו נחשבת לפסגת השראתוהאופראית של מוצרט. למרות זאת היא אינה מוצגת לעתיםקרובות מעל בימות האופרות בעולם. הסיבות שונות.חובבי מוצרט רבים אינםיודעים בכלל שמוצרט כתב אופרה בשם זה.היא פחות ידועה מהאופרות האחרות. מוצרט חיבר אותה בגיל 25 והבכורהשלה התקיימה ב1781 באופרה של מינכן ומוצרט ניצח עליה.
לא היתי משתמש במילה משעממת אך כךהרגיש חלק די גדול מהקהל לפחות בבכורה ,כולל כאמור גם אני. יש כנראה הצדקה שהאופרה לא מועלתלעתים קרובות בעולם. הבמאי ,כדי לקצר את האופרה,כנראה,החסיר אריות חשובות ויפות מההפקה והתרכז יותר מדי בסצינות אינטימיות ארוכות שבעינירבים נראו משעממות גם מהסיבה שהיתה חסרה בהן תנועה ופעילות כל שהיא.
התפאורה היתה טובה ומרשימה והרעיוןשכבר ראינו אותו כמה פעמים בהפקות אחרות,היה ליצור השתקפות של הנפשות הפועלות במראהענקית. עיצוב המראה בעומק הבמה באלכסון היהיפה והוסיף יופי לחלק מהסצינות . היתה אמנם גרנדיוזית בתפאורה עם אפקטים מרשימיםכגון שירה כאשר הזמרים תלויים באויר ועוד אך היתה בסופו של דבר חד גוונית,כמעט לאמתחלפת ואפורה יותר מדי. היא יצרה השתקפות של הנפשות הפועלותאך זה לא הספיק.עיצבה אותה מייה סטנגסגארד.
אידומנאו נחשבת ליצירה מאוד אישיתשל מוצרט וחושפת חלק מאישיותו. הדבר קשור ליחסיו עם אביו שהיו בהםחיכוכים רבים ואי הבנות.
יש באופרה חידושים רבים שלא היוידועים לפניו ושמוצרט הנהיג אותן.למרות כל זאת היא אינה זוכה בעיני הקהל להערכה רבהשהיא ראויה לה .יש בה הרבה השראה,הרבה המצאות חדשות.זאת אופרה על מלך כרתים שכמעט נאלץלרצוח את בנו בגלל האלים , במיוחד האל נפטון,שהבטיחו לו נצחוןוחזרה מוצלחת מהמלחמה אם יקריב את בנו
בנוסף לכך יש גםאהבה כאשר שתיים מאוהבות באידמנטה.
באופרה רואים אמונה דתית עיוורתועקשנות דתית הגובלת בזילזול במשפחה וכבודה, מעשה שסותר את עיקרון טובת ושלמותהמשפחה.
מוצרט הרגיש בכך ושינה את סוף המחזההמקורי שעל פיו האופרה נכתבה.מסוף טראגי הפך הסוף באופרה לסוף טוב. שינוי זה הנו צעד מרדני כלפי הממסדהצבאי והן כלפי הכנסיה והדת בכלל.
ראיתי את שני הקסטים ונראה לי שהקסטשלא הופיע בבכורה היה בכללותו טוב יותר .
בתפקיד איליה הופיעו הילה בג'יוויעל לויטה.שתיהן היו טובות מאוד אך לטעמי התרשמתי יותר מלויטה. היא היתה יותר אוהבת,יותר בוטאוקולה התאים יותר לתפקיד.
בתפקיד אידמנטה אהבתי יותר את נעמהגולדמן בהשוואה לסטפני לאוריצ'לה שהופיעה בבכורה ולא הצליחה להתקרב לרמתו שלהטנור.שתיהן היו טובות בתפקיד המכנסיים אך גולדמן היתה יותר גברית,יותר מתאימהלתפקיד הן בקולה והן בהופעתה.
בתפקיד אידומנאו הופיעו כריסטיאןאדם ותומאש קטאיאלה שהיה טוב מאוד הן כזמר והן כשחקן.קולו נקי,מרשים חם מאוד מרגשונעים ביותר.זה ביקורו הראשון בארץ. הוא היה מרשים והוציא מגרונו קולות וצורההטבעית ביותר.הוא עלה וירד בקולו ללא כל מאמץ.משחקו היה מצויין והוא התבלט ביןארבעת התפקידים הראשיים.אין לי להגיד מילה רע גם על אדם אך התרשמתי ממנופחות.
התרשמתי מאוד מהרביעיה שבה לקחו חלק4 הזמרים הראשיים.עד ימיו של מוצרט לא נכתבה אופרה  בה שרה  רביעיה.היה זה ביצועטוב מאוד ואחד משיאי האופרה.
בתפקידים האחרים הופיעו זמריםישראליים  כאלה וסילביצקי כאלקטרה שהיתה מצויינת,טל ברמן, איתן דרורי בתפקיד הכהןהגדול,נח בריגר כהקול ועוד שהיו טובים כולם.
המנצח מיקלה גמבה שזה ביקורו הראשוןבאופרה הישראלית ניצח על התזמורת של האופרה -התזמורת הסימפונית הישראלית ראשוןלציון בחן וכן המקהלה בניצוחם של איתן שמייסר ואסף בנרף הצטינו במיוחד תחת ניצוחושל גמבה.
לראות או לא לראות :מוסיקהיפה,ביצוע טוב מאוד, אך הרגשתי קצת סטטיאות ושעמום  בחלק מהתמונות.היהמענין.
נכתב על ידי אלי ליאון elybikoret,היום 22.1.2020שעה 11.16בברכה

 
אודות המחבר

אלי ליאון-ELYBIKORET

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article56804.aspx