אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS
1813תז הקאמרית הישראלית-שבילי הזמן
צילומים-אלי ליאון
חידק הקורונה שיבש לנו את החיים.
הוא פוגע לא רק באנשים אלא בכל שטחי החיים.
הוא שיבש את הקונצרט האחרון של התזמורת הקאמרית בתכניתה -שבילי הזמן.
המנצחת על הקונצרט היתה צריכה להיות יי צ'ן לין אך בגלל החיידק לא יכלה להגיע מסין ואת מקומה מילה בהצלחה וצורה נהדרת רוברטו פטרנוסטרו שכיהן משך 4 שנים כמנהל מוסיקלי של התזמורת החל ב2009 והתפנה כדי למלא את מקום המנצחת.
בנוסף היה צורך לשנות את התכנית ובמקום הסימפוניה הקונצרטנטית לכלי נשיפה נוגן הקונצ'טו לפסנתר מס 12 שניהם מאת מוצרט.
כמובן שהיה צורך להחליף גם את הסולנים ואלמוג סגל בקושי בן 25 שזכה בשנה שעברה בפרס השלישי בתחרות הפסנתר הבינלאומית של תל אביב החליף את הסולנים שהיו צריכים להופיע.
בשתי ההחלפות באי הקונצרט לא היו צריכים להצטער על החילופין כי שניהם היו מצויינים.
רוברטו פטרנוסטרו הוביל את התזמורת ביד בטוחה והתזמורת ניגנה את כל הקונצרט בצורה נהדרת.
הסולן סגל היה נהדר.נגינתו מקסימה, עדינה ,עם חום ונראה היה שהצלילים יוצאים לו מהשרבול ללא כל מאמץ ובאלגנטיות מירבית.
נגינתו היתה מלאת חן, מעולה .סולן כישרוני מאוד שמצפה לו קריירה בינלאומים גדולה.היום הוא מופיע בכל העולם ומשתלם בבית הספר הגבוה ע'ש ליסט בווימאר.
לפני שאכתוב משהו על היצירות ,התזמורת הפתיעה והגישה למנצח,לסולן ולצבי אבני במקום פרחים בקבוק משקה.מהאולם אי אפשר היה לדעת האם זה היה יין או משהו אחר.
כל המקבלים לא העבירו את מה שקיבלו לאחת הנגניות אלא לקחו את הבקבוק לעצמם.
נראה לי ששינוי זה ,לפחות לגבי הגברים,יפה ומוצלח.
כיצירה ראשונה שמענו את הסימפוניה הראשונה -הקלאסית מאת פרוקופייב..
לפרוקופייב יצאה שם שהמוסיקה שהוא כותב ,הצלילים אינם מלודיים מספיק.
כדי להוכיח שהוא מסוגל לכתוב גם מוסיקה יותר מקובלת, הוא כתב את הסימפוניה הקלאסית ברוח של המוסיקה של היידן עם אלמנטים חדשים.היצירה קצרה ביותר 12 דקות בלבד והיא יצירה נהדרת מלאת מלודיות יפות ,מוטיבים של הומור,בארוק ועוד .
יצירה מעולה המנוגנת לעתים קרובות.
הביצוע היה ,ככל הקונצרט טוב מאוד.
לאחר הסימפוניה שמענו את הקונצר'רטו לפסנתר מס 12 של מוצרט בנגינה נפלאה כפי שכתבתי.
קונצ'רו זה היה מאוד אהוב על המוצרט יש בו קטעים בהם התזמורת מציגה לבד מוטיבים מקסימים וכאשר הסולן מנגן הוא מנגן מוטיבים אחרים ולא מפתח את נושאי התזמורת.
לא חסר בקונצ'רטו גם דיאלוג בין הסולן לתזמורת .
נגינה מקסימה, קונצר'טו יפה ביותר.
בתחילת החלק השני של הקונצרט עלה לבמה המלחין צבי אבני בן ה93 הנראה ושופע נעורים ומרץ.הוא הסביר את יצירתו ואמר שקשה להסביר יצירה ויש בה הרבה שאלות ללא תשובות.
היצירה נכתבה לזכרו של יורי אהרונוביץ כאשר בהתחלה היא נכתבה כרביעיה ולאחר מכן עובדה לתזמורת -עיבוד ששמענו בקונצרט.
ליצירה רק פרק אחד.זאת הפעם הראשונה שאני שומע אותה ולדברי אבני יש ביצירה אוירה של פרידה והיעלמות אל הלא נודע.
הקונצרט,שהיה כאמור מקסים, הסתיים בנגינת הסימפוניה מס 4 מאת בטהובן.
אומרים שהסימפוניות עם מספר אי זוגי מבוצעות יותר מהאחרות כי הן יותר עמוקות יותר יפות.אני מסכים עם אמירה זו אם כי גם הסימפוניה מס 4 יש לה את היופי שלה .
היה זה קונצרט מוצלח ביותר עם יצירות יפות וביצוע נהדר
נכתב על ידי אלי ליאון elybikoret היום 23.2.2020 שעה 10.08
|