שנייה לפני שאתם מעצבים את העתיד- כמה טיפים לאלו שרוצים ללמוד עיצוב
נכתב על ידי: המכינה הבינתחומית לעיצוב ואדריכלות
תאריך: 13/03/10

שנייה לפני שאתם מעצבים את העתיד-

כמה טיפים לאלו שרוצים ללמוד עיצוב

יותר מ-10,000 צעירים בישראל נרשמים מדי שנה למוסדות האקדמיים המובילים בתחומי העיצוב. יותר מ-90% לא יתקבלו למוסד שרצו. אבל אל דאגה, הנה כמה טיפים שיעודדו אתכם וגם ישברו כמה מיתוסים בדרך לעיצוב עתידכם.

מדי שנה נרשמים אלפי צעירים ללימודים אקדמיים בתחומי העיצוב השונים. אצל רובם השאיפה זהה- להתקבל ללמוד במוסדות המבוקשים ביותר כגון בצלאל, שנקר, אוניברסיטת ת"א, המכון הטכנולוגי בחולון והטכניון. ההרשמה שמתחילה באופטימיות גדולה בחודשי ינואר-פברואר, מסתיימת אצל רוב המועמדים במפח נפש ותשובה שלילית. חלק מהמועמדים ינסו את מזלם במועד ההרשמה הבא, אחרים יתפשרו על מוסדות לימוד עם דרישות גבוהות פחות. יהיו גם כאלה שיוותרו מראש, שילחצו מדרישות הקבלה הגבוהות, ממועמדים מנוסים ומוכשרים יותר, משרשרת המבחנים האינסופית ומאחוזי ההצלחה הנמוכים.

אם אתם נמנים על אלו שלא מוותרים, שהעיצוב הוא בדמם, שלא משנה מי מתמודד מולכם, רק לכם מצפים במסדרונות האקדמיות המובילות לעיצוב , דורון וינטר, מנהל פורום לימודי עיצוב בפורטל "וואלה! לימודים" ומנכ"ל המכינה הבינתחומית לעיצוב ואדריכלות עושה עבורכם סדר בדברים, מעמיד דברים על דיוקם וגם שובר כמה מיתוסים בדרך:

מי אמר שאין חכם כבעל ניסיון?!?!?

ראשית, רוב הניגשים ללימודי עיצוב ואדריכלות הם נטולי כל ניסיון קודם. "ניסיון זה ממש לא אחד מהדברים שדורשים", מרגיע דורון, "אף אחד לא מחפש ללמד מישהו בעל ניסיון, כולם מחפשים ללמד מישהו בעל פוטנציאל!".

תיק עבודות טוב הוא לא כרטיס כניסה ודאי- להבדיל מהדעה הרווחת, משקלו של תיק העבודות נמוך מאוד בשקלול ציוני הקבלה. עד כדי כך שיש מוסדות שכבר ביטלו דרישה זו. ובכל זאת, בבואך להכין תיק עבודות, דאג שהוא יהיה אישי וייחודי, וייצג את יכולותיך וכישוריך באופן אופטימאלי, ממצה ומרשים. "אחד המיתוסים הרווחים בין הנרשמים הוא שצריך להגיע עם ניסיון קודם בעבודה עם חומרים שונים", "הבוחנים לוקחים בחשבון שלא כולם באים עם ניסיון בעיצוב, ולא פוסלים נבחן עם פוטנציאל רק בגלל חוסר ניסיון".

לא מחפשים את ואן גוך- בחלק מהמחלקות, ובחלק מהמוסדות, אחד מתנאי הקבלה הם המבחנים המקצועיים ברישום ובעיצוב. להבדיל ממה שחושבים רבים, הבחינות מנסות בראש ובראשונה לאתר חשיבה יצירתית ורק אח"כ טכניקה. כיוון שעל מנת לרשום טוב צריך בעיקר לרכוש מיומנות, להתאמן ופחות להיות בעל כשרון בד"כ היכרות של המועמד עם התהליך, התחום ובעיקר עם עצמו עוזרת למועמד לחזק את הצדדים הדורשים חיזוק ובעיקר נותנת בטחון, דבר שהוא משמעותי ביותר לפיתוח לרעיונות מקוריים ומעניינים.

בחינות פסיכוטכניות הנדרשות בחלק ממוסדות הלימוד מבקשות לבדוק את התאמתך לתחום העיצוב באמצעות התבוננות וזיכרון חזותי. ישנם אתרים רבים המציעים בחינות לדוגמה, דבר שיקל על הלחץ ויעזור לך להבין מה מבקשים.

לא מחפשים את ה"מאגניבים" - השלב האחרון בתהליך המיון וההזדמנות שלך להוכיח זיקה ומשיכה אמיתית לתחום. זה הזמן לשבור מיתוס עתיק שרווח בין מועמדים לאקדמיות לעיצוב- באקדמיה לא מחפשים את ה"מאגניבים". על אלו שמתיימרים להיות יוצאי דופן רק בשביל הבחינה עולים די מהר. הכי חשוב שתכיר את עצמך ותדע לשדר את הפן הייחודי שלך, גם אם הוא לא מוקצן באופן חריג. כדאי לבחון קודם מה הצדדים החזקים שלך, אלו שהיית מעוניין להבליטם, כמו גם את הצדדים הטעונים שיפור. בראיון האישי תצטרך לגלות יכולת התמודדות עם ביקורת, גם אם מעולם לא נתקלת בה. זה לא תמיד קל כי האמנות שלך עומדת, לפעמים לראשונה, במבחן המקצועיות והטעם האישי של הבוחנים. חשוב שתקרין ביטחון סביר ביכולותיך וברצון שלך ללמוד ולדעת ולא תתיימר להיות משהו שאתה לא. הבוחנים מודעים ללחץ הכבד בו נמצאים המועמדים ומנסים להקל עליהם עד כמה שאפשר, אולם המעמד עצמו מלחיץ את המוכשרים שבהם. נסה לעשות סימולציות של הראיון עם אחד ממכריך, בדוק עם מועמדים משנים שעברו אודות התהליך ונסה להוריד את סף הלחץ באמצעות כמה שיותר אינפורמציה בנושא.

טיפים- איך להתקבל לאקדמיה לעיצוב

 

טיפים בנושא תיק עבודות:

  • עבודות המראות רגישות לפרטים.
  • שילוב סקיצות, להראות תהליכים, ולא רק תוצרים מוגמרים.
  • רצוי שהתיק יהיה "הנד מייד"
  • לשלב טקסט רק אם הוא מסביר את העבודה או נותן לה שם. לא לכתוב את מה שבין כה רואים.
  • אפשרות להתמקד בנושא אחד בכל התיק, אך זה כלל לא הכרחי. עדיף תיק טוב וללא קשר בין העבודות מאשר תיק "צולע" הסובב באופן מאולץ סביב נושא אחד.
  • עבודות בנושאים אישיים (לא ציורים של בוב מארלי) חשובות מאוד.
  • להכניס כל דבר מעניין שיכול להעיד על המעמד, ולסקרן, אפילו טקסטים שכתב.
  • להקפיד על עבודות מגוונות. גם אם אמעמד אלוף ברישום בעט פיילוט, שיכניס גם עבודות בתחומים בהם פחות בולט.
  • למקצועות תלת מימדיים (כגון: תעשייתי וצורפות) חשוב להכניס גם עבודות תלת מימדיות.

טיפים כלליים לבחינה ולראיון

  • חשוב שלכל מעמד יהיה מה להגיד על כל עבודה שעשה.
  • אין צורך בידע כללי בעיצוב על מנת להתקבל ללימודי עיצוב.
  • יש צורך להראות עניין אמיתי בתחום. להכיר מעצב או שניים, או עבודה (עיצוב או אדריכלות). מה שחשוב הוא לא לדעת טריוויה (באיזה שנה יוצר ומה שם המעצב) אלא להיות בעל עמדה.
  • להקפיד על פרטים (לדוגמא פרטי חיבור)
  • להיות מקורי. לזרוק רעיון ראשון ,סביר להניח שלרב מסביב אותו עולם אסוציאציות ולכן חשבו חלק גדול מהמעמדים על רעיון דומה.
  • בתחילת הבחינה בעיצוב, להשקיע זמן ראשוני לא מבוטל בחשיבה למרות שכולם מסביב מתחילים לעבוד.
  • להשתדל לא להילחץ.
  • לשון טוב יום לפני הבחינה
  • לשתות הרבה מים!

מה לא לעשות כדי כן להתקבל ללימודי עיצוב

  • להמנע מ"מגניבות", לדוגמא: לא צילומים של ילדים מהמזרח הרחוק.
  • לא להכניס יותר מידי צילומים לתיק העבודות. זהו הפורמט הכי קל והכי פחות מוערך ע"י הבוחנים.
  • לא להכניס לתיקי עבודות עבודות שנראות כמו תרגיל מקורס.
  • לא "להתחנף" למקצוע אותו אתה רוצה ללמוד, ולהציג עבודות בתחום. לדוגמא: לאדריכלות או עיצוב פנים, עדיף להציג עבודה בה מוצגת דמות המתייחסת למרחב בצורה טובה, מדוייקת ובירידה לפרטים, מאשר להתחיל לצייר או לעצב בניינים.
  • לא להיות בוטים
  • לא להציג עבודות מיניות או גסות.
  • לא לעשות גימיקים חסרי ערך שרק באים למשוך תשומת לב.
  • לא לעסוק בנושאים בנאליים. רחם, עובר, זרעונים וביציות, כדור הארץ, שירותים ואסלות, הם נושאים שנתקלים בהם הרבה בעבודות מועמדים בתהליכי המיון לאקדמיות לעיצוב.
  • להיזהר בצבעוניות ילדותיות.

הכותב הוא דורון וינטר, מנהל פורום לימודי עיצוב בפורטל הלימודים "יורם" ומנכ"ל המכינה הבינתחומית לעיצוב ואדריכלות.

המכינה הבינתחומית לעיצוב ואדריכלות הינה מכינה לעיצוב קדם אקדמאית המובילה, הוותיקה והמקצועית ביותר בארץ להכנת תלמידים ללימודי עיצוב ואדריכלות באקדמיות השונות בארץ ובחו"ל. 1-1700-50-85-50


 
אודות המחבר

המכינה הבינתחומית לעיצוב ואדריכלות | מכינה לעיצוב

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article8042.aspx