דף הבית עסקים ניהול ניהול פרויקטים - הערך המוסף של הלימודים
ניהול פרויקטים - הערך המוסף של הלימודים
עדי איתן- מרחב עולם תוכן לעסקים 14/08/08 |  צפיות: 2939

כבר לא עובדים היום, כולם עושים פרויקטים. הנה מהנדס חשמל הוא עכשיו מנהל פרויקט (של חשמל) וגם הנדסאי/מהנדס תוכנה הוא עכשיו מנהל פרויקט (של תוכנה).

וכך- אנשים מקצועיים הופכים להיות מנהלי פרויקטים. אז מה הבעיה, בעצם? עובד מתחיל, לכאורה, בתחתית הסולם בארגון מתקדם. מעובד הוא הופך להיות מנהל. מה חדש בזה בעצם? שום דבר. לבד מהעובדה שאם אין לו הכשרה ניהולית מתאימה הוא עלול להכשל. העובד המוכשר עלול להפוך למנהל גרוע. ושוב- מה חדש? כלום. החידוש הוא שניהול פרויקטים הפך להיות שם דבר לניהול מקצועי: לא ניהול של מנהלים אלא ניהול של אנשי מקצוע: מנהל מקצועי. ומה עם האדמיניסטרציה? ומה עם היחודיות של ניהול פרויקט מעצם הגדרתו כפרויקט (משימה הנעשית תחת אילוצי זמן, תכולה ותקציב)?

זה מזכיר את העובדה, שממנים רופא בכיר מאוד להיות מנהל בית חולים. מנהל מקצועי- כן. מנכ"ל- לא. אם כן- שניים אוחזין.

 

ומה עם לימודי פרויקטים?

אני מלמדת ניהול פרויקטים במסגרות שונות. ראיתי מנהלי פרויקטים בפועל, שבאים ללמוד, להעמיק את הרקע התיאורטי ולקבל כלי עבודה נוספים. לעומת זאת, אני פוגשת גם מנהלים שבאים להתווכח: ההתנגשות של החומר הלימודי עם העשייה הקבועה שלהם בפועל היא בלתי נמנעת, והם מעדיפים את המוכר והידוע.

לימודים בניהול פרויקטים מבוקשים מאוד וזו רק ההתחלה. אני צופה עליה בביקושים.

תוכנית הלימודים בניהול פרוייקטים דומה בכל המסגרות, האקדמיות והאחרות (למשל: הדרכות פנים ארגוניות או לימודי תעודה, לימודים לגמולי השתלמות וכיו"ב). יש מתודה, יש בסיס מוצק מאוד, כמעט הייתי אומרת "רישוי". אבל חלק ניכר מחומר הלימודים הוא טכני.

מהנדסים, במסגרת לימודי תעשיה וניהול, לומדים חומר מאוד טכני. המרצה מדבר 10 דקות, ויתר השיעור מוקדש לתרגול.

 

ההסתכלות שלי על הנושא שונה. אולי כי אני באה מרקע של ארגון – ניהול קלאסי משולב בכלכלי.

אני לא מהנדסת, אני כן מנהלת יעילה.

בעיני- יעילות היא מילת המפתח בכל עשייה ובפרויקט על אחת כמה וכמה.

כל בעיה בפרויקט ניתן לפתור. המפתח, לדעתי, הוא לא להגדיר אותה כבעיה: אפשר לומר "אירוע חדש", אפשר לומר "נתונים חדשים". זו לא סמנטיקה, זוהי מציאות פשוטה והגיונית, המסמנת מראש פרויקט עם תוכנית גמישה. למה? כי תמיד יהיו שינויים, תמיד יקרו דברים, והמוכנות לכך, המוכנות לקבל את השינויים כנתונים ולא כהנחתות היא תמיד חצי הדרך אל הפתרון. אולי יותר.

 

ניהול פרויקטים כדאי ללמוד מתוך הרחבה ולא מתוך חובה לקבל איזושהי השכלה טכנית.

פשוט, ניהול פרויקטים הוא יותר ניהול ופחות טכניקה. המתודות חשובות, ידועות אבל גם ניתן ללמוד בלימוד עצמי שקדן.

 

מבחינתי, הערך המוסף שהייתי רוצה לתת, הוא העובדה שבפרויקט הבא שתלמיד שלי ינהל, הוא יבין שמרחב שלם של אפשרויות פתוח לפניו, ושהמילים "אין ברירה- יש אילוצים" יימחקו מהמילון היומי שלו.

מנהלי הפרויקטים של העשור האחרון צמחו מהשטח. העובד המוכשר קודם להיות מנהל עבודה מוכשר ולאחר כמה וכמה עבודות ("פרויקטים"?) הפך להיות מנהל פרויקט. האם זה מספיק כדי להביא פרויקט לידי גמר מוצלח?

 

 

 

 

מרחב- עולם תוכן לעסקים

www.merchav.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי איתן- מרחב עולם תוכן לעסקים



 


מאמרים נוספים מאת עדי איתן- מרחב עולם תוכן לעסקים
 
ניהול פרויקטים - הערך המוסף של הלימודים
14/08/08 | ניהול
מנהלי הפרויקטים של העשור האחרון צמחו מהשטח. העובד המוכשר קודם להיות מנהל עבודה מוכשר ולאחר כמה עבודות ("פרויקטים"?) הפך להיות מנהל פרויקט. האם זה מספיק כדי להביא פרויקט לידי גמר מוצלח?

בניית מאגר לקוחות טובים או הארגון לקידום שוטף 30
14/08/08 | ניהול
הפחד לאבד לקוחות מניע את העסק תמיד אחורנית. איך זה שעסקים רבים הפכו בני ערובה בידי לקוחותיהם והאם יש פתרון למצב? להלן שיטת עבודה פשוטה: בנייה ומעקב שוטף של מאגר לקוחות. התוצאה: מאגר לקוחות טובים.

10 עקרונות למסחר שפוי בשוק ההון
13/08/08 | שוק ההון
שוק ההון ("הבורסה"- בלשון העם) מעורר אצלנו תגובות רגשיות. במקום לנהל את תיק ההשקעות שלנו בצורה רציונאלית, אנחנו נוטים לקבל החלטות אימפולסיביות. הכתבה להלן מציעה דרך שפויה להתנהלות בשוק ההון.

למה רעיונות מצוינים לא הופכים תמיד למיזמים?
כולנו יזמים בכוח. מה הופך רק חלק מאיתנו ליזמים בפועל? למה רעיונות מצוינים שלנו ושל אחרים לא מצליחים לקרום עור וגידים ולהבשיל לכדי עסק מצליח? הכתבה שלפניכם מציעה הסתכלות רחבה על השאלה המציקה.

הקשר בין בקרה בארגון לשורת הרווח
13/08/08 | ניהול
בקרה בארגון צריכה להיות חלק בלתי נפרד מאסטרטגיה עסקית של ארגון, השואף להצטיין ולהיות מוביל בתחומו. אז למה ארגונים עורכים בקרה רק כשמתגלה כשל במערכת, או כשהם נדרשים לכך ע"י גורם חיצוני?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI