דף הבית בידור ופנאי מוסיקה אולפן הקלטות ביתי או אולפן הקלטות מקצועי
אולפן הקלטות ביתי או אולפן הקלטות מקצועי
גיל ה 09/09/08 |  צפיות: 4065

בעבר, הקלטה באולפן ביתי נחשבה לנס חדשני. יכולתם פשוט ללחוץ על Record בכל מכשיר הקלטה ולתפוס את הסאונד בבתיכם. עיניכם היו נדלקות בדיוק כפי שקרה לתומאס אדיסון כשהוא המציא את הקלטת האודיו. בחזרה לימינו אנו.

היום זה בהחלט אפשרי כלכלית לבנות אולפן הקלטות ביתי בביתכם במחיר של גיטרה איכותית. בזמן שמחיר ההקמה של אולפן ביתי רק הולך ויורד, מדובר עדיין בסכום כסף נכבד. האם הקמת אולפן הקלטות קטן שווה את הכסף? מהם החסרונות בהקלטה עצמית ? האם עדיף לכם פשוט לשלם עבור אולפן הקלטות מקצועי שיעשה את העבודה עבורכם ? בואו ננסה לענות על השאלות הללו.

מה נדרש

ראשית כל, תצטרכו הרבה מאוד ידע, ציוד, זמן וסבלנות לפני כניסתכם לעולם ההקלטות. זה נראה כדבר פשוט עבור מרבית האנשים מהתחום - הרי יש להם איזושהי הבנה בסיסית באלקטרוניקה, הם תיפקדו כסאונדמנים מספר פעמים בחייהם וכמובן שהם יודעים כיצד להפעיל קונסולה ומיקסר. הרי ברור שהם ידעו כיצד לעשות את זה, נכון ? מסתבר שיש עוד מספר דברים בדרך מהמעבר בין חדר ביתי ריק לשלב החזקת הדיסק ביד.

אתם תיתקלו בבעיות דרייברים במערכת ההפעלה של המחשב שלכם, כוננים קשיחים שיקרסו, חוסר סנכרון, רעשים והפרעות, דיסטורשנים בלתי רצויים ועוד. אמנם הדברים הללו יהפכו אתכם למומחי מחשבים אבל יבזבזו לכם זמן יקר.

תוכנות ההקלטה

לאחר שתבנו את כל המערכת, עדיין עליכם ללמוד את התוכנות איתן תעבדו. מומלץ במיוחד לרכוש מדריך עם סרטוני הדרכה שיסביר לכם כיצד להשתמש בתוכנות.
מובן שתמיד אתם יכולים לבחור בדרך הקשה של ניסוי וטעייה, אבל שוב תבזבזו זמן יקר שיכול היה להיחסך בקלות. חשוב להתנסות באמצעות המדריכים בצורה מעשית כך שברגע האמת תהיו מספיק מיומנים לפעול בלי עזרתם.

ציוד ההקלטה

בימינו זהו בזבוז זמן להשתמש במכשירי ההקלטה שאינם מבוססי מחשב. מדובר בציוד שהוא אמנם איכותי ומספק תמורה נאה לעלותו, אבל כמות הזמן שתשקיעו בלימוד המכשיר היא אדירה. נכון שכבר ציינו שללמוד את התוכנות זהו עניין שלוקח זמן אבל בניגוד למכשירים הנפרדים, את כישורי המחשב שלכם תוכלו לנצל לשימוש בכל מחשב אפשרי. בנוסף, תוכנות המחשב משתמשות במיקסר שמדמה את הדבר האמיתי. העקרונות נשארים זהים.

הגענו למחשב. החדשות הטובות הן שאינכם צריכים אחד מהיר במיוחד לפי הסטנדרטים של היום. במידה ונפח העבודה שלכם גדול אתם יכולים לרכוש מחשב חזק יותר מהממוצע ולא למצוא את עצמכם ממתינים בין פעולה לפעולה.

בנוסף למחשב תזדקקו לכרטיס קול. מומלץ להשתמש בכרטיס שיש לו קופסת יציאות. הכוונה היא לכבל שיצא מאחורי המחשב ויתחבר לקופסא אחת שאליה כל חיבורי האודיו שלכם יגיעו. חיבורים הכוללים קופסאות יציאה הם תמיד מומלצים.
למעשה, ישנה חברה מקצועית אחת שלא מסתמכת על קופסאות יציאה בממשקים שלה. לא מומלץ להשתמש בכרטיסים מתוצרת Sound Blaster ודומיהם - לא באנו לשחק משחקי מחשב או לצפות בסרטי DVD, אלא להקליט מוסיקה. הדרישות בהחלט לא זהות.

בעת רכישת הכרטיס, יש לשים לב למספר הכניסות והאופציות ל Pre-Amp. זהו דבר חשוב מאוד. ייתכן ותצטרכו בסה"כ 2 כניסות עבור ההקלטות שלכם. למעשה, מרבית ההקלטות לא מצריכות שימוש ביותר מ-2 ערוצים, אולם לעיתים משתמשים גם ב-20 ערוצים או יותר.
במידה ואתם מעוניינים ליצור מוסיקה אלקטרונית ורק להוסיף לה שירה או כלי כלשהו, 2 ערוצים יספיקו לכם. במידה ואתם מעוניינים להקליט הרכב רוק של 4 נגנים עם מערכת תופים, תצטרכו לפחות 10 כניסות ערוצים. תכננו קדימה והגיעו למסקנה בכמה מיקרופונים אתם עומדים להשתמש באולפן ההקלטות הביתי שלכם.

בשלב הבא תזדקקו ל Pre-Amps. תפקידם הוא להגביר את האות המגיע מהמיקרופון עד לרמה הרצויה. לרוב הם נמצאים בחלקו העליון של מיקסר ההגברה שלכם.
אתם תזדקקו ל Pre-Amp לכל מיקרופון איתו תעבדו במקביל. מומלץ כי תרכשו מספר Pre-Amps כמספר הכניסות שיש לכם בכרטיס הקול. ישנו מבחר גדול של כרטיסי קול הכולל Pre-Amps. ישנם כאלה חיצוניים שיכולים לשפר את איכות הצליל שלכם במעט. אם אין אפשרות אחרת, השתמשו ב Pre-Amps של מיקסר ההגברה שלכם. במידה ואתם רוצים רק ערוץ אחד אתם יכולים למשוך את הכבל המחבר בין ה Pre-Amp לכרטיס קול במעט כך שרק חצי מהמחבר יהיה בפנים.

בשלב הבא אתם תזדקקו למעמדים עבור המיקרופונים שלכם. כמעט תמיד תזדקקו להם. עליכם להיות מאוד זהירים בכל הנוגע למעמדים אלו - אם תקנו מעמדים מאוד זולים ייתכן ויהיו לכם בעיות בהזזתם וכיוונם במהלך ההקלטה. התוצאות יכולות להיות נוראיות ולכן חשוב לקנות מעמדים מאיכות טובה.

הגענו למיקרופונים - זהו השלב המהנה. ישנו מבחר עצום של חברות וכל מיקרופון נועד למנעד שונה. קנו מספר מיקרופונים כמספר הערוצים המוגברים שיש לכם בכרטיס הקול.
נושא בחירת המיקרופונים הינו סבוך מדי עבור המאמר הזה מאחר ולא ניתן לדעת מראש באיזה מיקרופון תקבלו תוצאות טובות יותר. מדובר באחד הפריטים החשובים ביותר בכל הקשור להקלטה וברוב האולפנים הביתיים נעשו החלטות שגויות בכל הנוגע למיקרופונים.

החלק החשוב ביותר באולפן שלכם הוא המוניטורים. אם תנסו להשתמש ברמקולים אתם תתאכזבו מאוד כאשר תנסו להשמיע את מה שהקלטתם במערכת אחרת. כמובן שאתם יכולים גם להתאכזב אם תקנו זוג מוניטורים בכמה עשרות אלפי שקלים והאקוסטיקה באולפן ההקלטות שלכם תהיה גרועה או שהמיקס שתעשו לא יהיה טוב.

אולפן הקלטות מקצועי

עד כה ציינו את מה שדרוש לשם הקלטת האלבום. כל אולפן הקלטות בסיסי כבר טיפל בנושאים הללו. האם אתם מודעים לעכבות האודיו במערכת ההפעלה שלכם ? משהו על מבנה הקירות שלכם ? טכנאי האולפן בוודאי יודעים. כך הם מתפרנסים.
כאשר אתם נכנסים לאולפן הקלטות מקצועי המנוהל ע"י טכנאים רציניים שהמוסיקה שלכם חשובה להם, אתם יכולים להתרכז בדבר אחד - ההקלטה. לא תצטרכו לדאוג בנוגע להגדרות המחשב, חיבורי הכבלים או כרטיס הקול. אתם לא צריכים לחשוש מלבזבז זמן רב בזמן שהבסיסט בוהה בבלגאן הכבלים שלפניו. אין לכם בכלל צורך לקנות את בלגאן הכבלים בכלל. למעשה, ניתן להקליט אלבומים בסכומים נמוכים יותר מאלו שתשלמו רק על המעמדים למיקרופונים, רק צריך לחפש את המקום המתאים שיהיה מעוניין להתפרסם כאולפן הקלטות רציני כאשר הוא נמצא בתחילת דרכו.

מה יודע טכנאי הקלטות מנוסה שאתם כנראה לא יודעים:

  • ערך הזמן שלו - טכנאי מנוסה לא בא בזול (אבל עשוי להיות זול יותר עבורכם מאשר לנסות להקליט בעצמכם) אבל הוא יודע שהזמן שלו שווה סכום כסף מסוים. כיצד זה נחשב ליתרון ? תמיד מדהים לראות כיצד אנשים נענים לאתגרים. כאשר אתם מודעים לעובדה כי אתם משלמים סכום מסוים לשעה כדי להקליט, פתאום תמצאו את עצמכם עושים הכנות מראש. תכוונו את הגיטרה, תוודאו שהשירים שלכם מוכנים ב-100%. אתם מוכנים בכל החזיתות מאחר ואתם יודעים שאתם עומדים להוציא כסף.
  • ידע מתקדם באקוסטיקה - זהו אחד הנושאים שכנראה יוזנחו על ידכם במידה ותקליטו באופן עצמאי מאחר וראשית כל אתם מנסים להבין כיצד מפעילים את המחשב...
    האם באמת השקעתם מחשבה מרובה בקירות אולפן ההקלטות הביתי שלכם ? מרבית הלהקות לא משקיעות את זמנן בתכנון האקוסטיקה של חדר ההקלטות שאותו הן בונות.
    אולפן הקלטות מקצועי השקיע אלפי ועשרות אלפי שקלים כדי ליצור אקוסטיקה מושלמת. הדבר היחידי החשוב היותר מאקוסטיקה בזמן ההקלטה הוא השיר עצמו, המוסיקאים והכלים. אחרי כל אלו האקוסטיקה מגיעה ראשונה. אקוסטיקה טובה חשובה יותר ממיקרופונים. עדיף להקליט באולפן בו השקיעו כמה מאות שקלים על מיקרופונים ומיליונים על אקוסטיקה מאשר להיפך.
  • בחירת מיקרופונים נכונה - התאמת המיקרופון הנכון לעבודה היא חלק חשוב ביותר מעבודת טכנאי האולפן. כאשר הזמר נשמע יבש מדי, מוסיפים מיקרופון שירטיב לו את הקול. זהו החלק שבאמת יוצר את איכות הסאונד בהקלטה. הקלטה באולפן ביתי לא תצדיק רכישת מיקרופונים בכמה עשרות אלפי שקלים או יותר. לחלק מהאולפנים יש מיקרופונים בשווי הזה.
  • ידע מתקדם במיקום מיקרופונים - חשוב עוד יותר מסוג המיקרופון הוא המיקום בו מציבים אותו. מקצוען מנוסה ידע בדיוק מה עבד מאחר והוא כבר הקליט כמה אלבומים לפני כן. הוא יודע מה עובד ומה לא עובד. אין לו צורך לחכות עד אחרי שלב המיקסים כדי להבין שבעצם הסנייר נשמע רע. תיאלצו להתנסות המון פעמים וייקח זמן מסוים עד שתמצאו את המיקום הנכון.

כאשר מחברים את כל הידע הזה יחד, מתגלה כי יש יתרון ברור בפנייה לאולפן הקלטות מקצועי ולאפשר למקצוענים לעשות את העבודה. עם זאת, אם אתם באמת מעוניינים ללמוד סאונד, לא מפריע לכם לזרוק אלפי שקלים לבאר אינסופית ואתם נרגשים מהעובדה כי ייקח לכם שנים על גבי שנים להתמקצע בעבודה - לכו על זה !


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גיל ה


 


מאמרים נוספים מאת גיל ה
 
אולפן הקלטות ביתי או אולפן הקלטות מקצועי
09/09/08 | מוסיקה
כאשר אתם בשלבים שלפני הקלטת אלבום, עולה השאלה האם לבחור באולפן מקצועי או שמא להקים אולפן ביתי בו לא תהיו תלויים באף גורם מלבד עצמכם ?

בחירת סוכן ביטוח רכב
22/07/08 | ביטוח
אם הגעתם להחלטה שאתם צריכים ביטוח רכב, כעת מגיעים לשלב הבחירה בסוכן הביטוח.
עליכם לבחור את האדם האמין והמסודר ביותר שתוכלו למצוא.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI