דף הבית ספורט וכושר גופני ספורט וכושר גופני - אחר טיפוס הרים - להשתמש בפחד - מאת יורם קראוס
טיפוס הרים - להשתמש בפחד - מאת יורם קראוס
יורם קראוס 04/12/08 |  צפיות: 2863

- האם טיפוס הרים באמת מסוכן או שמדובר רק בתדמית שנוצרה לו?

יורם קראוס: "מהי ההגדרה של ספורט מסוכן? האם ספורט שאנשים מתים בו הוא ספורט מסוכן, אז כן, בכל שנה אנשים מתים בניסיון לטפס על הרים ברחבי העולם. אך אולי אנו צריכים לחפש את המספר היחסי? כלומר, מידי שנה מטפסים עשרות אלפי מטפסים, חובבים ומקצוענים, כמעט על כל פסגת הר ברחבי העולם. לא כולם מתים, והאמת היא שמדובר בפחות מאחוז מכלל המטפסים. הבעיה היא שאנו שומעים ונחשפים לספורט הזה רק כשקורה אסון. אבל האמת היא, שהסכנה עד כדי מוות, היא חלק בלתי נפרד מספורט טיפוס ההרים".

- מהו האסון האחרון שהתרחש במהלך טיפוס הרים?

יורם קראוס: "בספטמבר האחרון (2008), נקברו שמונה מטפסי הרים תחת מפולת שלגים שאירעה סמוך לפסגת המון-בלאן, שבאלפים הצרפתיים. המון-בלאן, דווקא נחשב לאחד ההרים שמושך אליו כמעט הכי הרבה מטפסים בעולם ולמרות זאת, בכל שנה נהרגים שם כמה מטפסים בניסיון להגיע לפסגתו".

- ידוע מה גרם למספר כה גדול של הרוגים?

יורם קראוס: "הקבוצה האחרונה שנהרגה שם עשתה טעות בסיסית -  במקום לטפס כשהם קשורים מכסימום ארבע בחבל, הם נקשרו שמונה לחבל אחד, וכך כשתפסה אותם המפולת היא סחבה איתה את כל השמונה שהיו קשורים יחד. לולא הטעות הזו, יכול להיות שמספר ההרוגים היה קטן יותר".

- האם אי אפשר להגיע להישגים מבלי להסתכן?

יורם קראוס: "אף מטפס מקצוען ואחראי לא מחפש את הסכנות. הם נמצאות שם כחלק מהדרך לפסגה ומי שמחפש אותן בכוונה הוא פשוט מטפס לא אחראי. לטפס על קצה גבול היכולת שלך תוך התגברות על הסכנות זה כמו שטייס קרב מטיס את המטוס על קצה המגבלות שלו, כדי להשיג יתרון על היריב. הוא לומד ומתאמן על זה והכל נעשה בתכנון נכון ובאחריות.  כמו שטיסה קרבית מסוכנת עד כדי סכנת מוות, כך גם טיפוס הרים. קיים קו דק המפריד בין טיסה נכונה ומדויקת על קצה המגבלה, לבין טיסה על קצה המעטפת שתביא לאובדן שליטה ולהתרסקות. גם בטיפוס הרים יש גם חלק גדול לידיעה איך להגיע לקצה המגבלה, לקצה המעטפת של היכולות שלך, מבלי שזה יביא למותך".

- איך עושים זאת?

יורם קראוס: "מי שמתכנן נכון, מתכונן היטב למסע, משנן שוב ושוב את המסלול לפרטי פרטים), בדיוק כמו שטייס לומד ומשנן את נתיב הטיסה. מי שיודע להכיר במגבלות שלו  ובמגבלות הציוד ומקפיד כל הזמן לא לקחת סיכונים מיותרים וטיפשיים - הוא זה שיגמור את המסלול ויגיע לפסגה".

•-        האם מדובר בטכניקה נרכשת ?

יורם קראוס: "קיימות מספר טכניקות שונות כדי ללמוד איך להתמודד עם הפחד ולרתום אותו לטובתך ולטובת השגת המטרה. הטכניקות האלה הם אותם טכניקות המשמשות בתחומים רבים אחרים, המלמדות איך להוציא מעצמנו את המאמץ האחרון, את הטיפה המנצחת. אבל הבסיס של כל הטכניקות הללו זהה - כדי להגיע לרמות הגבוהות אתה חייב קודם כל להכיר טוב-טוב את עצמך. ראוי להזכיר גם את טכניקת ה"חשיבה החיובית" (positive thinking), המשמשת להתמודדות עם פחדים בלא מעט תחומים, תוך גיוס המשאבים של האני הפנימי, כדי להוציא מעצמך את המכסימום  וכדי לרתום את האדרנלין של הפחד לטובת המצב"

על המחבר:

 יורם קראוס, הוא מטפס הרים מנוסה ומנכ"ל חברת SMS, מהחברות הגדולות והמובילות בארץ בתחום ניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי. קראוס נימצא כעת בעיצומו של "מסע 7 הפסגות", שייקח אותו לפסגות 7 ההרים הגבוהים ביותר בשבעת היבשות בעולם. במסגרת המסע הוא טיפס כבר על הקלימנגרו, המון-בלאן והמק'קינלי.  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יורם קראוס


 


מאמרים נוספים מאת יורם קראוס
 
המדריך להוזלת עלויות הבנייה/ יורם קראוס
13/07/10 | נדל"ן
מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי, יורם קראוס, מגיש לכם מספר טיפים שיסייעו לכם להוזיל באופן משמעותי את עלויות הבנייה. הטיפים מיועדים לכל מי שנמצא לקראת שיפוץ או מתכנן בניה ומעוניין לחסוך בהוצאות. בעזרת הכלים שמגיש קראוס, יכולים תוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים בתהליך הבנייה.

טיפוס הרים- עצות שחשוב להכיר
לפני שאתם יוצאים למסע טיפוס הרים, בעיקר אם אתם מטפסים מתחילים יש מספר דברים שחשוב לדעת יורם-קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי, קופץ קפיצה קטנה לחו"ל בכל רגע פנוי במטרה לכבוש הר אחר. כפי שניתן להבין יורם קראוס הוא מטפס הרים מנוסה ובעל ניסיון רב, במאמר זה הוא יחשוף בפניכם את העצות לטיפוס הרים שהכי חשוב להכיר.

בנייה ירוקה- יורם קראוס
07/04/10 | נדל"ן
בית ירוק הוא בית שמותאם לתנאי השטח שבו נבנה ולאקלים הסביבתי בו נמצא והוא בנוי מחומרים המתאימים למיקום ולסביבה בה נמצא. תקן הבנייה הירוקה בארצות הברית הוא מפורט ומחמיר יותר מהתקן הישראלי אשר פורסם על ידי מכון התקנים הישראלי. בארצות הברית קיימים תקנים שונים לבנייה ירוקה המאפשרים לכל המעוניין להחמיר ולהתקרב יותר לטבע, למצוא תקן מתאים. לפי תקני הבנייה הירוקה, סביבת הבנייה מכתיבה צרכים ואילוצים שונים ולכן בית שייבנה בצפון ארצות הברית, ייתן מענה לבעיות שונות מאלה עליהם יענו בתים שייבנו בנגב בישראל.

מסע שבע הפסגות- יורם קראוס
טיפוס הרים תפס תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם. מידי שנה מגיעים להר האוורסט, הוא הגבוה בעולם, כ- 25,000 מטיילים. בדרך אל ההר נתקלים המטיילים בבתי מלון, חנויות מזכרות ומסעדות. מאות בודדות מתוך המטיילים הרבים מנסים לטפס עד לפסגת ההר שגובהו 8,848 מ'.

בונים בית – שלבים עיקריים בתהליך מאת יורם קראוס
11/03/10 | נדל"ן
תהליך בניית בית שונה מבית לבית, אך יש כמה דברים שכל מי שבונה חייב לעבור. יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, משרטט את הצמתים המשותפים בתהליך
גמרנו את התוכניות, קיבלנו את האישורים השונים לבניית הבית, עכשיו אפשר להתחיל לבנות. דבר ראשון, אומר יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי, הוא עניין בחירת הקבלן כי הרי הוא יהיה זה שבסופו של יום יבנה לנו את הבית ויתרגם את התוכניות שעל הנייר למלט, ברזל בלוקים ובטון.


דברים שכדאי לדעת על קבוצות רכישה- יורם קראוס
02/03/10 | נדל"ן
אם אתם שוקלים להצטרף לקבוצת רכישה, יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, מגיש עבורכם צרור עצות וטיפים, שיסייעו לכם לכלכל את צעדיכם בחוכמה "מי שכבר היה פעם בסרט הזה של קבוצת רכישה, מכיר את הקטלוג המהודר המחולק לחברים הפוטנציאליים, הכולל בתוכו גם את תחשיב הכדאיות של רכישת הקרקע", מסביר יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים.

הכן ביתך לרעידת אדמה
28/12/09 | נדל"ן
בשנת 2005 החליטה הממשלה לאשר את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, המכונה גם תמ"א 38. יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים מגיש מורה נבוכים למבקשים לחזק את ביתם לקראת יום הדין

דברים שחשוב לדעת על קבוצות רכישה
16/12/09 | נדל"ן
יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, מגיש לכם מורה נבוכים בטרנד החם של הנדל"ן בישראל – רכישה ובנייה דרך קבוצות רכישה. האם זה בכלל כדאי, למה יש לשים לב וממה חשוב להיזהר?

דברים שחשוב לדעת על קבוצות רכישה
14/12/09 | נדל"ן
יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, מגיש לכם מורה נבוכים בטרנד החם של הנדל"ן בישראל – רכישה ובנייה דרך קבוצות רכישה. האם זה בכלל כדאי, למה יש לשים לב וממה חשוב להיזהר? כתבה שנייה בסדרה.

בנייה ירוקה בישראל – מתקדמים אבל לאט...
מאת: יורם קראוס
מאז התקבל התקן הישראלי לבנייה ירוקה - התקן הישראלי 5281 לבניינים ירוקים, אכן חלו כמה שינויים בכיוון הירוק בתחום הבנייה בישראל, אך עדיין מדובר רק בשינויים המסמנים כיוון ולא בשינויים בשטח, אומר יורם קראוס. עד כה, נכון לאמצע שנת 2009, קיבלו רק שלושה מבנים חדשים את תו התקן הישראלי לבנייה ירוקה. שלושה בלבד!

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI