דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה צבא וביטחון לקראת המבחן הבא - מאת צחי הנגבי
לקראת המבחן הבא - מאת צחי הנגבי
צחי הנגבי 08/12/08 |  צפיות: 4132

דו"ח המודיעין האמריקאי בעניין תכנית הגרעין של אירן שפורסם בסוף השנה שעברה עורר סערה בינלאומית. נשיא ארצות הברית, ראש ממשלת ישראל, מנהיגים באירופה ואסיה, ארגוני מודיעין, כלי התקשורת המרכזיים בעולם - כולם חשו צורך דחוף להתייחס לדו"ח ולנתח את משמעויותיו.

תופעה זו אינה מפליאה: האפשרות שאירן מקדמת תכנית להצטיידות בנשק גרעיני; האפשרות שייעצר מהלך הפעלת הלחצים המדיניים והכלכליים על אירן בגין תכניתה זו; האפשרות שהמערכה לעצירת תכנית הגרעין האירנית תיכשל; האפשרות שתקיפת מטרות באירן תיענה במתקפה איראית נגדית; כל אלה תרחישים שמעסיקים מזה שנים באופן אינטנסיבי את כל מקבלי ההחלטות המשפיעים בעולם, הן בזירה המזרח תיכונית והן בקרב המעצמות המובילות: ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה,  צרפת וגרמניה. לדו"ח המודיעין האמריקני עשויה היתה להיות השפעה, ישירה או עקיפה, על מגוון ההתפתחויות הללו - ומכאן התהודה הייחודית לה זכו קביעותיו.

הדו"ח היווה פרשת דרכים חשובה במערכה העולמית לסיכול הגרעין האירני. בעקבותיו הצטמצם במידה משמעותית מרחב התמרון של המימשל האמריקאי הנוכחי בכל הנוגע למהלך צבאי כנגד מתקני הגרעין האירניים.

אין כמובן להוציא באופן מוחלט מכלל חשבון שבעתיד הקרוב תשתנה הערכת המודיעין האמריקאי, בעקבות השגת מידע "מפליל" חדש בנושא התכנית הגרעינית החשאית של טהראן. עולם המודיעין הינו עולם דינמי, חי ומתפתח. כל סוכנויות המודיעין בעולם מציבות את סוגיית הגרעין האירני בקידמת יעדיהן - ותמיד קיימת אפשרות שאחת או יותר מהן תצליח להניח את ידה על ראיות אמינות שסותרות את מסקנות המודיעין האמריקאי. אולם בינתיים נוצר חשש כבד מן הנזק שעלולות לגרום שתי הקביעות המהותיות שבמוקד הדו"ח: האחת, לפיה עד אמצע 2007 אירן לא חידשה את תכנית הנשק הגרעיני, שהוקפאה בסתיו 2003; והשניה, לפיה ההערכה שאירן תצליח לייצר עוד בשנת 2009 אורניום מועשר במידה מספקת לצורך נשק גרעיני היא "מאד בלתי סבירה", וכי המועד הסביר יותר לכך הינו בין 2010 ל- 2015. לנוכח תובנות אלה אין עוד לאופציה הצבאית האמריקאית תוחלת מעשית בשלהי כהונת בוש, בודאי לנוכח מעמדו המעורער של הנשיא בזירה הפנימית בארה"ב.

לפני מספר שבועות, בחודש מרץ, החל שוב הגלגל להתהפך: מועצת הביטחון קיבלה, בפעם השלישית, החלטה המטילה על אירן סנקציות בגין המשך חתירתה ליכולת גרעין צבאית. החששות כאילו דו"ח המודיעין האמריקאי ישתק את "רוח הקרב" בקהילה העולמית כנגד אירן - נתבדו. שוב היתה זו החלטה פה אחד (למעט הימנעות מצידה של אינדונזיה המוסלמית). אפילו רוסיה וסין, שתי מדינות הקשורות בטבורן לאירן מבחינה כלכלית - תמכו בהמשך הסנקציות ובהחרפתן. מדובר בהחלטה רכה מאד מבחינה מעשית, שאיש אינו משלה את עצמו כי תביא לשינוי במדיניותה של אירן. חשיבותה, למרות זאת, רבה: היא מוחקת את סימני השאלה שהציב דו"ח המודיעין האמריקאי לגבי עתידה של המערכה הדיפלומטית. כישלון במאמצים הדיפלומטיים יסלול את הדרך לבחינתם של מהלכים כוחניים יותר - אולם אם מפסיקים את הניסיון הדיפלומטי בעודו באיבו, נחלשת הלגיטימציה לעבור לחלופות האחרות. במובן זה, החלטת מועצת הביטחון של האו"ם היתה חיונית - ולא פחות חיונית ממנה כעת היא ההתפתחות הצפויה בשבועות הקרובים: יוזמת מדינות האיחוד האירופי להוביל גם הן החלטה בדבר הטלת סנקציות נוספות על אירן, סנקציות שיעמיקו את הלחץ העולמי על מקבלי ההחלטות בטהראן. זהו מבחן קריטי לאירופה - ויש לקוות שלא תיכשל בו.

                                                                   ח"כ צחי הנגבי

                                                                   יו"ר ועדת החוץ והביטחון

 מתפקדי קדימה המעוניינים לתמוך בצחי הנגבי
מוזמנים להירשם
במטה הנגבי בפייסבוק .
(
http://www.facebook.com/group.php?gid=40970821255&ref=mf)

מטה המתנדבים  
"צחי הנגבי. קדימה לניצחון"

אל: [email protected]       פקס:  5701444 - 02

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צחי הנגבי


 


מאמרים נוספים מאת צחי הנגבי
 
דו"ח לבנון - מאת צחי הנגבי
דו"ח ועדת החוץ והביטחון על לקחי מלחמת לבנון השניה מונה 151 עמודים. הועדה עמלה על גיבושו במשך למעלה משנה: מאות שעות של דיונים, סיורים ומפגשים הושקעו בו; כל תחקירי המלחמה של צ.ה.ל והפרוטוקולים של ישיבות הממשלה והקבינט נותחו לצורך הכנתו; עשרות קצינים ולוחמים במילואים התארחו בועדה והצביעו בפני חבריה על תחושותיהם וחוויותיהם במהלך הקרבות.

לקראת המבחן הבא - מאת צחי הנגבי
דו"ח המודיעין האמריקאי בעניין תכנית הגרעין של אירן שפורסם בסוף השנה שעברה עורר סערה בינלאומית. נשיא ארצות הברית, ראש ממשלת ישראל, מנהיגים באירופה ואסיה, ארגוני מודיעין, כלי התקשורת המרכזיים בעולם – כולם חשו צורך דחוף להתייחס לדו"ח ולנתח את משמעויותיו.

לא לחזור על משגי העבר - מאת צחי הנגבי
08/12/08 | פוליטיקה
שני נושאים מרכזיים עמדו לאחרונה במוקד הדיון הציבורי:
הראשון, עסקת החילופין "הקטנה" שבוצעה עם החיזבאללה והשני, חידוש המו"מ עם הרשות הפלשתינית. לכאורה, אין קשר ישיר בין 2 הנושאים הללו. למעשה, למו"מ עם החיזבאללה זיקה הדוקה לנושא הפלשתיני. ראשית, נסראללה מציב את שחרורם של אסירים פלשתינים רבים כתנאי מוקדם למסירת מידע בדבר גורל החטופים.


מתקרב רגע האמת - מאת צחי הנגבי
בנובמבר 2006, בעת כהונתי כשר בממשלת שרון, האחראי בין היתר על הדיאלוג האסטרטגי עם ארצות הברית, עמדתי בראש המשלחת הישראלית שהתכוננה לצאת למפגש הדיאלוג בוושינגטון.

כמקובל, בטרם יציאתנו לארה"ב זומנה המשלחת לתדרוך אחרון ע"י ראש הממשלה שרון. הצגנו בפניו את סדרת הנושאים שעמדו על סדר – היום בשיחות הצפויות עם האמריקאים. פרטנו את העמדות הישראליות כפי שגובשו במהלך דיוני הצוות שלנו, שמנה נציגים בכירים של משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, צ.ה.ל, המוסד והמועצה לביטחון לאומי.


היעד: הפלת ממשלת החמאס - מאת צחי הנגבי
בשבועות האחרונים מתקיים בישראל דיון ציבורי ער בדבר הצעדים שיש לנקוט על-מנת להביא להפסקת ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישובי הנגב המערבי.

אחד מן השרים מציע "למחוק שכונה עד היסוד", למען יראו ויראו. שר אחר מציע לנתק לצמיתות את אספקת הדלק והחשמל לעזה. שר שלישי מצדד בפעולה קרקעית רחבת - היקף שבסיומה תשלוט ישראל בכל רצועת עזה. חברי כנסת מעודדים אחיזה ישראלית מחודשת באזור הגבול בין מצרים לבין עזה, על מנת לצמצם את היקף ההברחות של נשק ותחמושת לשטח הפלסטיני.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI